خبر فوری
قرآن کریم

حجت الاسلام حجت پناه: آموزه‌هایی از سوره مبارکه اسراء ناظر بر کمک دین به حل مشکلات خانواده و جامعه

هرمزبان – حجت الاسلام حجت پناه به تبیین آموزه‌هایی از سوره مبارکه اسراء ناظر بر کمک دین به حل مشکلات خانواده و جامعه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایکنا ، حجت الاسلام حجت پناه دبیر کانون‌های خدمت رضوی در چهارمحال‌وبختیاری گفت: در توصیف کسانی که در دنیا تحت سلطه و تربیت طواغیت قرار می‌گیرند باید گفت که آنان نمی‌توانند اهل دین را درک و به‌درستی ارزیابی کنند، چراکه وقتی کسی اهل دنیا باشد، نگاه و ملاک‌های ارزیابی و رفتارهایش نیز رنگ و بوی دنیوی خواهد داشت و لذا تفاوت‌های عمیق با کسی دارد که تحت تربیت الهی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اهل دنیا همواره در طول تاریخ وجود داشته و متأسفانه بر دنیا آقایی کرده‌اند، اگرچه هم خودشان و هم ما می‌دانیم که این قبا زیبنده تنشان نیست و با فریب و نیرنگ توانسته‌اند خود را در جایگاه آقایی قرار دهند و با ظلم به دیگران همچنان در این جایگاه خود را حفظ می‌کنند.

حجت‌پناه بیان کرد: کسی که تحت تربیت خداوند و اهل‌ بیت(ع) قرار می‌گیرد، هیچ‌گاه پرچمش پایین نمی‌آید و همواره در اوج است و در توفیق و نشاط معنوی قرار دارد و لحظه‌ای بی‌انگیزه نمی‌شود.

تفاوت‌های الگوی شادی اسلامی و طاغوتی

این حافظ کل قرآن کریم در ادامه با اشاره به مضامینی از آیات ۱۶ و ۲۶ سوره اسراء و در تبیین آمار جهانی موجود در خصوص شادترین مردمان دنیا توضیح داد: الگوی شادی از منظر اسلام با آنچه در تفکر غیر اسلامی به‌عنوان ملاک شادی مشاهده می‌کنیم متفاوت بوده و طبیعتاً خروجی و رفتارهای ناشی از این اندیشه‌ها نیز در جوامع اسلامی و غیر اسلامی کاملاً متفاوت خواهد بود.

حجت‌پناه تأکید کرد: مدیر یکی از مدارس استان به بنده مراجعه داشت و از اینکه طبق ارزیابی یک روانشناس دانش‌آموزانش شاد نیستند ابراز نگرانی می‌کرد، این روانشناس که ظاهراً تحت تأثیر روانشناسی غربی قرار داشت پرسش‌نامه‌هایی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده و از آنان سؤالاتی نظیر اینکه چقدر موسیقی شاد گوش می‌دهید یا چند ساعت در هفته رقص دارید و … پرسیده بود و با همین ملاک‌ها به نتیجه رسیده بود که دانش‌آموزان از نداشتن شادی رنج می‌برند. به آن مدیر گفتم که نگران نباشد زیرا اصولاً رفتارهای پوسته‌ای و تصنعی شادی نمی‌تواند ملاک سنجش شادی باشد یعنی تا وقتی که انسان آن را انجام می‌دهد یک شادی مقطعی دارد و به محض قطع شدن این رفتارها، شادی‌اش نیز از بین می‌رود.

این مدرس حوزه‌ و دانشگاه با اشاره به آمار رسمی خودکشی در جهان بیان کرد: خوب است به این آمار مراجعه و مثلاً آمار خودکشی سربازان آمریکایی را با نیروهای نظامی کشورمان مقایسه کنیم یا تعداد پرشمار خودکشی را در جمعیت اسرای جنگ‌های مختلف جهان با آزادگان مقایسه کنیم که صفر بوده است؛ مأموران صلیب سرخ در ارزیابی و تحلیل آزادگان ما دچار حیرت بودند که چگونه در دشوارترین شرایط روحیه و نشاط خود را حفظ می‌کردند و حال دلشان خوب بود، این را با وضعیت نکبت‌بار اسرای جنگی در بسیاری از اردوگاه‌های مختلف جهان مقایسه کنید.

مصادیقی از نشاط و حال خوب دینداران

حجت‌پناه تصریح کرد: چه بسیار اسرای ایرانی که در اردوگاه‌های عراق حافظ قرآن شدند، چندین زبان خارجی فرا گرفتند، سواد خود را ارتقا دادند و خودسازی کردند و این حال خوب را کسانی که در مسیر حق و حقیقت و دینداری قرار ندارند، درک نخواهند کرد.

وی با تأکید بر مصداق دیگری از حال خوب مؤمنان و دینداران به برکت ایمان و تقوا، توضیح داد: وقتی بلیه کرونا در جهان و از جمله در ایران فراگیر شد، شاهد بودیم که در ممالک مدعی و به اصطلاح متمدن، غارت فروشگاه‌ها اتفاق افتاد و این فضای غالب در آن دوران بود، همان کشورهایی که برخی افراد خودکم‌بین آنجا را قبله آمال و آرزوهای خود قرار می‌دهند. این را مقایسه کنید با کشور خودمان که کمک‌های مؤمنانه و مواسات و همدلی اتفاق افتاد و بسته‌های معیشتی روانه منازل مستمندان و آسیب‌دیدگان شد.

حجت‌پناه بیان کرد: اینکه چنین غارتگرانی باید ارزیاب میزان شادی و نشاط در کشور ما باشند پذیرفتنی نیست، آنان مدعیانی هستند که در طول تاریخ با این رفتارهای خشن دستشان به خون مظلومان و محرومان آلوده است، اما امروز در مقامی‌ قرار می‌گیرند که شادی ما را ارزیابی کنند و رتبه پایین بدهند.

وی با ابراز تأسف از اینکه ارزیابی‌های چنین افراد غوطه‌ور در نکبت مبنای تحلیل و تصمیم‌گیری‌ها برای بسیاری از جاهلان و نیز مزدوران و دنباله‌روان آنان در داخل کشور قرار می‌گیرد، گفت: ننگ بر مزدورانی که دنباله‌رو آنان هستند و آنان را ترویج و تبلیغ و تطهیر می‌کنند. امروز مشاهده می‌کنیم که در کشور، غرب‌زدگان و افرادی که در فضای فکری غرب قرار گرفته‌اند، هر چقدر هم خدمات دریافت کنند باز مدعی و طلبکار هستند.

حجت‌پناه با تأکید بر اینکه افراد غوطه‌ور در دنیاطلبی و دنیاپرستی هيچ‌گاه راضی نمی‌شوند، افزود: دنیای مادی نمی‌تواند کام کسی را برآورده کند و شکوفه وجود دنیا هیچ‌گاه برای کسی میوه نشده است. دنیا به تصریح آیه ۱۳۱ سوره مبارکه طه، با تمام زرق و برق‌ها و زیبایی محل کامیابی نیست بلکه برای امتحان است و نباید چشم آرزو بر آن باز کنیم.

این کارشناس مسائل دینی در استان با اشاره به آیه ۱۳۲ سوره طه «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكَ ۗ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ» تأکید کرد: اگر خود و خانواده‌مان متدین به دین الهی نشویم و سراغ مکتب اهل‌ بیت(ع) نرویم، به دین طواغیت متدین خواهیم شد و به جای برخورداری از لبخند رضایت مهدی موعود(عج) و دعای خیر حضرت زهرا(س)، باید غرق در مادیات و شقاوت شویم.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی در چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه ملاک شادی جامعه اسلامی با جامعه طاغوت متفاوت است، ادامه داد: دینداران وقتی گرهی از زندگی همنوعان خود باز می‌کنند بیشتر از زمانی که گرهی از زندگی خودشان باز شود، شاد می‌شوند و حال دلشان خوب است و همه ما این حس خوب را درک می‌کنیم.

حجت‌پناه با تصریح اینکه چنین ملتی قطعاً با ملاک‌های ارزیابی شادی که مدنظر غربی‌هاست نباید سنجش شود، بیان کرد: پرسش اینجاست که آیا غربی‌ها این مفاهیم از انفاق و ایثار و از خودگذشتگی را که در خانواده‌های ایرانی مصادیق پرشماری دارد، درک می‌کنند؟ هر کسی که این اندیشه و فرهنگ را درک و پیشه راه کند، فارغ از مرزبندی‌های جغرافیایی هم‌آیین ماست و لذا امام(ره) جمعیت عالم را فارغ از کشور و دین و آیینشان، به دو گروه مستضعف و مستکبر تقسیم کردند و قائل بودند کسی که در وادی اسلام و قرآن و اهل‌ بیت(ع) تربیت شده باشد، هم‌کیش ماست.

وی با اشاره به تأکید بر جایگاه والای پدر و مادر در آیه ۲۴ از سوره مبارکه اسراء گفت: در فرهنگ اهل‌ بیت(ع) پدیده‌ای با نام سرای سالمندان وجود ندارد و سرای پدر و مادر در آغوش گرم فرزندان و بر روی چشمانشان جای دارد، لذا در این آیه شریفه دعا می‌کنیم که بال تکریم خاضعانه و مهربانانه ما فرزندان سرای سالمندان و پدران و مادران باشد.
انتهای پیام

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید