رژیم صهیونیستی

اظهارات بن گویر علیه فلسطینی‌ها حاشیه ساز شد/ نژادپرستی قرون وسطایی اشغالگران

هرمزبان –  اظهارات جنجالی وزیر امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی درباره ترجیح داشتن حق حیات اشغالگران به فلسطینی‌ها که حتی واشنگتن را نیز به واکنش واداشت، در داخل و خارج مرزهای سرزمین‌های اشغالی با اعتراضاتی گسترده همراه شد.

زهره صفاری
خبرنگار

اظهارات جنجالی وزیر امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی درباره ترجیح داشتن حق حیات اشغالگران به فلسطینی‌ها که حتی واشنگتن را نیز به واکنش واداشت، در داخل و خارج مرزهای سرزمین‌های اشغالی با اعتراضاتی گسترده همراه شد اما در این میان تنها بنیامین نتانیاهو بود که با بیانیه‌ای از وزیر افراطی‌اش حمایت کرد.
به نوشته شبکه خبری الجزیره، گرچه چندین روز از مصاحبه تلویزیونی ایتامار بن گویر با شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی می‌گذرد اما همچنان واکنش‌ها به این اظهارات ادامه دارد و حتی به گزارش جروزالم پست، حدود
300 معترض از قدس اشغالی، تل آویو و حیفا برای نشان دادن مخالفت خود با آپارتاید صهیونیستی، در اطراف خانه وزیر این رژیم با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند.بن گویر در مصاحبه‌ای که با شبکه 12 رژیم صهیونیستی داشت خطاب به یکی از خبرنگاران عرب شبکه اسرائیل گفت: «حق من، همسرم و فرزندانم برای سفر در جاده‌های جودا و سامیرا به مراتب مهم‌تر از حقوق اعراب است. متأسفم محمد، اما این واقعیت و حقیقت است. حق زندگی من به آنها ترجیح دارد.»انتشار ویدیوی این مصاحبه در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های بسیاری همراه بود و یک سوپرمدل امریکایی فلسطینی که بیش از 60 میلیون دنبال کننده دارد، نیز با بازنشر این ویدیو در صفحه شخصی‌اش با این توضیحات که «در هیچ کجا و هیچ زمانی بویژه در 2023 نباید زندگی یک نفر ارزشمندتر از دیگری تلقی شود، بخصوص وقتی بحث ‌نژاد و فرهنگ یا تنفر محض مطرح است» این اعتراضات را بیشتر و پر سر و صداتر کرد.این سوپرمدل همزمان ویدیوی نژادپرستانه دیگری را نیز در صفحه‌اش بارگذاری کرد که نشان می‌داد نظامیان صهیونیست با ممانعت از ورود فلسطینی‌ها فریاد می‌زدند: «این بخش متعلق به صهیونیست‌ها است.»این پست‌ها آنقدر انتقادات کاربران مجازی را به بن گویر زیاد کرد که در نهایت او مجبور به واکنش شد و در بیانیه‌ای توئیتری این سوپرمدل را «اسرائیل ستیز» خواند.
خشم داخلی و بین‌المللی به وزیر تندرو
اما حرف‌های بن گویر علاوه بر اپوزیسیون داخلی
رژیم صهیونیستی، ساکنان سرزمین‌های اشغالی و گروه‌های فلسطینی؛ از سوی امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان‌های حامی فلسطین با واکنش‌هایی همراه شد. به نوشته سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، وزارت خارجه امریکا با محکومیت این اظهارات، آن را تحریک کننده و با منطقی نژادپرستانه عنوان و نسبت به آن اعتراض کرد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران رژیم صهیونیستی گفت: «ما بشدت این اظهارات تحریک کننده بن گویر، وزیر اسرائیلی درباره حق آزادی شهروندان فلسطینی در کرانه باختری را محکوم می‌کنیم.»در همین حال تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با اعتراضی شدید اللحن
به ادعای وزیر امنیت داخلی نتانیاهو نوشت: «این واژه‌های سنگین که نژادپرستی و تنفر
وزیر فاشیست اسرائیل را نشان می‌دهد تنها ثابت می‌کند که رژیم آپارتاید صهیونیست به دنبال برتری طلبی و وحشت آفرینی نژادی علیه مردم فلسطین است.»همزمان کارین الهارار، نماینده اپوزیسیون یش عتید رژیم صهیونیستی، وزیر نتانیاهو را «نماینده‌ای تمام عیار از نژادپرست‌ترین و افراطی‌ترین دولت» رژیم صهیونیستی خواند. اتحادیه اروپا با ناخرسندی از این دیدگاه افراطی با محکومیت این اظهارات اعلام کرد: «ما بشدت این اظهارات بن گویر را محکوم می‌کنیم. ارزش‌های دموکراتیک و احترام به حقوق انسان‌های هسته اصلی ارتباط اتحادیه اروپا با اسرائیل است و این موضوع شامل فلسطینی‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی نیز می‌شود.»
سازمان غیردولتی بتسلم در سرزمین‌های اشغالی نیز با حمایت از حق حیات فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی نوشت: «اینها دقیقاً همان حقایقی است که ما هر روز و هر لحظه در 5 دهه گذشته در سرزمین اشغالی می‌بینیم. حق صهیونیست‌ها مهم‌تر از اعراب است و این همان آپارتاید اسرائیلی است.»

افراطی پشت افراطی
ایتامار بن گویر با وجود هجمه‌های انتقادی بسیاری که او را در این چند روز احاطه کرده است گرچه سعی دارد خود را پشیمان نشان ندهد اما در برابر سیل اعتراضات بین‌المللی در توئیتش به زبان انگلیسی پیامی با این مضمون منتشر کرد و با انتقاد از مخالفانش آنها را اسرائیلی‌های افراطی خواند که برای سوءتعبیر کردن حرف‌های او انتخاب شده‌اند و نوشت: «اخبار جعلی این‌طور منتشر می‌شوند. من در برنامه تلویزیونی گفتم که حق زندگی صهیون و کشته نشدن آنها در حملات تروریستی بر حق اعراب برای سفر در جاده جودا و سامیرا بدون محدودیت‌های امنیتی ارجح است. به همین خاطر نیز ایست‌های بازرسی باید در جاده‌ها باشند تا از هر گونه عملیات علیه صهیونیست‌ها جلوگیری شود. این دقیقاً روشی است که چپ‌ها برای شعله ور کردن آتش جهانی علیه دولت نتانیاهو دنبال می‌کنند.» در عین حال او در بیانیه دیگری پس از این توجیه تمام عیار گفت: «من نه فقط از حرف هایم پشیمان نیستم، بلکه هر چه گفتم بازهم تکرار خواهم کرد.»دفتر نتانیاهو نیز با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از اظهارات بن گویر بویژه پس از انتقاد امریکا نوشت: «در راستای کاهش محدودیت‌های دیپلماتیک، باید سعی کنیم اظهارنظرها شفاف باشد.» اما به نوشته جروزالم پست، نتانیاهو در ادامه حمایت از وزیرش اتهامات بیشتری را به فلسطینی‌ها وارد کرد و با بیانیه‌ای به نوعی با تأیید دیدگاه‌های بن گویر نوشت: «اسرائیل حداکثر آزادی تردد در جودا و سامیرا را برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها قرار داده است اما متأسفانه گروه‌های فلسطینی از این آزادی سوءاستفاده کرده و مردان، زنان و کودکان ما را در جاده‌های مختلف می‌کشند. برای کنترل این شرایط نیروهای امنیتی اسرائیل تمهیدات امنیتی ویژه‌ای را در این مناطق اعمال کرده‌اند و این همان چیزی است که بن گویر درباره حق آزادی ترددها گفته است.»

خبر پلاس

هشدار امریکا به رژیم صهیونیستی در پرونده عادی سازی
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا خطاب به سران تل آویو گفت: اگر کابینه رژیم صهیونیستی تصور می‌کند با حصول توافق با ریاض اعطای امتیاز به فلسطینی‌ها ضرورتی ندارد، ارزیابی نادرستی از وضعیت دارد.براساس آنچه وب سایت آکسیوس در این باره منتشر کرده است عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان تا پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی می‌تواند یک دستاورد تاریخی برای دولت جو بایدن باشد. در این شرایط بلینکن تأکید کرد: «عربستان باید به جهان عرب و اسلام نشان دهد که در ازای توافق عادی‌سازی با این رژیم توانسته است امتیازات قابل توجهی را برای فلسطینی‌ها کسب کند.»جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی
کاخ سفید اما این مسیر را طولانی‌تر از تصور عنوان کرد و گفت: «هنوز راهی طولانی برای توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان در پیش است و این واقعه قریب الوقوع نیست.»

منبع: روزنامه ایران

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید