میزان جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجوزهای سازمان مدیریت است/ آمادگی مدیران این دانشگاه برای دفاع از عملکرد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پی انتشار خبر «دانشگاه فرهنگیان به «بنگاه کاریابی» تبدیل شده است/ ۴ معاونت اصلی دانشگاه در اختیار افرادی خارج از دانشگاه است» در این خبرگزاری، روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان توضیحاتی را ارائه کرده است:

اقدامات، برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان بر مبنای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و در راستای اسناد بالادستی ساماندهی شده و در همین راستا چشم‌انداز دانشگاه ترسیم و برمبنای آن حرکت کرده است. جای پرسش است که ادعای درج شده در نامه مذکور بر چه اساس و بر مبنای کدام مستند و سنجش عملکردی ارائه شده است.

این دانشگاه به منظور رعایت عدالت و شایسته‌گزینی برخلاف رویه گذشته طی فراخوان استخدام از طریق برگزاری آزمون توسط سازمان سنجش نسبت به جذب، شناسایی و مصاحبه اقدام نموده و نیروهای مستعد جوان را با مدارک تحصیلی دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد به صورت قراردادی به کار گرفته است.

دانشگاه فرهنگیان به عنوان تنها متولی تربیت معلم کشور، براساس برنامه راهبردی تا سال 1400 موظف است معلمان مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را که بیش از 300 هزار نفر است، تأمین نماید اما میزان جذب دانشجو در هر سال به مجوزهای تخصیص‌ داده‌ شده سازمان مدیریت مربوط می‌شود. بر همین اساس دانشگاه در دو سال اول تأسیس نسبت به جذب تعداد پیش‌بینی‌‌شده دانشجومعلم به‌طور نسبی اقدام کرد.

در مواجهه با محدودیت‌ها، دانشگاه در تصمیمی قانونی بر مبنای مستندات اساسنامه نسبت به جذب تعداد محدودی از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها تحت عنوان ماده 28 اقدام نمود.

نظر به نیاز ضروری وزارت آموزش و پرورش، در سال گذشته 22 هزار نفر از طریق دوره‌های پیوسته و 5 هزار نفر از طریق دوره‌های کوتاه‌مدت (ماده 28) وارد سیستم آموزش و پرورش شدند و پیش‌بینی شده امسال نیز 17 هزار نفر فارغ‌التحصیل شده و به نظام آموزش و پرورش کشور وارد شوند.

نظارت و ارزیابی در سایر دانشگاه‌ها در قالب اداره کل فعالیت می‌کند، درحالی‌که در ساختار اداری دانشگاه فرهنگیان طبق مصوبه هیأت امنا دانشگاه در سطح معاونت دیده شده است؛ این رویکرد خود از نقاط قوت محسوب می‌شود.

با عنایت به اینکه در هنگام تأسیس دانشگاه فرهنگیان حدود هفتاد درصد از ساختمان‌های واحدهای آموزشی دارای قدمت بیش از 50 سال و حتی تخریبی و نیز همزمان بهترین امکانات کالبدی با تصمیم مهلک مدیران وقت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای منتقل گردید، این شرایط به مدیریت جدید تحمیل شد؛ علی‌رغم کمبود امکانات برای تأمین نیازها در راستای تحقق امر مقدس تربیت معلم، در حال حاضر 40 هزار نفر دانشجومعلم در دوره‌های پیوسته و 15 هزار نفر در دوره‌های ناپیوسته و تعدادی محدود نیز در مقطع کاشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند.

برنامه‌هایی همچون برگزاری مسابقه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه در حوزه فناوری اطلاعات، جشنواره تولید محتوای الکترونیکی با رویکرد کمک‌درسی و تشویق اساتید به استفاده از ابزار آموزش الکترونیکی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های منابع علمی پژوهشگاه ارتباط و فناوری و نیز همکاری با دانشگاه معارف اسلامی قم در خصوص دغدغه موجود تولید و ترویج علم مورد نیاز تعلیم و تربیت مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی، بومی‌سازی دروس معارف اسلامی ویژه تربیت معلم و تولید بسته‌های آموزشی برای ارتقای کیفیت دروس معارف تنها نمونه‌ای از اقدامات دانشگاه برای به‌روزرسانی توانمندی‌ها است.

برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت و فرهنگی و هنری دانشجویی که افتخارآفرینی و درخشش دانشجویان این دانشگاه در مسابقات دانشگاه‌های سراسر کشور، کسب رتبه‌های برتر آزمون کارشناسی ارشد و ایجاد و توسعه تشکل‌های گسترده دانشجویی، برگ زرینی در کارنامه این دانشگاه در بخش دینی، فرهنگی و علمی است.

بی‌شک اهتمام مسئولان دانشگاه در برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزان به صورت دوره‌های کامل یک‌ساله در سال جاری و نیز برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای نشان از دغدغه مسئولان در پرورش مطلوب و با کیفیت معلمان آینده دارد.

انتصاب مدیران دانشگاه و سرپرستان پردیس‌های استان‌ها بر مبنای دستورالعمل خاصی است که قبل از این مدیریت وجود نداشته و قریب به اتفاق مدیران منصوب شده در سراسر کشور واجد شرایط مندرج در دستورالعمل مذکور بوده و دارای سابقه خدمت در آموزش و پرورش و تربیت معلم هستند. توضیح اینکه همه مستندات مربوطه آماده و قابل‌ ارائه است.

در خصوص نشر مصوبات هیأت امنا و هیأت رئیسه پورتال دانشگاه سند محکمی بر رد این ادعاست. در همین راستا لینک خبر آخرین جلسه هیأت رئیسه و هیأت امنا دانشگاه به شرح ذیل قابل‌دسترسی است و مصوبات به‌صورت مجلدات نیز منتشر می‌شود.

te.cfu.ac.ir/fa/76705 آخرین جلسه هیأت امنا به تاریخ 30 فروردین 96 و http://te.cfu.ac.ir/fa/79170 آخرین جلسه هیأت امنا به تاریخ 26 اردیبهشت 96

دانشگاه فرهنگیان در ماه مبارک و پرفیض رمضان ضمن آرزوی تقوا، نگاهی منصفانه و به‌دور از غرض‌ورزی و منفعت‌طلبی برای برخی افراد نه‌چندان دلسوز، برای تربیت معلمان در طراز جمهوری اسلامی از تمامی بضاعت خود بهره گرفته و از اساتید گرانقدر منتقد و دغدغه‌مند دعوت می‌کند در این مسیر از همراهی دریغ نورزند.

مدیران دانشگاه فرهنگیان آمادگی خود را برای پاسخگویی و گفت‌وگوی حضوری در دفاع از عملکرد دوره 4 ساله مدیریت کنونی جهت تنویر افکار عمومی به‌ویژه اساتید معظم و دانشجومعلمان عزیز اعلام می‌نمایند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید