خبر فوری

نصب کنتورهوشمند برروی چاههای کشاورزی وصرفه جویی30درصدی آب درهرمزگان

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار ایرنا، مسعود رازمند یکشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: کنتورهای هوشمند، میزان برداشت آب از هرچاه را مطابق پروانه بهره برداری و برابر میزان حجم برداشت سالیانه مندرج در پروانه مزبور تنظیم و برداشت اضافی آب از چاه‌ها را اندازه گیری می‌کند.
وی بیان داشت: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی هزینه‌های نصب کنتور هوشمند را دولت می‌پردازد.
وی افزود: از مجموع 17 هزار چاه کشاورزی دارای پروانه تاکنون 3 هزار کنتور هوشمند در هرمزگان نصب شده است
رازمند با بیان اینکه تا پایان سال هزار کنتور هوشمند روی چاه‌های آب کشاورزی در دشت‌های ممنوعه هرمزگان نصب می‌شود ، خاطرنشان کرد: هزینه ساخت و نصب این کنتور‌ها حدود یک میلیارد تومان است.
منابع آب زیرزمینی از مهم ترین ذخایر استراتژیک کشور و زیرساخت مهم در توسعه و رشد است که این ذخایر در طول سال های طولانی به تدریج شکل گرفته و امروز برای مصارف صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.
براساس آمارهای موجود، در سه دهه اخیر در اثر حفر چاه های متعدد بدون مجوز و برداشت مازاد از دشت های کشور، میزان این منابع ارزشمند آبی به شدت کاهش یافته و باعث تخریب کمی و کیفی این منابع و بروز خسارات متعددی از جمله فرونشست زمین شده است.
با توجه به اینکه سفره های آب زیرزمینی در مناطق خشک به عنوان تنها منبع در دسترس برای مصارف مختلف کشاورزی، صنعت و شرب محسوب می شود ،لازم است مصرف و بهره برداری از آن را مدیریت کنیم تا برای نسل های آینده میراث ارزشمندی به یادگار بماند.
18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی ، 18 دهنه چشمه و قنات،100 حلقه چاه آب و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده و همچنین از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای عملکرد منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و آب مابقی دشت های این استان نیز شور اعلام شده است.
شرایط اقلیمی و جغرافیایی هرمزگان از لحاظ کم آبی و تجربه خشکسالی بیش از 17 سال این واقعیت را نشان می دهد که این استان سال های سختی پیش رو دارد و برای کاهش مصرف آب و رونق کشاورزی باید به سامانه آبیاری نوین مجهز شود.
کم آبی و خشکسالی از تهدیدهای جدی در بخش کشاورزی هرمزگان هستند که برای مقابله با این تهدید ها باید از راهکارهایی همچون استفاده از سامانه آبیاری نوین، گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی و بهینه سازی منابع آب بهره گرفت.
وسعت زمین های کشاورزی این استان 160 هزار هکتار(51درصد زراعی و 49درصد باغی) با تولید سالانه افزون بر 2 میلیون و 80 هزار تن محصول می باشد .
تاکنون بیش از 91 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی هرمزگان به شبکه آبیاری نوین مجهز شده است.
هرمزگان 17 هزار چاه آب کشاورزی دارای پروانه و پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز دارد.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید