تابستان گرم و دوباره بی‌آبی؛ قشم جزیره فراموش شده!

هرمزبان –حال این روزهای مردم روستاهای قشم خوب نیست، زیرا دوباره تابستان و گرمای بی‌سابقه جنوب فرا رسیده است و مردم آب ندارند. دردهای ادامه‌دار قشموندان و وعده‌های تکراری و بی‌سرانجام مسئولان در بیان و نوشتار نمی‌گنجد. از جمله این گفته وزیر نیرو در تاریخ یک فروردین ۱۴۰۱ مبنی بر اینکه ظرف یک سال تمام مردم جزیره از آب شرب برخوردار می‌شوند از خاطره‌ها پاک نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، عدم دسترسی به آب شرب پایدار و بهداشتی، یکی از مهمترین مشکلات پیش روی روستانشینان و جزیره نشینان است که هر سال با فرارسیدن فصل تابستان بیش از پیش خود را نمایان می سازد.

براساس شرح وظایف تعیین شده از سوی دولت، آبرسانی در روستاهای قشم و همچنین شهر درگهان با آبفای هرمزگان است، اما همچنان تولید آب‌شیرین به اندازه نیاز مردم نیست و از طرفی شبکه آبرسانی فرسوده‌ موجب شده تا این آب اندک هم به موقع و به صورت مناسب به دست مردم نرسد.

آب رسانی در روستاهای غرب جزیره به این صورت است که هرچندروز یکبار (معمولا ماهی یکبار) آب شرب در لوله جریان پیدا می کند و اهالی روستا آب انبارهای موجود در خانه های را پر می کنند و سپس آب قطع می شود، اما هم اکنون برخی روستاهای غرب جزیره بیش از ۱۰۰ روز است که دسترسی به آب نداشته است و مجبور هستند آب را به صورت آزاد و با تانکر خریداری کنند و هزینه خرید هر تانکر آب برای روستانشینان بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است که با توجه به توان مالی روستانشینان هزینه بالایی به حساب می آید.

چندسالی است که هر بار از مسئولان آبفا در خصوص مشکلات آبرسانی در غرب جزیره سوال می شود، وعده های تکراری و بی سرانجام می دهند و این وعده ها در مصاحبه بعد تکرار می شود. یکی از این قول ها، بهره برداری از آب شیرین کن باسعیدو است که بیش از ۲ سال است وعده داده شده اما عملی نمی شود.

آب‌شیرین‌کن باسعیدو دو ماه دیگر وارد مدار بهره‌برداری می‌شود

مدیرعامل آبفای هرمزگان روز گذشته (دوم مردادماه) در بازدید و پایش زیرساخت های آبرسانی جزیره اظهار کرد: طی دو ماه آینده این آب شیرین کن تکمیل و آب تولیدی آن بین ۱۳ روستای غرب جزیره از روستای باسیعدو تا روستای چاهو شرقی توزیع شود.

عبدالحمید حمزه پور در این بازدید به اضافه شدن ظرفیت جدید شیرین سازی آب دریا در جزیره قشم اشاره کرد و گفت: طی دو ماه آینده ظرفیتی بالغ بر ۴۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز به تولید آب قشم در باسعیدو واقع در منتها الیه جزیره قشم اضافه می شود که با وارد مدار شدن آن، مشکل دیرینه تامین آب ۱۳ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر مرتفع خواهد شد.

وی افزود: با وارد مدار شدن این سایت نمک زدایی، بالغ بر ۲۰ درصد به تولید آب شیرین در جزیره قشم افزوده می شود. مدیرعامل آبفا، هزینه اجرایی این تاسیسات شیرین سازی آب دریا که با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است، ۱۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

به گفته حمزه پور، با هدف دستیابی مردم به آب شرب پایدار، ۲۰ کیلومتر خط انتقال و مخزن ۳۰۰۰ متر مکعبی با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال نیز در این مجتمع آبرسانی در قالب جهاد آبرسانی در حال احداث است.

اما جالب است توجه است که سال گذشته، ۱۶ شهریور گفت‌وگویی از مدیر آب و فاضلاب جزیره قشم در رسانه‌ها منتشر شد که وعده افتتاح این آب‌شیرین‌کن را تا پایان سال ۱۴۰۱ داد.

محمدرضا بلوکی در این مصاحبه اظهار کرد: این آب‌شیرینکن با ظرفیت ۴۵۰۰ مترمکعب و پیشرفت فیزیکی افزون بر ۳۰ درصد تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

در خصوص جانمایی زمین سایر آب‌شیرین‌کن‌های جزیره همچون سلخ، نیز وعده‌های تکراری داده شده است، ۲۴ فروردین ماه سال گذشته سلمان افروشه، مدیر وقت آب و فاضلاب قشم اظهار کرده بود: آب شیرین‌کن‌های تورگان و سلخ در انتظار جانمایی و تخصیص زمین هستند.

اما امسال نیز در بازدید مدیرعامل آبفا این وعده تکرار شده است، سوال اینجاست مشکلات بین دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای حل یکی از اساسی ترین نیازهای جزیره تا چه زمانی باید به طول بکشد و نقش دستگاه قضایی برای حل این مشکلات کجاست؟

از همه اینها مهمتر وزیر نیرو یکم فروردین سال گذشته از وضعیت آبرسانی در قشم بازدید و اظهار کرد: قراردادهای تاسیس آب شیرین‌کن‌ها منعقد شده و تا پایان سال آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم تمام روستاها به ویژه غرب قشم تامین می‌شود. همچنین در بازدید وزیر نیرو مقرر شده بود که با خرید تضمینی آب از نیروگاه‌های جزیره بخشی از مشکل تامین آب حل شود اما تابستان فرارسیده و دستگاه‌های مسئول هنوز در حال چانه‌زنی برای قیمت آب هستند و خرید تضمینی آب برای مردم انجام نشده است، مردم هم به آب شرب دسترسی ندارند!

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید