ضرورت توجه به معماری ایرانی اسلامی با تأکید بر 6 رهنمود رهبری

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، شاپور رستمی صبح امروز در نخستین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران، اظهار داشت: زمانی ایرانی‌ها در بحث معماری و شهرسازی صاحب‌نظر بودند اما امروز به دلیل هجوم فرهنگ بیگانه این موقعیت را ازدست‌داده‌ایم که با توجه به 6 رهنمود مهم رهبر انقلاب در این زمینه، باید برای این موضوع فکری جدی کرد.

وی حفظ هویت و اصالت شهرها را اولین توصیه مقام معظم رهبری در زنده کردن معماری ایرانی-اسلامی برشمرد و گفت: پای بندی به معماری ایرانی-اسلامی، رعایت زیبایی و استحکام بنا، نشان دادن نمادهای دینی و اخلاقی در ساخت بناها، توسعه فضای سبز و رعایت مسائل محیط زیستی از مهم‌ترین مواردی است که رهبر انقلاب در معماری و شهرسازی امروز مدنظر دارند که باید به‌سرعت، این توصیه‌های مهم تحقق یابد.

این مقام مسؤول ادامه داد: ما برای به دست آوردن هویت اصیل خود چاره‌ای نداریم که به گذشته باشکوه معماری خود رجوع کنیم چراکه آن معماری بسیار متناسب با زندگی انسانی وضع‌شده بود و در ساخت بناها وضعیت فرهنگی، جغرافیایی و آب و هوایی و… مدنظر بود به‌طوری‌که تمام جنبه‌های نیاز انسانی در آن معماری لحاظ می‌شد، درست برخلاف معماری دوگانه امروز که به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست.

رستمی افزود: شوربختانه ما امروز در معماری و شهرسازی به‌جای توجه به آن مبانی اصیل، ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنیم، درحالی‌که اگر می‌خواهیم مشکلات امروز در این زمینه حل شود، باید به فرهنگ اسلامی-ایرانی در ساخت بناها رجوع کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره‌های معماری و شهرسازی ازاین‌جهت که می‌تواند برای مسؤولان اجرایی راهگشا باشد، بسیار خوب است به‌شرط آنکه از حاصل پژوهش‌ها در عملیات اجرایی استفاده‌شده و مدیران معماری و شهرسازی این مبانی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه در بناهای با قدمت 2500 ساله ایران تمام مسائل معماری و شهرسازی رعایت می‌شده است، گفت: امروز ما دچار یک دوگانگی فرهنگی در زمینه معماری و شهرسازی در کشور هستیم که دلیلش هجوم فرهنگ بیگانه‌ای است که هیچ تناسبی با فکر و فرهنگ ایران‌زمین ندارد و تنها راه چاره، برگشتن به مبانی و اصالت‌های خودمان در این زمینه است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید