خبر فوری

کشف سازه ای منحصر بفرد در دومین مرحله کاوش تپه پرگان

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری مهر، به نقل از میراث فرهنگی هرمزگان، علی اسدی گفت: در کاوش این منطقه سازه ای دایره ای شکل به قطر ۱۸ متر و دارای بیست دیواره سنگی با فاصله میان آن ها، کشف شده که در مرکز این سازه یک گنبد وجود دارد.

اسدی افزود: این سازه متعلق به میانه دوره ساسانیان است و احتمالا کاربرد علمی و نجومی داشته است و تاکنون شبیه این سازه در هیچ نفقطه کشور و منطقه خاورمیانه دیده نشده است.

وی تصریح کرد: این سازه در فاصله ۳۰ کیلومتری از ساحل خلیج فارس و در حاشیه شهر جناح در ۲۴۰ کیلومتری غرب بندر عباس در شهرستان بستک واقع شده است.

اسدی با اشاره به اینکه مرحله نخست کاوش تپه پرگان شهر جناح ۵ سال پیش اجرا شد، خاطرنشان کرد: با توجه به شکل ویژه تپه و سفال های سطحی مشخص شدکه این تپه متعلق به دوره ساسانیان است.

تپه پرگان درسال ۱۳۸۴ در بررسی باستان شناختی شهرستان بستک شناسایی شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید