خبر فوری

آب شرب بندرعباس هیچ گونه مشکل کیفی و بهداشتی ندارد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار ایرنا، کوشیار واقفی یکشنبه در حاشیه بازدید از تاسیسات آب بندرعباس اظهار داشت: : هر جا که از آب سد برداشت می شود، مساله طعم و بوی آب وجود دارد اما این مشکل فصلی بوده و با تلاش آبفای هرمزگان و آب منطقه ای به زودی به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت تاسیسات آب شهر بندرعباس مناسب بوده و از سیستم های مجهز ازن زنی با اکسیدکننده قوی برخوردار است، گفت: مشکل طعم و بوی آب مربوط به تصفیه خانه آب بندرعباس نیست.
مدیر نظارت بر بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بروز مشکل طعم و بو در آب شرب بندرعباس، باید از نقاطی از سد استقلال میناب آب برداشت شود که دارای کیفیت بهتری است.
لازم به ذکر است، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اوایل هفته جاری با اشاره به تغییرات ایجاد شده در طعم و مزه آب شرب شهر بندرعباس، گفت: این مساله ناشی از شکوفایی جلبک ها در سد استقلال میناب می باشد که به دلیل افزایش دما رخ داده است.
امین قصمی بیان داشت: طعم و مزه دار بودن آب شهر بندرعباس در فصل گرما اتفاق تازه ای نیست و هر ساله با آغاز این فصل بویژه با توجه به افزایش دما در تابستان ، این مساله شدت بیشتری می یابد.
وی ادامه داد: تغییر بوی آب شرب شبکه شهر بندرعباس ، بدلیل افزایش میزان مصرف آب در نتیجه گرمای بالای 40 درجه در فصل تابستان است که سبب شده بخش بیشتری از آب لایه میانی مخزن سد استقلال میناب مورد استفاده قرار گیرد.
قصمی افزود: چون تراکم و شکوفایی جلبک ها (بر اثر افزایش دما) در این لایه نسبت به سطح ابتدایی مخزن به مراتب بیشتر بوده، باعث افزایش طعم و بوی آب شده است.
وی تاکید کرد: حجم قابل توجهی از این جلبک ها در فرآیند تصفیه اولیه آب در تصفیه خانه میناب از آب جدا شده و بخش دیگر آن نیز در فرآیند تصفیه ثانویه آب در تصفیه خانه بندرعباس، حذف می شود اما این روند سبب حذف بوی ایجاد شده توسط جلبک ها نمی شود.
مدیرعامل آبفا هرمزگان گفت: به منظور کاهش و رفع طعم و بوی آب ، باید میزان بیشتری ازمنابع آب زیرزمینی (چاه ها) را جایگزین آب سد کنیم که هماهنگی های لازم در این خصوص با شرکت آب منطقه ای استان انجام شده است.
وی اضافه کرد: همچنین امسال با افزایش میزان مصرف آب از سوی مشترکین، ناگزیر بخش بیشتری از حجم آب سد وارد مدار شده و با توجه به امکانات تصفیه خانه آب بندرعباس، امکان ازن زنی همه حجم ورودی (از سد) وجود ندارد که تلاش می کنیم با رفع مشکل فنی این سیستم ، طعم و بوی آب را تا حد امکان کاهش دهیم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: براساس پایش مستمر و بی وقفه از سوی کارشناسان شرکت آبفا هرمزگان، کیفیت آب آشامیدنی شبکه لوله کشی بندرعباس از سلامت کامل برخوردار است.
وی تاکید کرد: شهروندان اطمینان داشته باشند که این آب هیچ گونه مشکل کیفی و بهداشتی ندارد و این موضوع از سوی مراکز و مراجع بهداشتی استان (مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان) نیز مورد تایید است.
سد استقلال میناب بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب وبندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سالهای اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.
با پررنگ شدن این بحران ، از 6 سال پیش سد های شمیل ونیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب، و آب سد استقلال برای مصرف شرب به شهرهای بندرعباس ، بندر خمیر اختصاص یافت.
اما با این حال به دلیل کاهش میزان بارندگی و افزایش شدت خشکسالی در هرمزگان، سد استقلال میناب هم اکنون با چالش های بسیاری برای تامین آب مناطق مذکور روبه رو است.
حجم دریاچه سد استقلال میناب 350 میلیون متر مکعب و حجم مفید آن 270 میلیون متر مکعب است.
روزانه بیش از 20 هزار متر مکعب آب سد استقلال میناب تبخیر می شود.
55 درصد آب آشامیدنی 700 هزار نفر از جمعیت شهرستان های بندرعباس و بندرخمیر ، از سد استقلال میناب و 45 درصد از چاههای پائین دست سد میناب و سد های شمیل و نیان تأمین می شود .
نزدیک به دو دهه خشکسالی و کم آبی درهرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های باران ‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در میان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور، استان هرمزگان با 4 میلی‌متر بارندگی در رتبه دوم قرار دارد.
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه و مابقی دشت ها نیز شور است .
لازم به ذکر است، مدیر نظارت بر بهداشت آبفای کشور که به منظور بررسی وضعیت کیفی آب بندرعباس به هرمزگان سفر کرده از تصفیه خانه آب بندرعباس، مخازن، شبکه آبشرب و آزمایشکاه کنترل کیفیت آب و فاضلاب بندرعباس بازدید کرد.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید