خبر فوری

زنان مرفه منطقه آزاد قشم و محرومیت روستانشینان غربی

هرمزبان:زنان جزیره قشم زندگی دوگانه ای را تجربه می کنند، از یک سو اعلام منطقه آزاد دراین جزیره زندگی زنان شهری را مرفه تر ساخته و از سوی دیگر زنان روستانشین به ویژه روستاهای غربی با محرومیت گریبانگیرند.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری مهر،زنان جزیره قشم، زندگی دوگانه ای را تجربه می کنند، از یک سو اعلام منطقه آزاد اقتصادی در این جزیره زندگی زنان شهری را مرفه تر ساخته و آنان را جذب بازار کار و در برابر آسیب های اجتماعی مقاوم کرده اما از سوی دیگر زنان روستانشین این جزیره به ویژه روستاهای غربی با محرومیت های زیادی دست و پنجه نرم می کنند که سازمان های مردم نهاد و دولتی برای رفع این چالش ها دست به کار شده اند.

این مشکلات برای زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست دوچندان شده و آموزش آنان برای ایستادن روی پای خویش و افزایش اعتماد به نفس را ضروری می کنند. زنان سرپرست خانوار نه تنها بار اجتماعی و تربیتی فرزندان را به تنهایی به دوش می کشند بلکه باید معاش زندگی را نیز با دستان خویش تامین کنند و در برخی از روستاهای قشم با وجود دیدگاه های سنتی به زن این وظیفه سخت تر نیز می شود.

رئیس بهزیستی شهرستان قشم در مورد این بانوان گفت: زنان بی سرپرست و بدسرپرست برای ادامه زندگی با مشکلات اقتصادی، اجتماعی وسرپرستی فرزندان روبرو هستند.

اسماعیل کیانی ضمن تاکید بر اهمیت تامین معاش این زنان، افزود: با وجود چالش های فرهنگی و اجتماعی زیادی که درراه زندگی وجود دارد، هنوز تامین معیشت زندگی بزرگترین مشکل زندگی زنان سرپرست خانوار است.

وی ادامه داد: برخی از آنان از حمایت بهزیستی برخوردار هستند و مستمری ماهانه دریافت می کنند؛ اما هدف بهزیستی به جای پرداخت مستمری، توانمند کردن آنهاست تا به تدریج از چرخه حمایت خارج شده و خودکفا شوند.


لزوم آموزش بانوان سرپرست خانوار برای خودکفایی
کیانی اظهار داشت: اشتغالزایی برای این بانوان در دستور کار بهزیستی قرار دارد و به این منظور به مهارت آموزی آنان اهمیت ویژه ای داده می شود.
وی گفت: زنانی که زیر پوشش بهزیستی قرار دارند برای حرفه آموزی به مراکز فنی و حرفه ای معرفی می شوندتا پس از آموزش و کسب مدرک معتبر برای دریافت وام خود اشتغالی به بانک ها مراجعه کنند.

کیانی ادامه داد: بهزیستی شهرستان قشم هر ساله می تواند ۱۵ نفر از زنان را از این مزایا بهرمند کند اما به دلایلی همچون پیدا نکردن ضامن و رواج تفکر سنتی مبنی بر کار نکردن زن، متقاضیان کمتر از سهمیه سازمان هستند.

رییس سازمان بهزیستی شهرستان قشم بیان کرد: البته در ابتدای هرسال و با یک عملیات شناسایی و برنامه ریزی، افرادی که باید توانمند شوند مشخص می شوند و اگر تعداد متقاضی بیشتر باشد در برنامه های بهزیستی لحاظ می شود.

به گفته کیانی طرح گروه های همیار نیز یکی دیگر از راهکارهای اشتغالزایی به صورت گروهی برای زنان است که فشار کمتر و بازدهی بیشتری را برای آنها به همراه خواهد داشت؛ اما این طرح نیز به دلیل نبود انگیزه مورد استقبال قرار نگرفته است.

زنان مرفه منطقه آزاد و محرومیت روستانشینان غربی

وی آموزش را یکی از مهمترین اقدامات برای زنان سرپرست خانوار دانست و اضافه کرد: افزایش آگاهی باید در دستور کار تمام ادارات مربوطه قرار بگیرد تا با تقویت انگیزه زندگی و خودکفایی خیز جدیدی را برای استفاده از خدمات بهزیستی به منظور دستیابی به زندگی مطلوبتر را در آنان ایجاد کند.

به گفته کیانی هم اکنون ۱۳۲ خانوار که سرپرست آنها زن است زیر پوشش بهزیستی قرار دارند و ۷۰ خانواده نیز در انتظار دریافت مستمری وسایر خدمات همچون کمک هزینه درمان، شهریه دانشگاه، خرید لوازم ضروری منزل و… هستند.

 

توانمندسازی زنان به برنامه ریزی های گسترده نیاز دارد
مشاور فرماندار شهرستان قشم در امور زنان و خانواده به خبرنگار مهر گفت: مشکل زنان در جزیره قشم تنها به زنان سرپرست خانوار مربوط نمی شود؛ بلکه کلیه زنانی که با فقر اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند باید مورد توجه قرار گیرند و با کسب مهارت های زندگی و استقلال اقتصادی توانمند شوند.

«خدیجه خنجی زاده» ادامه داد: خوشبختانه در شهر قشم بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی کنترل شده اند؛ اما در روستاهای غربی جزیره به دلیل فقر فرهنگی و اقتصادی هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

وی بیان کرد: کمبود آگاهی و فقر در این روستاها موجب افزایش چشمگیر آمار طلاق و اعتیاد شده که به تبع آن حضور بانوان بی سرپرست و یا بدسرپرست در جزیره افزایش یافته است.

 

نیاز به رشد همزمان فرهنگ و اقتصاد
خنجی زاده گفت: برای اینکه بتوانیم آسیب های اجتماعی را کنترل کنیم به یک برنامه ریزی منسجم و دقیق نیاز داریم تا همزمان رفاه اقتصادی و افزایش آگاهی به زندگی زنان راه یابد.

مشاور فرماندار شهرستان قشم در امور زنان و خانواده گفت: از آنجا که این آسیب ها مستقیما به اقتصاد و فرهنگ مربوط می شود،آموزش در دوبخش جداگانه شامل اشتغالزایی و فرهنگ به قلب روستاها خواهد رفت.

خنجی زاده گفت: با فعال کردن زنان در حوزه اشتغال از جمله تولید صنایع دستی و تامین معاش آنان قسمت عمده ای از مشکلات اقتصادی که منجر به طلاق می شود حل خواهد شد.

مشاور فرماندار شهرستان قشم در امور زنان و خانواده ادامه داد: برای کاهش معضلات فرهنگی کارگاه های آموزشی همچون آموزش مهارت های زندگی، پیشگیری از طلاق و اعتیاد، بهبود روابط زناشویی و … در روستاها برگزار می شود.

به گفته خنجی زاده طلاق، فقر، بیکاری، اعتیاد و وجود بیماری های خاص در خانواده از مهمترین آسیب هایی هستند که باید با آنها مقابله شود و امید می رود در آینده ای نزدیک با اجرای برنامه های آموزشی پیشگیری و کنترل این آسیب ها هرچه سریعتر دنبال شود.

 

ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار
خنجی زاده با تاکید بر تهیه بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار، افزود: تهیه این بانک اطلاعاتی می تواند دغدغه های این بانوان را شفاف سازد و برنامه ریزی برای از بین بردن این دغدغه ها را تسهیل کند.

مشاور فرماندار شهرستان قشم در امور زنان و خانواده گفت: شناسایی و تهیه آمار از تمامی روستاهای جزیره قشم در حال انجام است تا با آگاهی از تعداد و وضعیت زنانی که خانواده آنها به نوعی با فقر یا اعتیاد یا طلاق یا همگی این مسائل روبه رو است، شفاف و مسئولانه گام برداریم.

وی بیان کرد: تمامی این این اقدامات برای جلوگیری از معضلی به نام طلاق و اعتیاد و افزایش زنان بی سرپرست و بد سرپرست در جامعه است؛ اما اگر به هر دلیلی زنی مجبور شود به تنهایی بار زندگی را به دوش بکشد، باید مورد حمایت مادی و معنوی دستگاه هایی همچون بهزیستی، کمیته امداد و سازمان های مردم نهاد قرار بگیرد تا تلخی زندگی را حس نکند.

در نهایت می توان گفت وجود معضلاتی همچون فقر در جزیره ای که میلیاردها تومان سرمایه در آن وجود دارد به هیچ وجه قابل قبول نیست و توسعه متوازن امکانات در سطح جزیره می تواند با بازگردان عدالت اجتماعی به جامعه بسیاری از آسیب ها را کاهش دهد و ضروریست که تمامی دستگاه های مربوط، مسئولین و سازمان های مردم نهاد کنترل این آسیب ها را در دستور کار خود قرار دهند و آموزش هاي به روز در جهت ايجاد اشتغال پايدار، ارتقای سواد و دانش بانوان به بهبود زندگی آنان کمک کنند.
خبرنگار: لیلا حمزه خیرآبادی

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید