خبر فوری

پر کردن 45 چاه غیرمجاز در بخش مرکزی کوهبنان

پدرام رجب‎زاده امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان با تبریک فرا رسیدن سی و نهمین جشن پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی (ره) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: بنیانگذار کبیر انقلاب با خلق بزرگترین اتفاق قرن زمینه‎ساز احیای ارزش‎های اخلاقی و دینی در جهان معاصر شدند.

وی بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) همواره روستاییان را سرمایه‎های ارزشمند انقلاب می‎دانستند، از این رو می‎توان توجه به روستاها را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برشمرد که مصداق بارز آن فرمان تاریخی ایشان در تشکیل جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تأمین زیرساخت‎های لازم در راستای آبادانی روستاها بوده است.

رجب‎زاده تصریح کرد: در همین راستا دولت تدبیر و امید در سایه منویات مقام معظم رهبری در مدت زمان خدمت خود نگاه ویژه‎ای نسبت به روستاها از منظر توسعه‎یافتگی و ارزش‎آفرینی معطوف کرده که البته هنوز جای کار بسیار است.

وی افزود: به دلیل خشکسالی‎های متوالی تنها تعداد محدودی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان کوهبنان دارای سکنه دائم هستند که با وجود مشکلات و محرومیت‎های موجود همواره نسبت به حفظ ارزش‎ها و فرهنگ غنی و بکر خود پایبند بوده‎اند.

رجب‎زاده عنوان کرد: خدمت کردن به مردم متدین، ولایتمدار، سخت‎کوش و قانع روستاهای کوهبنان مایه افتخار و به مثابه عبادت است و ایام پرخیر و برکت دهه فجر فرصت مغتنمی است تا مردم را با گوشه‎ای از عملکرد و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید در روستاها آشنا کرد.

مسئول کمیته بخش مرکزی ستاد دهه فجر شهرستان کوهبنان ادامه داد: در حوزه دهیاری‎ها و شوراهای اسلامی روستایی همواره عملکرد بر مبنای شفافیت و سلامت تمام فعالیت‎های اقتصادی و عمرانی و نیز ارزش‎افزایی به جایگاه دهیاران و شوراها به عنوان مدیران محلی روستا یکی از شاخص‎های اصلی بوده است.

وی ابراز داشت: بیش از یک میلیارد تومان پروژه عمرانی شامل بهسازی، زیرسازی و آسفالت معابر به متراژ 62 هزار مترمربع، احداث باند دوم ورودی روستای ده‎علی از سمت شهرستان بافق و پارک کودک و بوستان روستایی به وسعت 7 هزار مترمربع از جمله کارهای انجام شده است.

رجب‎زاده خاطرنشان کرد: احداث و تعمیر دو ساختمان دهیاری، تأمین زیرساخت‎های گردشگری مانند نصب تابلوی راهنما و میله پرچم، احداث سکوی نشیمن، آلاچیق، سرویس بهداشتی و محل‎های اسکان بوم‎گردی برای 10 روستا، تخصیص دو دستگاه ماشین‎آلات خدماتی و عمرانی به دهیاری‎ها و فهرست‎برداری و ثبت تمام اماکن برای اختصاص کد پستی از محل اعتبارات دهیاری‎ها مورد بهره‎برداری قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: برگزاری دوره‎های آموزشی متنوع با موضوع آشنایی با قوانین شوراها و شرح وظایف دهیاری‎ها، کارگاه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر، مدیریت بحران، آشنایی با تأسیس و قوانین شرکت‎های تعاونی و تبیین و گفتمان‎سازی سیاست‎های اقتصاد مقاومتی از جمله امور راهبردی در راستای تبلور توسعه روستایی به شمار می‎آید.

رجب‎زاده اضافه کرد: اقدامات شاخص فرهنگی از جمله برگزاری جشنواره‎های ملی و نوروزی با نمایش بازی‎های محلی، تولیدات دامی و صنایع دستی و حضور روستای کهن در سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی کشور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به منظور نمایش آیین سنگ‎زنی و جوش‎زنی به عنوان یکی از آیین‎های عاشورایی روستاهای کوهبنان از فعالیت‎های برجسته این حوزه است.

بخشدار مرکزی کوهبنان گفت: تهیه و پخش مستند تلویزیونی سفری دیگر از شبکه دو سیما با معرفی جاذبه‎های طبیعی، تاریخی و همچنین ظرفیت‎های اقتصادی و فرهنگی منطقه، حضور پررنگ  در دو دوره نمایشگاه بین‎المللی توانمندی‎های روستاییان در عرصه اقتصاد مقاومتی و تشکیل شوراهای اقتصاد مقاومتی روستا و محلات از دیگر فعالیت‎هاست.

وی بیان داشت: ارائه طرح‎های توجیهی دهیاری‎های پایلوت برای اخذ تسهیلات سازمان دهیاری‎های کشور در راستای خودکفایی، حمایت از تولید و شبکه‎سازی پرورش بلدرچین و راه‎اندازی کارگاه گوهرتراشی و تولید صنایع دستی با سنگ زینتی در راستای تحقق شعار هر روستا یک محصول در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» پیگیری و اجرایی شده است.

رجب‎زاده تصریح کرد: در بخش امور زیربنایی با آبرسانی به روستاهای فیدکوئیه، بن‎در، گیتری، ده‎سیدا و همچنین تأمین آب و اجرای خط انتقال به مجتمع آب دهستان خرمدشت روستاهای ده‎علی و رتک پس از خشکیدن پنج حلقه چاه و چند سال معضل کم‎آبی از محل اعتبارات ملی رفع شد.

وی افزود: برق‎رسانی به روستاهای زیر 20 خانوار باب خم، زعفرانیه، گردوکج، درب مورین، کموتر، حسین‎آباد، گنداب، سبلا، دارستان، ده‎بالافیدکوئیه، درب چنار و گزدان و نیز پیگیری تأمین برق خورشیدی برای 52 خانوار روستایی و عشایری اجرایی شد.

رجب‎زاده عنوان کرد: گازرسانی به روستاهای دهستان خرمدشت که به‎زودی به بهره‎برداری می‎رسد و بیش از 97 درصد روستاهای تابعه را زیر پوشش شبکه گاز قرار می‎دهد، نصب و راه‎اندازی دو سایت تلفن همراه و نصب دو گیرنده تلویزیونی دیجیتال و یک گیرنده آنالوگ در دهستان خرمدشت و منطقه پشتکوئیه در راستای افزایش رفاه اجتماعی عملیاتی شده است.

بخشدار مرکزی کوهبنان ادامه داد: در حوزه حمل و نقل و عمران روستایی تکمیل و بهره‎برداری از جاده روستایی پشتکوئیه به طول شش کیلومتر، پیگیری احداث محور فتح آباد ده‎علی و همچنین اجرای طرح هادی بنیاد مسکن در روستاهای ده‎خواجه، فیدکوئیه، کهن، گیتری، شکرآباد، بیدان خواجه، جور، ده‎علی و فتح‎آباد با مصالح و طراحی بومی زیبایی روستاهای کوهبنان را 100 چندان کرده است.

وی ابراز داشت: در بخش کشاورزی با توجه به بحران خشکسالی بیشترین اقدامات در زمینه مدیریت منابع آب و تغییر الگوی کشت با جایگزینی کشت‎های اقتصادی و کم‎آب‎بر در این دولت پیگیری و اجرایی شده است.

رجب‎زاده خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات مهم این بخش پر و مسلوب‎المنفعه کردن 45 چاه غیر مجاز، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در روستاهای زعفرانیه، افزاد، اپوروار و مقیم‎آباد با اعطای تسهیلات بلاعوض، ترویج کشت زعفران در بیش از 90 هکتار با استفاده از تسهیلات بانک کشاورزی، توزیع نشا انواع گیاهان دارویی و مرمت و لایروبی قنوات روستاهای جور، فتح‎آباد، کاروان‎گاه، گزمان، پاچینه و کهن را می‎توان، اشاره کرد.

وی اذعان داشت: در حوزه سلامت، بهداشت و درمان راه‎اندازی اورژانس جاده‎ای دهستان خرمدشت، آغاز عملیات احداث ساختمان اورژانس 115 روستای ده‎علی، بهسازی و تعمیرات ساختمان خانه بهداشت روستاهای جور، ده‎علی و کهن، احداث سالن ورزشی روستای ده‎علی و راه‎اندازی خانه ورزش روستای جور را می‎توان، برشمرد.

رجب‎زاده اضافه کرد: امید است با اتکال به پروردگار متعال و استفاده از ظرفیت‎های انقلاب اسلامی بتوانیم با تدوین قوانین جامع حمایتی و برنامه‎های مشخص برای توسعه روستایی در آینده‎ای نزدیک شاهد رونق و شکوفایی زندگی مولد در روستاها باشیم.

مسئول کمیته بخش مرکزی ستاد دهه فجر شهرستان کوهبنان گفت: از جمله برنامه‎های قابل اجرا در ایام‎الله دهه فجر در روستاهای تابعه این بخش نواختن زنگ انقلاب در مدارس روستاهای جور و ده‎علی، غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با خانواده‎های معظم شهدا در روستاها، برگزاری مسابقات ورزشی و بازی‎های بومی و محلی در روستای جور، برپایی جشن انقلاب در روستاهای ده‎علی و جور و حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 یوم‎الله بهمن ماه در روستای ده‎علی هستند.

وی بیان داشت: افتتاح و کلنگ‎زنی پروژه‎های عمرانی در روستاها از جمله افتتاح بوستان پارک مشاهیر روستای جور به وسعت 3 هزار و 500 متر مربع و کارگاه قالی‎بافی عتبات عالیات روستای جور و کلنگ‎زنی پروژه تأمین روشنایی ورودی کوهبنان «از ابتدای دوبانده تا روستای جور» از دیگر برنامه‎های دهه فجر در مناطق روستایی شهرستان کوهبنان است.

رجب‎زاده تصریح کرد: افتتاح فاز اول طرح اقتصاد مقاومتی اداره اوقاف و امور خیریه در روستای ساوند، بهره‎برداری از استخر ذخیره آب پلیتونی در روستاهای زعفرانیه و درب هود و همچنین طرح آبیاری قطره‎ای روستاهای مقیم‎آباد و درب تیتوئیه برای کشاورزی از جمله برنامه‎های دهه فجر در روستاها هستند.

وی افزود: افتتاح عملیات برق‎رسانی به روستاهای سبلا، دارستان، ده‎بالا فیدکوئیه، درب چنار و گزدان، آغاز عملیات برق‎رسانی خورشیدی به عشایر، افتتاح تعریض و احداث باند دوم ورودی روستای ده‎علی از سمت شهرستان بافق، کلنگ‎زنی تأمین روشنایی بلوار ورودی روستای ده‎علی و آغاز عملیات نصب پانل‎های تولید برق خورشیدی در راستای خودکفایی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) از طرح‎های قابل افتتاح و کلنگ‎زنی این ایام هستند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید