خبر فوری

نفوذ آب شور دریا به آبخوان دشت میناب یک تهدید جدی است

ناصر حیدری پوری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد بحران دشت میناب و راهکار مقابله با پدید فروچاله ها بیان داشت: بر اساس گذر زمان و بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی به آبخوان دشت میناب آسیب جدی وارد شده است و باید هر چه سریعتر راهکارهای مقابله ای را در دشت میناب پیاده سازی کنیم.

وی با بیان اینکه براساس قراردادی با مشاوران با صلاحیت برای بررسی وضعیت دشت میناب بسته ایم، عنوان کرد: به غیر از پدیده فروچاله ها و نشست زمین احتمال تهدید جدی تری آبخوان دشت میناب را تهدید می کند.

حیدری پوری خاطرنشان کرد: ناحیه مرکزی دشت میناب فاصله کوتاهی با دریا دارد. بافت زمین در دشت میناب تغییرات جدی داشته و شاهد پدید فروچاله ها و فرونشست زمین بودیم ولی آسیب جدی تری دشت میناب را تهدید می کند با توجه به بافت زمین احتمال  نفوذ آب شور از دریا به آب شیرین دشت میناب وجود دارد.

وی اظهارداشت: با توجه به وجود دشت شمیل در شمال دشت میناب در صورت نفوذ آب دریا به آب های شیرین ابخوان دشت میناب، سایر دشتهای همجوار با خطر نابودی روبرو خواهند بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: اگر قرار است چهار وظیفه مدیریت بحران داشته باشد باید قبل از وقوع بحران نفوذ آب دریا به آب شیرین و نابودی دشت میناب چاره اندیشی کرد.

وی افزود: دشت میناب دارای یک قدمت بالای تاریخی است، در عصر صفویه نخلستان میناب با نخلستان بصره داشت و صادرات خرما به آفریقا و سایر نقاط دنیا داشتیم حتی صادرات انبه

حیدری پوری گفت: مردم به نوعی از نظام فنی و اجرایی کشور دلسرد شدند که تا کنون برنامه خاصی برای مقابله با این بحران ارائه نکرده است.

به گفته حیدری پوری، در مجموعه استان با همکاری آب منطقه ای از سال گذشته کارهایی انجام شده فردا تازه در شورای عالی آب طرحی داده ایم دوستان کمیته تخصصی شورای عالی آب فردا تازه به استان می آیند.

وی افزود: برای حل مشکل بحران فروچاله ها و فرونشست زمین بالغ بر ۴۹۰میلیارد تومان پول می خواهد تا دشت میناب به تعادل نسبی برگردد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید