خبر فوری

روزنامه دولت: خودروی چانگان با سود وارد کننده 500 میلیون تومان می شود/ جوسازی های اخیر برای زیر سوال بردن روند واردات خودرو به کشور است

هرمزبان – روزنامه ایران وابسته به دولت نوشت: قیمت خودروی چانگان با احتساب سود واردکننده، 500 میلیون تومان می‌شود. از این‌رو قیمت این خودرو بیش از یک میلیارد تومان نیست و جوسازی‌های اخیر تنها برای زیر سؤال بردن روند واردات خودرو به کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، روزنامه ایران (شماره 8102) در گزارشی با عنوان “قیمت‌شکنی با خودروهای وارداتی” نوشت: چند وقتی است که شیطنت‌ها در مورد بازار خودروهای داخلی و وارداتی به اوج خود رسیده است، دلالان بازار خودروهای داخلی در تلاش هستند که در ماه‌های پایانی سال جاری، بازار خودروهای داخلی را به هم بریزند تا سودهای میلیونی عایدشان شود. سودجویان بازار خودروهای وارداتی هم دست به کار شدند تا زمانی که عرضه خودروهای خارجی بعد از 4 سال در کشور آغاز شد، قیمت‌ها را به سمت و سویی بکشند که بیشترین سود را ببرند.این روزها آنهایی که می‌خواهند عملکرد دولت در واردات خودرو را زیر سؤال ببرند یا می‌خواهند قیمت‌ها را به نحوی بالا ببرند که سودهای کلان در جیب‌شان وارد شود، صحبت از تعرفه 95 درصدی واردات خودرو می‌کنند و می‌گویند مردم خودرو اقتصادی در خیابان‌های کشور نخواهند دید.

 نشان دادن فضای تیره و تار واردات خودرو توسط جاماندگان

روز گذشته عبدالله توکلی لاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت به «ایران»گفت: آنهایی که در گذشته (قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال 97) مشغول به واردات خودرو بودند و با دستورالعمل‌های جدید نتوانستند خودرو وارد کنند، می‌خواهند فضای واردات خودرو را تیره و تار نشان دهند. او افزود: افرادی که از واردات خودرو عقب افتادند، صحبت از تعرفه‌های بالا می‌کنند و می‌گویند وزارت صمت نتوانست خودرو با قیمت مناسب وارد کند، اما اینچنین نیست. در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای هیبرید 4 درصد، خودرو با حجم موتور زیر 1000 سی سی 10 درصد، زیر 1500 سی سی 55 درصد، با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی تعرفه واردات 75 درصد و در نهایت خودروهای بین 2000 سی سی تا 2500 سی سی تعرفه واردات آن 95 درصد است. اعداد یاد شده با احتساب سود بازرگانی است و هزینه دیگری از واردکنندگان دریافت نمی‌شود.

تنوع بسیار زیاد تعرفه واردات خودرو

او با بیان اینکه تنوع تعرفه واردات خودرو بسیار زیاد است و واردکنندگان می‌توانند خودرو با حجم موتور کمتر وارد کنند که در نهایت آن خودروها بسیار اقتصادی خواهد بود، تصریح کرد: برخی‌ها می‌خواهند تعرفه بالای گمرکی برای خودروها اعلام کنند تا خودروها را با قیمتی گران‌تر به فروش برسانند. در حال حاضر در تمام بخش‌های تعرفه‌ای خودرو وارد کشور شده است. تا پایان سال جاری 100 هزار خودرو وارد خواهد شد و بدین جهت می‌توان گفت به بخشی از نیاز بازار می‌توان پاسخ داد.

 جولان دلالان و سوداگران

از 4 دی‌ماه اولین سری از خودروهای وارداتی در بندر لنگه تخلیه شد؛ اتفاقی که برای خیلی‌ها باور کردنی نبود. دلالان و سوداگران بازار خودرو این گونه در اذهان عمومی جا انداخته بودند که تا سال 1402 هیچ خودرویی وارد کشور نخواهد شد و محدودیت ارزی مانع جدی این اتفاق خواهد بود.
در شرایط فعلی 21 هزار و 140 دستگاه خودرو وارداتی از شرکت‌های چانگان و کیا در بورس کالا پذیرش شده است و به زودی زمان عرضه آن اعلام می شود. بر این اساس ۱۹ هزار خودرو سواری چانگان متعلق به چانگان چین که عرضه کننده آن سایپا است، راهی بورس کالا می‌شود. همچنین ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری کیا سراتو، 500 دستگاه خودرو سواری اسپورتیج، 500 دستگاه خودرو سواری ۵KIA K، 200 دستگاه خودرو سواری KIA CEED، ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری پیکانتو، ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA PEGAS، ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری ریو، ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SONET و ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SELTOS متعلق به شرکت KIA کره جنوبی در بورس کالا پذیرش شده است.

 کاهشی شدن قیمت‌ها به مرور

روزهای اخیر برخی از سایت‌ها نسبت به اعلام قیمت خودروهای وارداتی اقدام کردند، اما محاسبه‌هایی که آنها داشتند بعضاً با اشتباهاتی روبه‌رو است. یک میزان تعرفه با توجه به حجم موتور دیده نشده و دیگر آنکه در بورس کالا احتمال دارد قیمت‌ها دستخوش تغییرات بیشتری شود که البته وزارت صمت و کارشناسان از مدت‌ها پیش، پیش‌بینی کرده بودند که به علت عطش بازار برای خرید خودروهای خارجی، قیمت خودروهای وارداتی در بورس کالا رقم بیشتری به خود ببیند اما این امر ادامه دار نخواهد بود و قیمت‌ها در دوره‌های بعدی عرضه خودرو در بورس کالا، کاهشی خواهد شد.

 شفاف‌سازی جوسازی‌های اخیر

در برخی خبرها آمده خودرو چانگان با تعرفه 95 درصد و سود بازرگانی 15 درصد، یک میلیارد و 722 میلیون تومان تمام می‌شود، اما بر اساس اعلام سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، سود بازرگانی و تعرفه واردات از یکدیگر جدا نیست و اگر گفته می‌شود تعرفه 55 درصد با احتساب سود بازرگانی است. از سویی باید عنوان کرد که قیمت چانگان وارداتی حدود 9 هزار دلار (بر اساس مجوزهای داده شده اولویت واردات با خودروهای کمتر از 10 هزار دلار و نهایتاً 20 هزار دلار است) است. بدین جهت چانگان 9 هزار دلاری با ارز نیمایی که اخیراً بانک مرکزی 28 هزار و 500 تومان اعلام کرده است، 256 میلیون تومان تمام می‌شود. بدین جهت اگر تعرفه و عوارض‌های مختلف چون مالیات، شماره‌گذاری، حمل، اسقاط، هلال احمر و… لحاظ شود، قیمت خودروی چانگان با احتساب سود واردکننده، 500 میلیون تومان می‌شود. از این‌رو قیمت این خودرو بیش از یک میلیارد تومان نیست و جوسازی‌های اخیر تنها برای زیر سؤال بردن روند واردات خودرو به کشور است.

انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید