خبر فوری

انتخابات شوراها نیازمند تغییرات و بازنگری جدی است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، حسین هاشمی تختی پیش ازظهر پنجشنبه در جلسه مشترک اعضای هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان هرمزگان با کاندیداهای شوراهای شهر و روستا در استان هرمزگان بیان داشت: شکایات کاندیداها در وقت قانونی به هیئت عالی نظارت رسیده است و طبق روندی که در قانون مشخص شده است بررسی و بازبینی انتخابات انجام خواهد شد.

وی با بیان این نکته که در انتخابات خلا ایجاد شده و نیاز به بازبینی و تجدید نظر دارد، اظهارداشت: متاسفانه در سالهای اخیر بدعت اشتباهی در انتخابات بنا نهاده شده است و زمانی که برای بازدید به مناطق و محلات مختلف در استان و شهر بندرعباس می رویم شاهد درخواست های نامتعارف از سوی برخی افراد هستیم که نشان از بدعت اشتباهی است که برخی از کاندیداها برای رای اوری بنا نهاده اند.

هاشمی تختی با بیان اینکه انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها نیازمند بازنگری جدی است، عنوان کرد: فرآیند انتخابات شوراهای شهر و روستا از زمان ثبت نام کاندیداها تا زمان برگزاری و اتمام و شمارش آرا نیازمند آسیب شناسی دقیق و جدی است. حضور تعداد زیادی از علاقمندان به شرکت در انتخابات در روند انتخابات مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: در سالهای اخیر خرید و فروش رای باب شده است و این فرآیند اشتباهی که برخی از کاندیداها برای ورود به شورای شهر و یا روستا در پیش گرفته اند فضا را برای افرادی که با صداقت و با دانش پا پیش گذاشته اند را با مشکل روبرو می کند.

این عضو هیئ عالی نظارت بر انتخابات شوراها در هرمزگان خاطرنشان کرد: اعتراض کاندیداها به این است که چرا برخی با بدعت های اشتباه و خرید و فروش رای و سایر روش های اشتباه و غیرقانونی وارد شورا شده اند.

وی تصریح کرد: از امروز باید به فکر اصلاح این فرآیندها بود و کاندیداها می توانند با ارائه پیشنهاداتشان کمک کنند تا یک لایحه قوی با کمترین نقض تحویل مجلس شود و سپس پس از تایید شورای نگهبان اجرایی شود و شاهد اتفاقات کنونی در عرصه انتخابات شوراهای شهر و روستاها نباشیم.

هاشمی تختی با انتقاد از تعداد زیاد کاندیداها در عرصه انتخابات، بیان داشت: متاسفانه در فرآیند ثبت نام کاندیداها در ریاست جمهوری هم شاهد حضور افراد مختلف در وزارت کشور جهت ثبت نام بودیم. همین اتفاق در انتخابات شوراها هم رخ داده است. باید فضا برای نخبگان و فرهیختگان باز شود و اجازه حضور هر فرد غیرمتخصص در عرصه انتخابات را ندهیم.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی در عرصه انتخابات عنوان کرد: باید به دنبال فرهنگ سازی و تغییر فرهنگ اشتباه کنونی انتخابات باشیم، فرهنگ گرفتن پول از کاندیداها برای رای دادن یک فرهنگ اشتباه است که در صورتیکه جلوی آن را نگیریم در دوره های بعد انتخابات شاهد اتفاقات جبران ناپذیر خواهیم بود.

هاشمی تختی در خصوص درخواست کاندیداهای معترض به شمارش تمامی صندوق های رای، اظهارداشت: امکان شمارش تمامی صندوق ها وجود ندارد، ولی طبق قانون موضوع رسیدگی و شمارش ۲۶ صندوق از ۱۸۱ صندوق در شهر بندرعباس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب بازشماری آرای این ۲۶ صندوق در حضور نماینده هیئت اجرایی و هیئت نظارت و نمایندگان کاندیداهای معترض انجام خواهد شد.

وی افزود: از سوی هیئت نظارت بر انتخابات هم موضوعاتی مورد شک و شبه است که به هیئت اجرایی منتقل خواهد شد و صندوق هایی که آرای کاندیدایی جهشی باشد و یا دست خطها در روی برگ رای متفاوت باشد مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورت احراز تخلف، متخلفان به مراجه قضایی معرفی خواهند شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید