مناطق آزاد کشور فنس‌کشی و دیوارکشی می‌شود/محدودیت ورود پوشاک خارجی به کیش و قشم

قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم با اشاره به تصمیمات اخیر اتخاذ شده برای کنترل بیشتر بر مناطق آزاد و مناطق اقتصادی ویژه اظهار داشت: تقریباً تمام کارشناسان، مسئولان و حتی شورای عالی مناطق آزاد کشور هم اتفاق نظر دارند که متأسفانه در حال حاضر مناطق آزاد کشور و مناطق ویژه اقتصادی از اهداف اصلی و اولیه خود فاصله معناداری گرفته‌اند و عملاً به حوزه واردات کالاهای مصرفی تبدیل شده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر برنامه‌ریزی برای حل این مشکل و تبدیل این مناطق به حوزه‌های صادراتی کشور گفت: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای رسیدن به این مهم، اواخر سال گذشته توافقاتی با گمرکات کشور انجام شد تا گمرک ایران برای کنترل واردات و کالاهای وارداتی، در 4 منطقه آزاد کشور مستقر شود که تا پایان خرداد نیز این استقرار در 3 منطقه آزاد دیگر نیز اعمال خواهد شد تا نظارت بیشتری بر واردات کالاها به این مناطق داشته باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد سازمان مناطق آزاد کشور، تا شهریور امسال، تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز گمرکات برای نظارت بر ورود و خروج کالاها از این مناطق از جمله دستگاه‌های «ایکس‌ری»، «باسکول»، «دوربین‌های پلاک‌خوان» و … را به ویژه برای «منطقه آزاد اروند»‌ تامین کند تا گمرکات کشور با استفاده از این ظرفیت نظارت دقیق‌تری بر خروج و ورود کالا از این مناطق اعمال کند.

خورشیدی گفت: علاوه بر این موارد توافق شد تا حاشیه مناطق آزاد کشور محصور شود و نسبت به نصب «فنس» و «دیوارکشی» در این مناطق اقدام شود و بر خلاءهای مرزی با نصب دوربین‌های نظارتی مدرن و ارتقاء توان نظارت اپتیکی الکترونیکی، کنترل بیشتری اعمال شود تا جلو واردات قاچاق از خلاءهای مرزی در مناطق آزاد گرفته شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری با بیان اینکه اعمال مقررات واردات کالاها در سرزمین اصلی نیز قرار است در مناطق آزاد اعمال شود افزود: به عنوان مثال مقرر شد تا واردات کالاهایی که ورودشان به سرزمین اصلی نیازمند مجوزهای خاص و یا قرنتینه است یا محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی برای ورودشان وجود دارد، این قوانین در مناطق آزاد نیز اعمال شود.

وی گفت: همچنین توافق شد برای ورود برخی کالاهای مصرفی از جمله پوشاک به بعضی از مناطق آزاد کشور از جمله قشم، اروند و کیش، سقفی تعیین شود تا واردکنندگان نتوانند به هر میزان نسبت به واردات این کالاها اقدام کنند.

خورشیدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، مقررر شد ورود کالاهای مصرفی به مناطق آزادی که فاقد سکنه هستند، با محدودیت‌های زیادی مواجه شود و در نهایت ورودشان به این مناطق ممنوع شود تا این مناطق تبدیل به محلی برای واردات کالاهای مصرفی به کشور نشوند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید