خبر فوری

فراخوان هشتمین جشنواره «تولید محتوای الکترونیکی دانش‌آموزان و معلمان» و «دانش‌آموزان با نیازهای ویژه»

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دفتر تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، فراخوان هشتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانش‌آموزان و معلمان و دومین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را اعلام کرد.

در این فراخوان آمده است: در سند تحول بنیادین نظام آموزش‌ و پرورش و همچنین برنامه درسی ملی به تولید محتوای چندرسانه‌ای متناسب با نیاز دانش‌آموزان و معلمان، استفاده هوشمندانه از آن و تنوع‌بخشی به مراکز یادگیری توجه ویژه شده است.

رویکردهای جدید آموزشی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تولید مواد و رسانه‌های یادگیری، زمینه‌سازی برای مشارکت فعال استان‌ها، معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنی‌سازی مواد، منابع، بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش‌آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری ازجمله سیاست‌های دیگری هستند که باید آنها را در راستای توانمندسازی مدرسه جهت ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب مورد توجه قرار داد.

*اهداف برگزاری جشنواره

1- توسعه و تعمیق فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی، یادگیری و تولید محتوای الکترونیکی

2- ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی‌های معلمان، دانش‌آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه‌های الکترونیکی یادگیری

3- تولید مواد و رسانه‌های یادگیری متناسب با نیاز معلمان و دانش‌آموزان و استفاده از آنها در فرآیند تدریس

4- توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره‌برداری از مواد و رسانه‌های یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری

5- ایجاد زمینه مناسب جهت تولید محتوای الکترونیکی خاص، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

*شیوه اجرا

این جشنواره در مرحله اول به‌صورت استانی و مرحله دوم به‌صورت کشوری از میان محصولات برگزیده‌ شده مرحله اول برگزار خواهد شد.

*گروه‌های شرکت‌کننده:

1- دانش‌آموزان:

(همه مدارس اعم از مدارس دولتی، غیردولتی، مدارس استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی و…)،دانش‌آموزان پایه ششم دوره‌ ابتدایی، دانش‌آموزان دوره‌ متوسطه اول و دوم و هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش

2- معلمان (مربیان)

آموزگاران و دبیران دوره‌ ابتدایی و متوسطه‌ اول و دو م، همه شاغلان مدارس استثنایی، غیردولتی و استعدادهای درخشان و…،هنرآموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، مدرسان دانشگاه فرهنگیان و کارکنان آموزشی و اداری شاغل در ادارات مدارس عادی و استثنایی.

3- دانشجویان

دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان.

تبصره 1: دانش‌آموزان و معلمان و دانشجویان می‌توانند محصول یا محصولات خود را به‌صورت کار اشتراکی (دانش‌آموز، معلم، دانشجو، مدرس) ارائه کنند، (حداکثر اعضای گروه چهار نفر)

تبصره 2: معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تأییدیه از مدرسه محل خدمت (مبنی بر تدریس درس موردنظر) می‌توانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شرکت دهند.

*محورهای برگزاری جشنواره

محورها، محیط کد نویسی، سیستم‌عامل ویندوز و سیستم‌عامل اندروید است.

1- تولید درس‌افزارهای آموزشی صرفاً متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم        

2- تولید اجزای آموزشی متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم  
تبصره: منظور از اجزای آموزشی، بخش‌های کوچکی از یک محتوا مانند یک آزمایش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و … می‌باشد که به‌صورت محتوای الکترونیکی تعاملی تولید گردیده است.        

3- تولید نرم‌افزارهای پرورشی و قرآنی در حوزه‌ی آموزش‌ و پرورش        

4- تولید نرم‌افزارها در حوزه تربیت‌بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی       

5- تولید نرم‌افزارهای بازی و سرگرمی آموزشی با تأکید بر مفاهیم کتاب‌های درسی      

6- موضوعات خاص مدارس استثنایی از طریق سامانه رشد و سامانه سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.        

تبصره 1: توجه به مفاهیم ذیل در محتوای تولید متناسب با محتوای کتاب‌های درسی:

 آموزش شهروندی، محیط‌ زیست و علوم زمین، مهارت‌های زندگی و حقوق بشر جهانی و اسلامی، سیاست‌های جمعیتی، زیست‌فناوری، ریزفناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ادبیات و رسم‌الخط فارسی و تفکر و خلاقیت و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی- معرفی حرف هنر و جغرافیا به تناسب شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان‌ها و مناطق روستایی و عشایری -ویژگی‌ها، نیازها و وظایف خانواده، مضامین توحید، معاد و ولایت و انتظار و…عدل مهدوی، تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی تقویت باور و روحیه مسئولیت‌پذیری-تعمیق فرهنگ عفاف، حیا و حجاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی- آداب و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، هویت ایرانی اسلامی. محیط‌زیست و سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان، ناهنجاری‌های اجتماعی، روحیه مسئولیت‌پذیری – اقتضائات هویت جنسیتی (پسران و دختران).

تبصره 2: شرکت‌کنندگان شاغل در واحدهای سازمانی استثنایی (مدارس یا اداره) می‌توانند آثار خود را به‌صورت آزاد و بدون در نظر گرفتن گروه استثنایی شغلی خود، در قالب موضوعات مندرج در شیوه‌نامه ارائه دهند.

*نحوه‌ شرکت:

1- مراجعه به بخش ثبت‌نام در جشنواره‌ تولید محتوای الکترونیکی در شبکه ملی مدارس ایران رشد به نشانی ROSHD.IR

2- مطالعه‌ راهنما و تکمیل فرم شرکت در جشنواره (ثبت‌نام)؛

3- دریافت کد رهگیری

4- تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تکمیلی به نماینده‌ی منطقه محل تحصیل یا اشتغال.
تبصره: هر شرکت‌کننده به‌صورت انفرادی یا گروهی حداکثر با دو (2) محصول می‌تواند در جشنواره شرکت نمایند.

*شرایط عمومی آثار تولیدی

1- آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و از خدمات شرکت‌های خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد. (استفاده از محصولات تولید دیگران مانند فلش‌های خارجی نباید بیشتر از 30 درصد کل محصول تولیدی باشد).

2- موضوع ارائه‌شده از طریق آثار باید در جهت پیاده‌سازی اهداف بیان‌شده در برنامه درسی و پوشش‌دهنده تمام یا بخشی از کتاب‌های درسی باشد.

تبصره: چنانچه محتوای ارائه‌شده به‌صورت نرم‌افزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتکار در کاربران و همسو با تحولات کتاب‌های درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.

3- امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نشده باشد.

4- با توجه به قابلیت‌های ممتاز رایانه در به کارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوای الکترونیکی همه آثار ارسالی باید از امکانات چندرسانه‌ای فیلم و انیمیشن در حد قابل‌قبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوای تولیدشده بهره‌مند باشد.

5- در طراحی نرم‌افزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوه‌های تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابل‌قبول استفاده شود.

6- برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید دارای قفل نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری و یا کلمه عبور باشند.

7- حتی‌الامکان نرم‌افزارها به‌صورت خودکار و بدون نیاز به نصب بر روی سیستم و یا نصب نرم‌افزار خاصی قابل اجرا باشند.

8- نرم‌افزارهای تحت ویندوز با امکانات موجود در رایانه‌های مدارس (به لحاظ سخت‌افزاری) قابل اجرا باشند. همچنین نرم‌افزارهای تولیدشده برای بخش یادگیری سیار، قابلیت اجرا تحت سیستم‌عامل اندروید نسخه 4 و بالاتر را داشته باشند.

تبصره 1: برای محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتایج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.

تبصره 2: فقط دانش‌آموزان پایه ششم دوره ابتدایی می‌توانند آثار خود را به‌صورت فردی یا گروهی در قالب پاورپوینت ارائه کنند.

*شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی

1- نصب و اجرای خودکار نرم‌افزارها در سیستم‌ عامل‌های مختلف بدون نیاز به ایجاد تغییر در پارامترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین حذف یا غیر فعال نمودن سایر برنامه از جمله ضد بدافزارها

2- داشتن شناسنامه تولید، مشخصات اثر، مشخصات صاحب اثر، مشخص نمودن مخاطب و… در داخل نرم‌افزارها

3- امکان اجرا و استفاده از نرم‌افزار برای تمامی افراد بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در خصوص رایانه

4- استفاده از گرافیک متناسب با موضوع و سن مخاطب (استفاده از فونت، صدا، تصاویر ثابت و متحرک با کیفیت مناسب) و استفاده از تمام سطح صفحه نمایش برای ارائه محتوا

5- نداشتن مشکل فنی در خصوص ارتباط صفحات و جابجا شدن میان قسمت‌های مختلف نرم‌افزار

6- سعی در استفاده حداکثری از امکانات رایانه‌ای جهت استفاده از رسانه‌های مختلف

7- توجه به عدم تداخل صداها، تصاویر و متون و…

8- داشتن طراحی آموزشی مناسب برای محتوای انتخاب‌شده

9- صحت و ارزش علمی محتوای (متن، تصویر و صدا)

10- سعی در نداشتن غلط‌های تایپی و غلط‌های علمی

*سیاست‌های تشویقی

1- صدور تقدیرنامه کتبی برای آثاری که موفق به رهیابی به مرحله کشوری شوند (توسط ادارات کل استان‌ها)

2- تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبه‌های اول تا سوم) در مراسم اختتامیه به تندیس جشنواره به همراه حمایت نقدی

*تشکیلات اجرایی جشنواره بخش استانی (کمیته استانی)

1- مدیرکل استان (رئیس کمیته)

2- معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی (دبیر کمیته)

3- رئیس گروه تحلیل محتوا آموزشی و پرورشی

4- نماینده سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی

5- نماینده پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در استان

6- سایر اعضاء به انتخاب مدیران کل محترم استان‌ها

*شرح وظایف کمیته استانی

1- ارسال شیوه‌نامه برای مناطق و آموزشگاه‌های (عادی، استثنایی و تیزهوشان) استان و پردیس دانشگاه فرهنگیان

2- اطلاع‌رسانی و جلب مشارکت دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید

3- دریافت، دسته‌بندی، ارزیابی محصولات مرحله استانی

4- هماهنگی با کمیته برنامه‌ریزی حوزه ستادی

5- تهیه گزارش نهایی و ارسال محصولات منتخب بر اساس سهمیه اعلامی به حوزه ستادی

تبصره 1: هزینه ارزیابی آثار دریافتی توسط استان‌ها بر اساس تعداد آثار ثبت‌نام‌شده در شبکه ملی مدارس رشد و آثار دریافت شده در دبیرخانه‌های استانی توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

تبصره 2:داوری آثار گروه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح استان توسط کارگروه داوری و ارزیابی اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان صورت خواهد گرفت.

*تقویم اجرایی جشنواره

تشکیل کمیته استانی و ارسال دستورالعمل، جلسات هماهنگی با مناطق و معرفی نماینده به دبیرخانه کشوری جشنواره، از 1396.1.21 لغایت 1396.2.15 در معاونت پژوهش برنامه‌ریزی نیروی انسانی انجام می‌شود.

 آغاز ثبت‌نام در وب‌گاه جشنواره Roshd.ir بوده و دریافت آثار در استان‌ها از 1396.2.16 لغایت 1396.6.15، انجام می‌شود. جمع‌آوری و ارزیابی آثار در مرحله استانی 1396.6.16 لغایت 1396.7.30 بوده و اعلام سهمیه مرحله دوم به استان‌ها، بر اساس تعداد شرکت‌کننده استان‌ها در مرحله اول از 1396.8.1 لغایت 1396.8.5 است.

 همچنین ارسال نتایج و آثار منتخب بر اساس سهمیه اعلامی از سوی دبیرخانه از 1396.8.6 لغایت 1396.8.10 بوده و ارزیابی مرحله کشوری آثار منتخب استانی از 1396.8.11 لغایت 1396.9.30 در دبیرخانه جشنواره است و مراسم اختتامیه مرحله کشوری نیز در نیمه دوم سال 96 برگزار خواهد شد.

 دستورالعمل هشتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی را می‌توانید دانلود کنید:  جشنواره تولید محتوا جشنواره تولید محتوا  

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید