خبر فوری

فضای مشاوره ای بدون دین به درد جامعه اسلامی نمی خورد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، مهدی فیض صبح سه شنبه در جلسه هم اندیشی رئوسای ادارات مشاوره سراسر کشور در قشم، اذعان داشت: مشاورین جریان ساز هستند که باید رویکرد جدید را تشکیل و رواج دهند و شیوه های مشاوره ای مبتنی برقرآن و دین در مدارس شکل گیرد و پخته شود و فضای مشاوره ای بدون دین به درد جامعه دینی نمی خورد.

وی افزود:در آموزش های دینی ما نکاتی هست که باید مورد توجه قرار گیرد تا مشاوره بر اساس آن معنی پیدا کند. تخصص و علم روز دنیا مشاوره ای نباید با فرهنگ دینی تداخل و ضدیت داشته باشد و مشاورین را در سر دو راهی دین و یا نظریه های علمی جدید قرار دهد.

معاون پرورشی وزارت آموزش وپرورش وظیفه مشاورین را مهم و سرنوشت بیان و اضافه کرد: در مشاوره چون پیامدهای این راهنمایی و مشاوره به دیگران می رسد و آثار آنچه ما اجرا می کنیم در دانش آموزان و خانواده ها تجلی پیدا می کند، مشاوره دادن را حساس و خطیر کرده است.

فیض هدایت را از آن خداست دانست مشاورین را واسطه این هدایت معرفی کرد و ادامه داد: در قرآن آمده که کسی را نمی توانید هدایت و ارتقاء دهید مگر اینکه خودت در مسیر بالا رفتن و ارتقاء باشید پس لازمه تأثیر گذاری واقعی و هدایت این است که خود مشاورین نیز در حال بالا رفتن و رشد معنویات باشند. و اگر در این مسیر نیستیم و لوازم مشاوره که همان مسیر تعالی نیست را نداریم، فقط صرف کردن عمر است نه خدمت کردن.

این مسئول ابراز داشت: وظیفه مشاورین بالا بردن و تعالی مراجع کننده است و اگر مسیری غیر این باشد کار هدایتگری صورت نگرفته است و در این مسیر اگر یک نفر را بتوانیم هدایت کنیم برای دنیا و آخرت مان کافی است.

معاون وزیر آموزش وپرورش کشور گفت: تحصیلات دانشگاهی و علم روز دنیا نباید مار را از معارف انسانی و قرآنی غافل بسازد و با یادگیری و انباشت نظریه ها نباید ما را مغرور سازد و ما را از کاربرد دین در مشاوره دور بسازد که اگر این اتفاق بیافتد همان تحقق سکولار خواهد بود.

فیض آرامش قلب ها را عامل دوری از بیماری های روانی خواند و خاطرنشان کرد: در قرآن آمده است که هوشیار باشید که فقط  و فقط با ذکر خدا ست که قلب آرام می گیرد و علمی که انسان را از خدا جدا سازد نه علم است و نه خدمت و  بنا بر تفسیر قرآن اگر رابطه انسان با خداوند دیده نشود و انسان از خدا جدا شود دیگر به آن انسان نمی توان گفت و به گفته وی نظریه هایی که برخاسته از رابطه خدا و انسان نباشد کارایی ندارد و انتظار می رود مشاورین به این نکات توجه خاص داشته باشند.

این مسئول اظهار داشت: نظریه ها همانطور که مشخص است یک نظریه و درک شخصی بوده که با یک سری واقعیت ها منطبق شده و برخی دیگر نطریه های مختلف دیگری داده و گاهی نظریه های همدیگر را نقض کرده اند و هر نظریه پیروانی داشته اند .نباید نظریه ها به صورت وحی منزل در نظر گرفته شود که قابل تغییر نیستند و برخی قرآن که سراسر نظریه خداوندی است که خالق انسان و جهان است را حتی به عنوان یک نظریه قبول ندارند.

فیض از آسان بودن تحمل سختی ها توسط افرادی که به قرآن و مفاهیم آن تعلق خاطر دارند سخن گفت و بیان داشت: افراد در سختی ها و مشکلات دچار مشکلات روحی و روانی نمی شوند و در برابر هجمه مسائل مختلف صبور تر خواهند بود و رفتار مناسبی را بروز خواهند داد ودچار بیماری های روانی نخواهند شد.

گفتنی است گردهمایی رئوسای ادارات مشاوره سراسر کشور با حضور بیش از 80 نفر به مدت سه روز به میزبانی استان هرمزگان در جزیره زیبای قشم در حال برگزاری است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید