خبر فوری

انواع روغن زیتون پومیس مصرف خوراکی ندارد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از شنبه خبرنگار ایرنا ، در این اطلاعیه آمده است: مشاهده شده در برخی فروشگاهها – مراکز اقامتی و رستورانهای استان هرمزگان روغن زیتون با نشان تجاری پومیس استفاده خوراکی می شود ، در حالی که این برند بیشتردر صنایع مورد مصرف قرار می گیرد.
سازمان صنعت معدن و تجارت در اطلاعیه مذکور اعلام کرده است: نگهداری ، توزیع و مصرف روغن پومیس به علت نداشتن مجوز واردات، ممنوع است.
لازم به ذکر است، انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور پیش از این اعلام کرده بود: روغن های پومس، روغن خوراکی محسوب نمی شود و معمولا برای برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.
این روغن با تفاله های زیتون تهیه می شود و طی مراحل مختلف حلال های هگزان فراوانی به آن افزوده شده و سپس تحت حرارت بالا، روغن آن را استخراج می کنند و به اسم روغن زیتون خوراکی به فروش می رسانند، درحالی که همان حلال موجود در روغن، ممکن است موجب سرطان شود و سلامتی مصرف کنندگان را تهدید می کند.
در کشور ما بر اساس قوانین وضع شده، مجوز تولید و فروش روغن پومیس وجود ندارد و هر روغنی که با نام پومیس زیتون در کشور مشاهده شود غیر مجاز و قاچاق است.
هیچگونه مجوزی برای واردات این نوع روغن برای مصارف خوراکی صادر نشده است و تمام روغن های تفاله زیتون (پومیس)موجود در بازار قاچاق و غیر مجاز هستند و توصیه به مردم این است که کالاهای قاچاق به هیچ عنوان خریداری نکنند، چرا که ممکن است جان خود و خانوادشان را به خطر بیاندازند
توصیه می شود مصرف کنندگان، روغن زیتون هایی را خریداری کنند که تولید داخل باشد یا مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو روی آن ذکر شده باشد، زیرا وزارت بهداشت روی کنترل و کیفیت این روغن ها نظارت دارد و استفاده از آن ها بلامانع است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید