هرمزبان – یادداشت عبدالرسول بهرامی نژاد از فرهنگیان هرمزگانی با موضوع “اولیای کلاس اولی بخوانند” را می توانید در ادامه مطالعه کنید.
اولین سال تحصیل و حضور دانش اموز در مدرسه می تواند برای دانش آموز و اولیا هیجان انگیز، و به همراه دغدغه ها و نگرانی های باشد.یکی از اصلی ترین هدف ها در پایه اول آموزش مهارت خواندن و نوشتن است.
نگاره ها
درس فارسی شامل دو کتاب فارسی و نگارش است. کتاب فارسی از چهار بخش تشکیل شده، نگاره ها، نشانه های1 و نشانه های2 و روان خوانی، مهرماه معلم نگاره ها را تدریس می کند. که شامل 10 نگاره ی تصویری هستند و به ده موضوع مختلف، خانواده، در راه مدرسه، حیاط مدرسه، کلاس، بوستان، طبیعت، باغ وحش، مسجد و عید نوروز می پردازد.
هر نگاره اهداف شناختی و مهارتی خاص خود را دارد. برای آموزش و کار کردن نگاره ها در خانه خوب است با برخی از این اهداف آنها آشنا باشد. حضور در جلساتی که معلم برگزار می کند می تواند راهنمای عمل خوبی باشد. عملکرد خوب در نگاره ها بعدا در آموزش نشانه ها می تواند کمک شایانی به دانش اموز در خواندن و نوشتن کند.
به خاطر داشته باشیم در ماه نخست آموزش نگاره ها را داریم و هنوز آموزش حروف الفبا آغاز نشده و اولیا محترم از آموزش شتاب زده حروف الفبا(نشانه ها) بپرهیزند. در ماه نخست در کتاب نگارش نیز که هماهنگ و همراه با کتاب فارسی پیش می رود دست ورزی داریم. دانش آموز در این یک ماه به تمرین و نوشتن اشکالی می پردازد که بعدا در تدریس نشانه ها با آنها آشنا می شود.
در آموزش نگاره ها به طور مثال نگاره شماره 1 که در رابطه با خانواده است، دانش آموز با مفاهیمی از قبیل احترام گذاشتن، آداب و معاشرت، احترام به بزرگ تر ها آشنا می شود و در کنار آن می توان مفاهیمی همچون زیر،روی، بالا و پایین را آموزش داد.
نشانه ها
آموزش نشانه ها یا همان حروف الفبا از اول آبان ماه شروع می شود. معلم هر هفته دو نشانه را آموزش می دهد. البته این میزان بستگی به یادگیری مناسب دانش آموزان یا تعطیلی برخی روزها ،ممکن است تغییر داشته باشد. آموزش نشانه ها ابتدا با تصویر بزرگ درس آغاز می شود. تقریبا تمام کلمات و جملاتی که دانش آموز قرار است در این جلسه یاد بگیرد در تصویر دیده شده و با توضیح خوب و شناخت مناسب دانش آموز می تواند تصویر خوانی کند.
اولیا محترم در نظر داشته باشند در کتاب فارسی دانش آموز تصویر خوانی می کند و کلماتی که در زیر تصاویر نوشته شده را نمی تواند بخواند. و دلیل آن هم این است که در این کلمات از حروفی استفاده شده که در جلسات بعد دانش آموزان یاد خواهند گرفت. خواندن کلمات و املا گرفتن صرفا و فقط باید از کتاب نگارش گرفته شود. کلمات و جملاتی که در کتاب نگارش به کار رفته را دانش آموز به خوبی خوانده و باید بتواند به درستی بخواند و بنویسد.
صدا کشی و بخش کردن
یکی از تمرینهایی که در گذشته مبنای آموزش خواندن و نوشتن بود بخش کردن و صدا کشی است. ضمن تأیید این شیوه به عنوان یکی از مهارتهای زبانی تسهیل کننده در آغاز زبان آموزی، بر این باوریم که ادامۀ آن به شکل افراطی و مستمر روند آموزشی را کند میکند. به ویژه اگر دریابیم که دانش آموزان به حد قابل قبولی در تشخیص صدا و حرف مورد نظر پیشرفت کرده اند ادامه این روش برای دانش آموزان دیرآموز یا آنان که ناتوانی یادگیری دارند و کسانی که از شنوایی و یا بینایی یا درک کامل برخوردار نیستند مناسب است.
دست خط
یکی از نکاتی که در پایه اول باید به آن توجه کرد طرز نوشتن تکالیف دانش آموز است. که امید است با رعایت آن دانش آموز خطی زیبا و خوانا داشته باشد. در قدم اول باید به نحوه ی قلم به دست گرفتن و فاصله مناسب با دفتر و کتاب را دانش آموز رعایت کند. و پس از ان دانش آموز خط زمینه یا همان کرسی را رعایت کند و بداند حروفی مانند:ا،د،ذ،ر،ز،ژ،و،ه بالای خط زمینه قرار می گیرند. و حروف: ب،پ،ت،ف،گ،ک روی خط زمینه و به صورت کشیده نوشته می شوند. حروفی که به صورت نیم دایره هستند قسمتی از آنها بالای خط کرسی قرار میگیرند.ج،خ،چ،س،ش،ل،ن،غ,ع،ی و برخی از حروف در ابتدا و انتها تو پر نوشته می شوند مانند: و،ف،ق و حروف ف و ق در وسط به صورت تو خالی نوشته می شوند.
در کتاب نگارش موارد گفته شده مشخص است و لازم است اولیا محترم در هنگام نوشتن دانش آموز آنها را به فرزند خود یادآوری کنند. البته در نظر داشته باشید حساسیت زیاد و پاک کردن افراطی باعث دلزدگی دانش آموز از آموزش می شود و اولویت با نوشتن شکل صحیح حروف است نه شکل زیبا آن.
امید است اولیای محترم با همراهی و راهنمایی معلم سال خوبی و شاد و خاطره انگیزی برای فرزند خود رقم بزنند.
انتهای پیام/