خبر فوری

رطب آلمهتری زینت بخش سفره های افطاری مردم هرمزگان

محصول زودرس نخلستان های هرمزگان به نام رطب ˈآلی مهتریˈ که همه ساله برداشت آن از هفته دوم خردادماه آغاز می شود اضافه بر تامین بازار محلی با توجه به ماه مبارک رمضان و سنت دیرینه مردم (مصرف خرما )به یکی ازسوغات های این استان تبدیل شده است.
از آنجایی که رطب نوبرانه ˈآلی مهتریˈ میناب، بندرعباس و رودان به عنوان اولین محصول بدست آمده از نخلستان های مناطق خرماخیز کشور محسوب می شوند باعث شده سود مناسبی عاید نخل داران این استان گردد.
یکی از فروشندگان محصولات نوبر، مستقر مقابل امام زاده سید مظفر شهر بندرعباس به خبرنگارایرنا گفت: اوایلی که محصول آلی مهتری وارد بازار می شود هر کیلوگرم آن با توجه به نوع و درجه بندی یک تا سه، بین 150 و حتی 200 هزار ریال نیزعرضه می شود.
کلثوم احمدی خاطرنشان ساخت: این قیمت ها به میزان عرضه بستگی دارد و از آنجایی که آلمهتری تنها مصرف تازه خوری دارد، نخل داران مجبور به برداشت و عرضه آن هستند و در نتیجه هر روز شاهد کاهش قیمت ها هستیم طوریکه اواخر خردادماه هر کیلوگرم این محصول در بازار به قیمت کمتر از 80 هزار ریال به دست مشتری می رسد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ابراز داشت: با آغاز برداشت دیگر ارقام زودرس خرما در این استان ازجمله خاصویی که پس از آل‌مهتری وارد بازار می شود، قیمت محصول نوبرانه نخلستان های این منطقه کاهش می یابد.
مسعود گرگیج بیان داشت: با وجود فروشگاههای ویژه عرضه میوه های فصلی، درجه حرارت بالا و شرجی بودن هوا و همچنین ماه مبارک رمضان باعث شده محصول نوبرانه نخلستان های بندرعباس، میناب و رودان در ایستگاه های سواری بین شهری، پایانه های مسافربری، فرودگاه و روستاهای واقع در جاده های اصلی هرمزگان عرضه شود.
تعدادی ازنخل داران روستاهای بندرعباس از جمله قلعه قاضی و شمیل و همچنین میناب محصول نوبر آلمهتری و خاصویی برداشت شده از نخل های خود را در بسته های بافته شده از شاخه های سبز و تازه نخیلات به نام هایˈ پریˈ وˈ چیچکیˈ به مشتریان عرضه می کنند که باعث نگهداری مناسب وماندگاری طعم خاص این محصول نوبرانه می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت نخلستان های این استان را 32هزار هکتار با تولید سالانه نزدیک به 140هزارتن عنوان کرد و گفت: رتبه پنجم تولید و دوم سطح زیر کشت نخلستانهای کشور به این استان اختصاص دارد.
به گفته گرگیج برداشت محصول خرما از نخلستان های هرمزگان با رقم آلمهتری اواسط خردادماه آغاز ودر نهایت در شهرستان حاجی آباد با برداشت ارقام پیارم و هلیلی در ماههای مهر و آبان به پایان می رسد.
در اطلاعات منتشره معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان آمده است: بیشترین سطح زیرکشت رقم زودرس آلی مهتری و خاصویی به شهرستانهای بندرعباس، میناب و رودان اختصاص دارد.
درختان نخل دارای گونه ها و ارقام مختلفی هستند که هر نمونه در زمان خاصی ازفصل تابستان و حتی اواخربهارمحصولات آنها می رسد که آلمهتری نمونه ای ازآنها است که محصول آن زودتر از همه ارقام یعنی هم زمان با آخرین نفس های فصل بهار به بازار عرضه می شود.
هر چند در هرمزگان انواع نخل وجود دارد اما مشهورترین آنها شامل ارقام خاصویی ، مرداسنگ ، خنیزی ، گریته ، هلیلی ، آل مهتری ، زاهدی ،مضافتی ، برمی ، دیری ، توری و پیارم است.
فراوانی کلمه خرما در آیات قرآن مجید:
«خرما» (رطب) «درخت خرما» (نخل،نخیل،نخله)
کلمه نخل و نخیل در 20 آیه از قرآن کریم آمده است، در هشت آیه نخل به تنهایی ذکر شده و در 12 آیه دیگر در جمع میوه‌هایی مانند زیتون، انار و انگور، ذکر شده است، افزون بر کلمه نخل نام نوعی درخت خرما به نام (لینه) در سوره «حشر آیه 5» آمده است، از رطب در سوره «مریم آیه 25» نیز یاد شده است در سوره «نحل آیه 67» نوشیدنی فرآهم شده از خرما به عنوان رزق نیکو یاد شده است.
قرآن کریم آدمیان را به اندیشه در خوشه‌های به هم پیچیده خرما و گونا‌گونی انواع آن فرا خوانده است (سوره رعد آیه4، انعام آیه 99، ق آیه 10)، همچنین از انسان‌ها خواسته شده از اسراف و زیاده روی جلوگیری کنند (سوره انعام‌آیه 141)، قرآن کریم باغ‌های سر سبز خرما را از آیات الهی ذکر می‌کند (سوره یس آیه 34) و از خرما به عنوان میوه‌ای بهشتی نام می‌برد.
*خواص خرما از نگاه پیامبر اعظم و حضرت علی(ع):
پیامبر خدا (ص): برشما باد برنی (نوعی خرما )،چرا که خستگی را می برد ،دربرابر سوز سرما گرمی می دهد دربرابرگرسنگی سیرمی کند و درآن هفتاد ودوباب شفااست .
امام علی (ع) : خرما بخورید ؛چرا که شفای دردها درآن است .
پیامبر خدا(ص):خرمای برنی شیطان را به دیوانگی می افکند ؛پشت را قوی می سازد ؛برتوان جنسی می افزاید ؛انسان را از شیطان دور می سازد ؛غذا را هضم میکند ؛درد را می برد ودهان را خوشبو می سازد .
پیامبر خدا (ص) : خرما چه خوش سحری است.
6149/2094
خبرنگار:گیلانی**انتشار :هومن محمدکرمی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *