خبر فوری
روستای تیدر بشاگرد با مناظر زیبای طبیعی + تصاویر

روستای تیدر بشاگرد با مناظر زیبای طبیعی + تصاویر

هرمزبان – روستای تیدر بشاگرد ، روستایی تاریخی با مناظر طبیعی است و در 39 کیلومتری مرکز شهرستان بشاگرد قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری شبستان ، روستای تیدر، از توابع بخش گوهران شهرستان بشاگرد 65 خانوار و 310 نفر جمعیت دارد که به گویش بشاگردی، مارزی گال صحبت می کنند. اکثر مردهای روستا به ویژه جوانان برای پیدا کردن شغل مناسب و امرار معاش راهی شهرستان های مختلف استان هرمزگان به ویژه جزیره کیش می شوند.

 روستای بکر، زیبا و جذاب تیدر در 39 کیلومتری سردشت مرکز شهرستان بشاگرد قرار دارد و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا 1280 متر قرار  است و دارای آب هوایی بسیار خوب و ظرفیت بالایی در بخش گردشگری است و زیرساخت‌های مورد نیاز در این روستا ازجمله راه دسترسی مناسب، درمانگاه، مرکز بهداشت، دهیاری ایجاد شده است.

سه رودخانه از این روستا عبور می کند که رودخانه فصلی تیدر از مجاورت شمال غرب و غرب آبادی عبور می کند و کوه بن زر با ارتفاع 1500 متر در 3 کیلومتری شمال شرق آبادی واقع شده و زری بافی حصربافی از شاخص ترین صنایع دستی آن است.

بقعه متبرکه « بی بی بشناز » بر روی تپه ای و مقابل رودخانه در روستای تیدر خودنمایی می کند و در گذشته بنا بر اعتقادات اهالی، ورود آقایان به آن ممنوع بود. سالیانه زائرین زیادی از روستاهای مناطق مختلف بشاگرد و شهرستان های اطراف و حتی مناطقی از استان کرمان را برای زیارت به خود جذب می کند.

روستای تیدر بشاگرد با مناظر زیبای طبیعی + تصاویر

عمده ترین محصولات باغی و زراعی روستا شامل خرما که به وفور یافت می شود، پرتقال و لیمو به صورت محدود، انار، انگور، پرتقال، لیمو، نارنج، انجیر تنها برای مصارف اهالی روستا و آلو یا گیلاس کوهی که به گویش محلی بستیل گفته می شود و بنه که در لهجه محلی به آن کسور می گویند از درختان مثمر کوهی منطقه هستند و سیر و گوجه که در حدود پنج هکتار از اراضی روستا توسط یکی از اهالی شهرستان میناب کشت می شود.

محمود بهرامی، رییس شورای اسلامی روستای تیدر در گفتگو با شبستان به پیشینه تاریخی روستا اشاره و اظهار کرد: وجود قلعه باستانی، مخروبه های به جای مانده از منازل که قدمتی بیش از 130 سال دارد و وجود زیارت بی بی بشناز بیانگر قدمت و پیشینه روستاست.

وی با اشاره به کوهستانی بودن روستا، گفت: قریب به 20 هکتار زمین برای کشاورزی در کنار قلعه تاریخی روستا وجود دارد که در حال حاضر پنج هکتار آن زیر کشت سیر و گوجه می رود که محصول سیر ارگانیک تولید می شود.

رییس شورای اسلامی روستای تیدر با بیان اینکه تیدر به گویش محلی به کنار رودخانه گفته می شود، عبور سه رودخانه، جنگل و درختان جگ، نخیلات، سد، زیارت بی بی بشناز، قلعه، 2 غار و مخروبه به جای مانده از منازل مسکونی تاریخی را از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی روستای تیدر ذکر کرد.

وی در ادامه به مشکلات روستای تیدر هم اشاره کرد و گفت: دبستان علامه حلی زوستا بیش از 33 سال قدمت دارد و مصالح به کار رفته در آن سنگی و ملاتی است و هم اکنون جز مدارس تخریبی و غیراستاندارد محسوب می شود و بارها به اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان اطلاع داده ایم اما تاکنون اثربخش نبوده است.

روستای تیدر بشاگرد با مناظر زیبای طبیعی + تصاویر

بهرامی همچنین با اشاره به اجرای طرح کپرزدایی در سال 89 در این روستا، تصریح کرد: اهالی در گذشته در کپر زندگی می کردند که با اجرای طرح کپرزدایی دارای منزل مسکونی مناسب شدند اما با توجه به نبود درآمد مناسب در روستا و اینکه برخی از خانواده ها تنها از محل دریافت یارانه نقدی گذران زندگی می کنند، مردم روستا برای پرداخت اقساط وام مسکن با مشکل مواجه هستند.

وی از قطع راه ارتباطی روستا در فصول بارندگی به عنوان یکی دیگر از مشکلات روستا نام برد و عنوان کرد: یکی از رودخانه ها بین روستای تیدر و جاده اصلی که محل عبور و مرور 7 روستای دیگر است قرار دارد و با شروع بارندگی و طغیان رودخانه راه ارتباطی تیدر و روستاهای همجوار قطع می شود.

روستای تیدر بشاگرد با مناظر زیبای طبیعی + تصاویر

این عضو شورای اسلامی روستای تیدر، نبود نفت برای استفاده در وسایل گرمایشی در فصل سرما را بخش دیگری از چالش های فراروی اهالی برشمرد و گفت: با توجه به سرمای هوا در فصل زمستان که گاهی درجه دما به سه درجه سیلسیوس می رسد، نیاز به نفت برای استفاده در وسایل گرمایشی است که از پنج سال پیش تاکنون در بشاگرد یافت نمی شود.

وی همچنین به وجود استعدادهای فراوان در این روستا اشاره کرد و افزود: روستای تیدر در زمینه تربیت معلم، دانشجو در رشته های فیزیک اتمی، بهداشت و …، روحانیون برجسته در سطح استان و شهرستان و مدیر یکی از هتل های معروف جزیره کیش که در دانشگاه رشته هتلداری تدریس می کند، نیز موفق عمل کرده است.

روستاهای زیادی در شهرستن بشاگرد وجود دارد که شاید حتی تا به حال نام آن ها را نشنیده باشید اما به اندازه ای زیبا و دیدنی هستند که پیشنهاد می شود حتما در ایام تعطیل دل به جاده بزنید و از آن ها دیدن کنید.

انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید