خبر فوری

روایت غرب از پیروزی غافلگیرکننده ایران

هرمزبان – روزنامه نیویورک‌تایمز دعوت از ایران برای عضویت در بریکس را غیرمنتظره توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چهارچوب «بریکس»، در اواخر هفته گذشته در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد و «ایران» به عضویت دائمی باشگاه قدرت‌های نوظهور اقتصادی درآمد. این اتفاق که می‌تواند زنگ پایان جهان یکجانبه‌گرایانه را به صدا درآورد، با واکنش‌های بسیاری بخصوص از سوی کارشناسان غربی و مشخصاً امریکایی‌ روبه‌رو شده است.
کارشناسان امریکایی با اشاره به عضویت ۶ کشور جدید از جمله ایران در بریکس، پیش‌بینی کردند که این امر چشم‌اندازهای بزرگی برای توسعه اقتصادی کشورهای عضو این گروه اقتصادی در پی دارد. آنان بر این باور هستند که با وجود اختلاف نظرهای احتمالی میان اعضای گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» در نقش سیاسی این گروه در عرصه بین‌المللی، گسترش بریکس چشم‌اندازهای بزرگی برای توسعه اقتصادی کشورهای عضو به دنبال خواهد داشت.
رادریک کیویت، استاد علوم سیاسی مؤسسه فناوری کالیفرنیا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک، عنوان کرد: «پیوستن کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند امارات، ایران و عربستان می‌تواند یک اتفاق مهم برای بریکس باشد». وی اضافه کرد: «امارات، ایران و عربستان به دلیل دارا بودن منابع نفتی عظیم، از نظر اقتصادی کشورهای مهمی هستند، بنابراین اضافه شدن آنها به گروه اقتصادهای نوظهور یک امر مهم و بالقوه است.»
روزنامه نیویورک‌تایمز هم دعوت از ایران برای عضویت در بریکس را که مقابله با سلطه غرب در نظام مالی جهان را هدف قرار می‌دهد، غیرمنتظره توصیف کرد و به نقل از کارشناسان افزود: امتیاز اولیه آن این است که ثابت می‌کند تهران دوستان قدرتمندی دارد و این می‌تواند در مذاکرات آتی ایران با امریکا اهرمی برای تهران باشد. این روزنامه امریکایی تأکید کرد که گروه بریکس تمایل دارد سازکارکنونی مالی جهان را تنوع بخشیده و وابستگی آن را به سیاست‌های امریکایی و قدرت دلار کاهش دهد.
تارنمای اسپانیایی‌زبان رسومن لاتینوامریکانو (resumenlatinoamericano.org) نیز در گزارشی با عنوان «پیوستن ایران به بریکس چه معنایی دارد؟»، با تأکید بر اینکه عضویت ایران در «بریکس»، ساختار چندقطبی جهان را تقویت می‌کند و به این کشور اجازه می‌دهد تا نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را گسترش دهد، آورده است: پیوستن به این بلوک، دومین نقطه عطف مهم در سیاست خارجی ایران در سال‌جاری پس از پیوستن به «سازمان همکاری شانگهای» و دلیل محکمی بر شکست راهبرد انزواطلبی غرب است.
خبرنگار شبکه ZDF در آفریقای جنوبی هم با اشاره به عضویت ایران در بریکس گفت: ۲۳ کشور برای ورود به BRICS تقاضا داده بودند که فقط با 6 کشور موافقت شد، ولی مهم‌ترین اتفاقی که افتاد ورود عربستان و ایران به بریکس بود. عربستان توسعه اقتصادی بریکس را بالا خواهد برد و ایران وزن سیاسی و استراتژیک را. در واقع ورود ایران به بریکس یک اعلان جنگ سیاسی و استراتژیک شرق به غرب بود. رؤسای جمهور روسیه و چین برای ورود ایران خیلی تلاش کردند.
«چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در تهران هم با توجه به عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس، آینده همکاری‌های کشورهای بریکس را امیدبخش و روشن توصیف کرد و گفت: کشورهای بریکس به یک نیروی مهم در شکل دادن به ساختار بین‌المللی تبدیل شده‌اند.

منبع: روزنامه ایران

 

خبر مرتبط:

آغاز فصل جدید در خنثی‌سازی تحریم ها

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید