خبر فوری

دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند با الازهر مصر برابری کند

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت‌السلام محمد حسین مختاری در اولین نشست خبری که به مناسبت تشریح برنامه‌های دانشگاه مذاهب و مراسم بزرگداشت آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد، گفت: در روز چهارشنبه این همایش با حضور شخصیت‌ها و علمای برجسته در دانشگاه برگزار می‌شود. مرحوم واعظ‌زاده خراسانی یک اندیشمند صاحب‌نظر برخواسته از حوزه علمیه قم و نجف بود و همواره در راستای تحکیم و تقویت وحدت بین مذاهب تأثیرگذار بود. بر همین اساس دانشگاه لازم دانست که از مقام علمی ایشان تقدیر کند.

وی گفت:‌ این مراسم با حضور تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله اراکی رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام  مروی، نماینده دفتر مقام معظم رهبری و مولوی اسحاق مدنی در روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه برگزار می‌شود و ما درصدد هستیم که  کتابخانه دانشگاه را به نام آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی مزین کنیم.

دانشگاه مذاهب اسلامی، مورد انتظار نظام و رهبری است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها تمایزهایی دارد، اظهار کرد: براساس همین تمایزهاست که این دانشگاه مورد انتظار نظام و رهبری است و فلسفه پیدایش این دانشگاه جزو نقطه نظرات جدی مقام معظم رهبری بوده است. این دانشگاه یک نظریه آکادمیک برای نظام است و می‌تواند در ایجاد وحدت و انسجام بین پیروان مذاهب به لحاظ علمی، آموزشی و پژوهشی تأثیرگذار باشد.

خاستگاه دینی و مذهبی و وجهه آکادمیک دو ویژگی و وجه تمایز مهم دانشگاه مذاهب اسلامی است

وی با بیان اینکه از دو جهت می‌توان به این دانشگاه نگاه کرد، خاطرنشان کرد: ابتدا اینکه این دانشگاه هم می‌تواند همچون سایر مراکز علمی و دانشگاهی پاسخگوی نیازها و مباحث علمی دانشجویان باشد، اما وجه تمایز این دانشگاه این است که دانشگاه مذاهب خاستگاه دینی به معنای مطلق است و این مذهب و آن مذهب برایش مهم نیست و چارچوب محتویات این دانشگاه کتاب و سنت است. بر همین اساس، هم با حوزه‌های علمیه در ارتباط است و هم با دانشجویان دانشگاه‌ها اعم از شیعه و سنی و هم از دبیرستان دانشجو می‌پذیرد و هم از حوزه‌های علمیه.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: یکی از خصایص و ویژگی‌های ممتاز دانشگاه مذاهب، جنبه آکادمیک و علمی مدرن آن است. تعابیر مقام معظم رهبری درباره دانشگاه نشان می‌دهد که دانشگاه باید یک پایگاه مهم و برجسته علمی و دینی و تأثیرگذار در کشور باشد و می‌تواند در ایجاد وحدت و همدلی بین مذاهب اسلامی گام‌های ارزشمند و مهمی بردارد. تمام اهتمام ما این است که دانشگاه مذاهب آبروی نظام باشد، یعنی این دانشگاه به شأن و منزلت واقعی خود برسد.

ایجاد کرسی های اسلام شناسی در دانشگاه های دنیا با عقبه فکری و علمی دانشگاه مذاهب اسلامی

مختاری تأکید کرد: دانشگاه مذاهب می‌تواند در عرصه بین‌المللی با تعامل و همگرایی بیشتر با دانشگاه‌ها در سراسر عالم و با راه‌اندازی کرسی‌های اسلام شناسی در جهان تأثیر خود را نشان بدهد و ما معتقدیم که با این کرسی‌های آزاداندیشی و علمی و حضور در انتشارات و مجلات علمی دانشگاه‌ها می‌توانیم تأثیرگذار باشیم. بخش بیشتری از برنامه‌های ما مربوط به امور بین‌الملل است و آنطور که شایسته اقدامات این دانشگاه است، هنوز معرفی نشده است.

دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند با الازهر مصر برابری کند

او در ادامه با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه باید افتخار کنند که در چنین مکانی درس می‌خوانند تأکید کرد: ما اگر بتوانیم تعامل و ارتباط خود را با دانشگاه‌های دنیا بیشتر کنیم، آن زمان است که دانشگاه مذاهب می‌تواند رقیب الازهر باشد. دانشگاه مذاهب ظرفیت معرفی در سطح بین‌المللی را دارد و ما از طریق همکاری با مجمع تقریب مذاهب و بویژه دبیرکل این مجمع، درصدد هستیم که پشتوانه فکری مستحکمی را برای بحث تقریب بین مذاهب داشته باشیم.

تاسیس رشته های جدید متناسب با جغرافیای فکری مناطق مختلف در دستور کار است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین افزود: ما می‌توانیم در این دانشگاه به رشته‌های جدیدی که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده است بپردازیم. این دانشگاه با این وسعت و تأثیرگذاری نباید فقط در دو رشته فقه شافعی و امامیه فعال باشد، بلکه می‌تواند در مسائل روز همچون هنر اسلامی، فقه اسلامی، شهرسازی، معماری اسلامی، حقوق شهروندی، فقه حکومتی و اسلامی و اقتصادی و امثال این‌ها به صورت کلاسیک و مدرن فعال باشد.

مختاری یادآور شد: ما درصدد هستیم که متناسب با خواست هر شهری که این دانشگاه در آنجا افتتاح می‌شود، یک‌سری رشته‌های جدید را تأسیس کنیم. اکنون مقامات عراقی از ما خواسته‌اند که این دانشگاه در عراق نیز تأسیس شود و ما درصدد هستیم در بخش کردستان عراق نیز دانشگاه مذاهب را راه‌اندازی کنیم و جزیی از برنامه‌های ما این است که در زاهدان و کردستان و سایر شهرها توسعه رشته‌های جدید متناسب با نیاز منطقه‌ای را داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم دانشگاه مذاهب را که قابلیت‌اش بیش از این‌ها است را توسعه بدهیم که مقبول نظام و رهبری باشد.

استفاده از علمای اسلام برای تدریس در دانشگاه‌

رئیس دانشگاه مذاهب در پاسخ به سوال ایسنا که برنامه این دانشگاه در حوزه بین‌المللی و ارتباط با علمای تأثیرگذار جهان اسلام برای حل بحران‌های جهان اسلام چیست؟ گفت: ما درصدد هستیم که ارتباط‌گیری با علمای جهان اسلام را بیشتر کنیم و می‌خواهیم از علمای اسلام برای تدریس در دانشگاه‌ها استفاده کنیم و نشست‌های مشترکی را در بخش بین‌المللی با آن‌ها برگزار کنیم. کسی می‌تواند در این عرصه فعال باشد که در حوزه مسائل بین‌الملل حضور داشته‌ است. حضور علمی و آکادمیک بسیار مهم و تأثیرگذار است و افرادی که در عرصه بین‌الملل برای تقویت بین مذاهب فعالیت می‌کنند، باید نگاه اعتقادی به تقریب داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای توسعه کمّی و کیفی دانشگاه چه برنامه‌ای دارید، گفت: ما درصدد هستیم که اساتیدی را جذب کنیم که به لحاظ کیفی صاحب‌ قلم و فکر هستند و معیارها و ملاک‌های استانداردی را برای جذب اساتید در نظر گرفته‌ایم. اساتید ما خودشان باید هویت علمی داشته و صاحب نظر باشند تا بتوانند از این طریق سطح کمی و کیفی دانشگاه را بالا ببرند.

تشکیل کمیته تدوین کتب و متون درسی در دانشگاه به عنوان یکی از مهترین اقدامات پیش رو

رئیس دانشگاه مذاهب با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف‌ دانشگاه در بحث انتشارات کتاب است گفت:‌ ما در تلاشیم که تمام آثار اساتید این دانشگاه با لوگوی دانشگاه مذاهب به چاپ برسد. انتشارات هر دانشگاه باید در محل دانشگاه باشد. از این طریق می‌توانیم به تقویت بُنیه علمی بپردازیم.

مختاری گفت:‌ بحث بودجه یکی از مشکلاتی است که ما درصدد هستیم آن را مرتفع کنیم. ما اگر می‌خواهیم رشته‌های جدیدی را به مباحث آموزشی دانشگاه اضافه کنیم، باید فضای بیشتری را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم از این طریق به تحقیق و تفحص بیشتری بپردازیم. بودجه ما زیر 10 میلیارد بوده و ما پیشنهاد دوبرابری آن را به دولت داشته‌ایم که امیدواریم محقق شود، اما بنده معتقدم که با همین مقدار بودجه هم می‌توانیم اقدامات مفید و ارزشمندی داشته باشیم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *