انقلاب اسلامی ما برای اداره مسجد بود/ چرا برای نماز صبح، چندان مسجدی باز نیست؟

گروه آئین و اندیشه خبرگزاری فارس- دستیابی به تمدن نوین اسلامی و اعتلاء معنوی و مادی جامعه بر اساس آموزه‌های اسلام ناب به جز از مسیر مسجد و با تکیه بر کارکردها و ظرفیت‌های عظیم آن میسر نخواهد بود. بنابر این لازم است با مرور مبانی فکری و عقیدتی و تبین افق و کارکردها و ترمیم نگاه متولیان  و فعالان حوزه دین و فرهنگ به سوی تحقق مسجد تراز اسلامی حرکت کنیم و حداکثر توان و ظرفیت را برای تعمیق و گسترش فرهنگ مسجدمحوری در سبک زندگی اسلامی به کار گیریم.

آنچه در ادامه می‌آید گذری است بر بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی که در ایام‌الله دهه فجر منتشر می‌شود.

مقام معظم رهبری در پیامی به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز فرموده‌اند: نباید از خطری که از کمبود مسجد یا ضعف و نارسایی مساجد، جامعه را تهدید می‌کند غافل بمانیم؛ هیچ یک از ما نباید و نمی‌توانیم خطری را که از کمبود مسجد یا ضعف و نارسایی مساجد جامعه و جوانان و خانوداه‌ها و نسل‌های آینده را تهدید می‌کند،‌غافل بمانیم.

کم توجهی در اداره مساجد

در جلد دوازدهم صحیفه امام خمینی(ره) آمده است: عده‌ای خیال نکنند حالا که پیروز شدیم؛ دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؛ قیام ما برای اداره مساجد بود!

اینهایی که هی صحبت این را می کنند که حالا ما انقلاب کردیم برویم سراغ کارهای دیگر، خیر، انقلاب از مساجد پیدا می‌شود از مساجد این طور امور تحقق پیدا می‌کند.

همچنین در جلد سیزدهم صحیفه امام خمینی(ره) ایشان فرموده است: این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد. این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند این طور نباشد که خیال کنند که حالا دیگر ما پیروز شدیم دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم پیروزی ما برای اداره مسجد است. ما اگر نماز نباشد و آداب اسلامی نباشد، چه داعی داریم که بیاییم خودمان را به مهلکه بیندازیم و وارد این امور بشویم؟ ما برای اسلام این کارها را می‌کنیم و شما، شما ملت برای اسلام قیام کردید، و برای اسلام این همه زحمت کشیدید و دارید می‌کشید.

قدر مساجد را بدانیم و مورد بی‌اعتنایی قرار ندهیم!

قدر مساجد را بدانیم قدر جلسات مذهبی را بدانیم و مسجد مورد بی‌اعتنایی قرار نگیرد.

اداره مساجد با بافت کیفی و کمی نسبت به قبل از انقلاب مقتضای حق و مصلحت نیست

در دوره‌های پیش از انقلاب عالمی به مسجد می‌رفت نمازی می‌خواند و مسئله‌ای می‌گفت؛ در ایام مخصوص هم یک منبری دعوت می‌شد و سخنرانی می‌کرد اگر امروز که روز حاکمیت اسلام و ارزش‌های اسلامی است، مساجد به همان شکل بلکه در مواردی با افت کیفی و کمی اداره بشود، آیا این مقتضای حق و مصلحت است؟ آیا این پیشرفت است؟ پس «من استوی یوماه فهو مغبون»‌ یعنی چه؟

چرا برای نماز صبح، چندان مسجدی باز نیست و نماز جماعتی برقرار نمی‌شود

مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از روحانیون و ائمه جماعات در آستانه ماه مبارک رمضان در سال 1370 می‌فرمایند: چرا بنده باید بشنوم که در تهران با این عظمت، برای نماز صبح در اول اذان، چندان مسجدی باز نیست و چندان نماز جماعتی برقرار نمی‌شود؟!… چرا باید در این شهر با این عظمت، با این همه هیاهوهای گوناگون از اطراف و اکناف، نغمه‌ اذان در همه جای شهر شنیده نشود؟! اذان، علامت مسلمانی است.

رزق و برق و اشرافی‌گری در ظاهر مساجد

پیامبر اسلام (ص) نیازی به مسجد اشرافی و مناره‌های تزئیناتی ندارد؛ پیامبر اسلام (ص) دنبال مجد و عظمت پیروان خود بوده است که متأسفانه با سیاست‌های غلط حاکمان دست نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند.(صحیفه امام جلد 21)

شدیداً‌ از زرق و برق ساختمان‌های مساجد اسلام آمریکایی جلوگیری شود

سادگی مصلا باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شدیداً از زرق و برق ساختمان‌های مساجد اسلام آمریکایی جلوگیری شود خداوند تمامی دست‌اندرکاران  برپا کننده مساجد الله را تأیید فرماید.

افراط و تفریط در استفاده از کارکردهای مساجد

حفظ قداست مساجد و تقویت هماهنگ جنبه‌های مختلف آن، نیازمند دور ماندن از مناقشات داخلی است؛ شک نیست که حفظ قداست مساجد و تقویت هماهنگ جنبه‌های معنوی و انقلابی و تعلیمی و تبلیغی آن، نیازمند سلامت و امنیت محیط آن و دور ماندن از منازعات و مناقشات داخلی در آن است.

خطاست کسی خیال کند که در مسجد فقط چند رکعت نماز می‌خوانند و بیرون می‌آیند

اگر کسی خیال کند که در مسجد، فقط چند رکعت نماز می‌خوانند و بیرون می‌آیند و این چه تأثیری دارد، خطاست این طور نیست.

این طور نباشد که اگر امام جماعتی بخواهد در مورد اجتماع مسلمین صحبت کند مورد طعن واقع شود

ان‌شاءالله، امیدوارم که موفق به این امر بشوید و مساجدمان برگردد به حال مساجد صدر اول، که این طور نباشد که در مسجد اگر یک امام جماعتی، جمعه‌ای بخواهد یک کلمه‌ای بگوید که مربوط به اجتماع مسلمین است، مورد طعن واقع بشود: «این چرا این طور کرده است؟» بیایند و او را طعنش بدهند. این جور نباشد دیگر. طعن به آن کسی وارد بشود که در امور مسلمین دخالت نمی‌کند، کناره‌گیری می‌کند، عزلت می‌کند.

شما ببینید قضیه عزلت در اسلام اصلاً نبوده، اساس نداشته این عزلت … و نمی‌دانم امور کناره‌گیری و رفتن کنار و اصلاً کار به هیچ کار نداشتن این در یک طوایفی بوده است غیر مسلمین اما آمده است در مسلمین؛ یک وقت رسیده به آن جایی که «آقا خیلی آدم خوبی است، اصلاً توجه ندارد به اینکه فلان چیز چه جور می‌شود!» توجه نداشتن خودش جزء مدیحه بود.

اگر مسجدی مسجد ضرار شد و نتوانستیم آن را اصلاح کنیم، خرابش می‌کنیم!

اگر مسجدی شد که این مسجد دعوتش دعوت فاسد شد، پیغمبر اکرم (ص) خراب کرد «مسجد ضرار» را مسجدی که درست کرده بودند در مقابل پیغمبر (ص) و تبلیغات می‌کردند بر ضد اخلاق و بر ضد امثال ذلک؛ پیغمبر خرابش کردند اگر مسجدی باشد که مسجد ضرار باشد،‌مسجدی باشد که نتوانیم آن مسجد را اصلاحش کنیم، مسجدش را هم خراب می‌کنیم، حاکم می‌تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند.

این خسارت است که برخی در مساجد فلسفه تدریس می‌کنند؛ مرکز فلسفه باید حوزه علمیه باشد!

مرکز فلسفه هم باید حوزه علمیه باشد، یکی از بزرگ‌ترین خسارت‌هایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه اسلامی از حوزه علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است بعضی از آقایان اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند، می‌‌گفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس می‌کنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد می‌دهند این‌ها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند.

پول گرفتن مسجد از مردم عیب ندارد منتهی مراقبت شود که به یک دستگاه پول‌سازی تبدیل نشود

من شنیده‌ام بعضی از این مساجد کأنه از این شوق و ذوق مردم برای اعتکاف استفاده می‌کنند یک پول‌های زیادی از این کسانی که می‌روند می‌گیرند این جور هم نباید باشد. پول گرفتن از آنها عیب ندارد بهتر همین است کاری که مرد کمک مالی بکنند و اشتراک مالی پیدا کنند اصلاً برکت پیدا می‌کند. از خصوصیات پول مردم و کمک مردم، برکت داشتن است منتهی مراقبت کنند که این به یک دستگاه پول‌سازی و مانند این‌ها تبدیل نشود.

پخش صداهای آزاردهند به ویژه در شب، کاری ناروا است

پخش صداهای آزاردهنده به ویژه در شب و هنگام آسایش مردم از مناره‌های مسجد، کاری ناروا و در مواردی خلاف شرع است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید