خبر فوری

افتتاح بیش از 500 مرکز بهداشتی در هفته دولت

محدثه جعفری
خبرنگار

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افتتاح بیش از 500 مرکز بهداشتی در هفته دولت خبر داد و گفت: با افزایش مراکز بهداشتی می‌توان سطح سواد بهداشتی جامعه را ارتقا بخشید تا بتوانیم به کنترل بیماری‌های غیرواگیر در جامعه ورود پیدا کنیم.
دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری «روایت سلامت در دولت مردمی» در جمع خبرنگاران از اقدامات حوزه بهداشت گفت: «مهار کرونا و قرار گرفتن ایران جزو کشورهای برتر در مدیریت و کنترل کووید 19، اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و ارتقای سطح سواد سلامت مردم، از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در یک سال گذشته است.»
وی با اشاره به بحث سلامت خانواده و پوشش 91 شهر در برنامه پزشک خانواده خاطرنشان کرد: «اکنون استان‌های کرمان، کرمانشاه و کردستان، بوشهر و خراسان جنوبی تحت پوشش برنامه پزشک خانواده هستند و از طریق نظام ارجاع در صورت نیاز خدمات بستری را رایگان دریافت می‌کنند.»
معاون بهداشت با بیان اینکه سال آینده وارد طرح اجرایی کنترل بیماری‌های غیرواگیر می‌شویم، اظهار داشت: «بیماری‌های غیرواگیر عمدتاً شایع‌ترین علل مرگ و میر را تشکیل می‌دهند به طوری که برای پیشگیری و درمان آن برنامه‌ریزی گسترده‌ای را شکل دادیم. از ماه‌های آخر سال 1402 مقدمات اجرای این برنامه را آماده خواهیم کرد تا با اجرای طرح سلامت خانواده، عملیاتی شود. مردم باید در محلات دسترسی فیزیکی آسانی به خدمات بهداشتی داشته باشند تا غربالگری بیماری‌های غیرواگیر به درستی برای همه شهروندان صورت گیرد. باید سطح سواد بهداشتی جامعه را افزایش دهیم تا افراد در زمینه تغذیه صحیح، فعالیت فیزیکی و… برنامه‌ریزی درستی را در زندگی روزمره داشته باشند. در همین زمینه در هفته دولت بیش از 500 مرکز بهداشتی افتتاح خواهد شد.»
دکتر فرشیدی با بیان مثالی عنوان کرد: «میزان روزانه قند مصرفی مردم ایران نسبت به میانگین جهانی بالاست، چربی و پرفشاری خون از عوامل خطرزای ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است و با توجه به اینکه تغذیه مناسب و فعالیت بدنی مناسب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، باید آگاهی و سطح دانش مردم در کنترل این بیماری‌ها افزایش یابد.»
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران درخصوص میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور گفت: «به طور مستقیم 65 درصد از آمار فوت در کشور به بیماری‌های غیرواگیر مرتبط است. این درحالی است که بیماری‌های غیرواگیر بار ناتوانی هم دارند که به طور کلی می‌توان گفت 80 درصد از بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که در این میان 20 درصد آن مربوط به بیماری قلبی و 10 درصد مربوط به سرطان است.»

غربالگری برخی سرطان‌ها در دستور کار وزارت بهداشت است
فرشیدی درباره وضعیت بروز سرطان در کشور گفت: «اکنون کشورهای جهان درگیر بیماری‌های غیرواگیر هستند و غربالگری برخی از این سرطان‌های شایع و قابل پیشگیری مانند سرطان پستان، سرطان روده و سرطان دهانه رحم، در برنامه‌های غربالگری این وزارتخانه قرار گرفته است. در دنیا بروز سرطان‌ها رو به افزایش است که دلایل مختلفی از جمله استرس، تغذیه، عدم تحرک و ژنتیک در آن نقش دارد. بخش مهمی از کنترل سرطان در پیشگیری و آگاهی است. سرطان‌ها علائم اولیه دارند که باید مردم آنها را بشناسند تا در مراحل اولیه شناسایی و درمان شوند.»
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «شیوع ویروس اچ پی وی در کشور در حدی نیست که توصیه به آزمایش‌های گسترده یا واکسیناسیون آن در دستور کار باشد.»

پیکان تبلیغ دخانیات در دنیا به سمت زنان و جوانان است، باید مراقبت کنیم
معاون بهداشت در خصوص لزوم افزایش مالیات بر محصولات دخانی هم گفت: «متأسفانه درخصوص اعمال مالیات بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، اما سال 1402 وضعیت اندکی بهتر شد. علی‌رغم همه این مشکلات البته در زمینه بیماری‌های غیرواگیر و مصرف دخانیات در منطقه وضعیت مناسبی داریم. اما این در حالی است که سازمان‌های مؤثر بر تولید و فروش دخانیات، گروه هدف خود را افرادی که مصرف‌کننده نیستند، قرار می‌دهند و باید به این موضوع ورود کرد؛ الان در دنیا پیکان تبلیغ دخانیات به سمت زنان و جوانان است و باید مراقبت کنیم.»

شیب نزولی باروری در کشور متوقف شد
در ادامه این نشست خبری، صابر جباری دبیر قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بارداری زنان در سنین بالای 35 سال گفت: بارداری بالای ۳۵ سال خطرناک نیست ولی در برخی موارد مادران نیازمند مراقبت بیشتری هستند.
وی افزود: شیب نزولی باروری امسال در کشور متوقف شد. برای درمان ناباروری 103 مرکز سطح سه و 40 مرکز سطح دو را راه‌اندازی کردیم به طوری که وزارت بهداشت مکلف شده است مراکز ناباروری سطح دو را به 80 مرکز افزایش دهد. خدمات درمانی ناباروری تا 90 درصد تحت پوشش بیمه قرار دارد.

منبع: روزنامه ایران

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید