خبر فوری

از سال 84 به طور میانگین هرماه یک پروژه در پایتخت افتتاح شده است/ با خون دل به این مرحله رسیده‌ایم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از مشرق، علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست خبری که در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط معاونت فنی و عمرانی پایتخت طی یک دهه اخیر پرداخت.

وی با توضیح سه اولویت اصلی این معاونت خاطر نشان کرد: طرح جامع جديد که در سال 1386 تصويب و وارد فاز اجرايي شد ما را موظف کرد تا به توسعه کیفی و زیرساختی شهر تهران، گسترش شبکه جمع آوری آب های سطحی و تصفیه خانه‌های محلی و هم چنین توسعه شبکه درون شهری بپردازیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر بر این سه اولویت زیرساختی تاکید خاصی دارند ادامه داد: توسعه شبکه بزرگراهی و پارکینگ های زیرسطحی در دستور کار اصلی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار داشته است. از این رو پارکینگ زیرسطحی نیایش که به پردیس ملت، پارک ملت و بزرگراه نیایش دسترسی دارد در مردادماه سال آینده با ظرفیت 1230 خودرو مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی توسعه و گسترش حمل و نقل و همچنین، انتقال پایانه ها به مبادی ورودی شهر را از دیگر اولویت های این معاونت دانست و ادامه داد: حفاظت از میراث طبیعی و توسعه فضای سبز توسط مدیریت شهری از جمله احداث فضای سبز گسترده در شهر آفتاب، برج میلاد و دریاچه خلیج فارس همواره از اولویت های ما بوده است.

جاوید به مقایسه عملکردی این معاونت از ابتدای سال 84 تا شهریور 95 پرداخت و گفت: زیرساخت های عمرانی، شبکه معابر بزرگراهی، تونل های شهری، تقاطع های غیرهم سطح و هم چنین پل ها و معابر در شهر تهران طی یک دهه اخیر از رشد چشم گیری برخوردار بوده اند. ما تا مهر ماه 84، 304 کیلومتر بزرگراه در شهر داشته ایم که هم اکنون به 548 کیلومتر رسیده و این بیانگر 80 درصد رشد و اضافه شدن 244 کیلومتر بزرگراه طی یک دهه اخیر است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به آزاد راه های کمربندی شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: این آزاد راه ها کمک می کنند تا تمرکز ترافیک از مرکز شهر کاهش پیدا کرده و ترافیک به رینگ های حاشیه ای کشیده شود.

البته جاوید احداث بزرگراه ها را موجب کاهش ترافیک ندانست و تاکید کرد: کاهش حجم و تعداد خودرو است که موجبات کاهش محسوس ترافیک را در سطح شهر تهران خواهد داشت و این نکته در ید شهرداری نیست.

این مقام مسئول از اتمام 90 درصد از شبکه بزرگراهی شهر تهران سخن گفت و ادامه داد: 5 درصد این شبکه بزرگراهی تا اردیبهشت 96 و 4 درصد نیز تا پایان برنامه پنج ساله دوم و در سال 97 به اتمام خواهد رسید. درصد اندک باقی مانده نیز پروژه هایی ست که منتظر تاییدیه سازمان محیط زیست استان است.

وی در خصوص رشد چشمگیر ساخت پل در شهر تهران گفت: در سال 84 ما دارای 157 پل در شهر تهران بودیم که این عدد امروز به 350 رسیده است. ما طی یک دهه اخیر 193 پل در سطح شهر تهران ایجاد کردیم که بیشترین نیاز و تمرکز مربوط به جنوب شرق تهران بوده است.

جاوید به گسترش شبکه تونلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما تا سال 84 تنها یک کیلومتر شبکه تونلی در تهران داشتیم و آن هم تونل امیرکبیر بود که آن پروژه به صورت نیمه کاره رها شده بود. امروز این شبکه به 20 کیلومتر رسیده، این در حالی است که ما 4 تونل در دست احداث داریم و 20 کیلومتر هم به این عدد اضافه می شود و در حقیقت 1900 درصد رشد طی یک دهه اخیر فقط در ساخت تونل داشته ایم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به جمع آوری آب های سطحی شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: ما با استفاده از وام بانک های جهانی شرایطی را پدید آوردیم که امروز شبکه جمع آوری آب های سطحی به آن گسترشی که مد نظر ما بوده دست یافته و نسبت به قبل از سال 84 با 22 درصد رشد روبه رو هستیم.

این مقام مسئول به مقایسه اعتبارات اختصاص یافته به پروژه های عمرانی شهر از سال 74 تا 84 و هم چنین 84 تا 95 پرداخت و خاطر نشان کرد: براساس شاخص نرخ تورم بانک مرکزی جمع اعتبار سال های 74 تا 84 با احتساب نرخ رشد و تورم امروز 6 هزار و 300 میلیارد تومان است؛ این در حالیست که با احتساب همین روش از سال 84 تا 95 بودجه اختصاص یافته به پروژه های عمرانی شهر 25 هزار میلیارد بوده است. این مهم بیانگر این است که ما حدود 4 برابر بودجه عمرانی و ابادانی و هم چنین زیرساختی شهر تهران را افزایش داده ایم.

جاوید رشد بودجه عمرانی شهر تهران را در حالی دانست که شهرداری با وجود تحریم های داخلی و خارجی به رشد فراگیر خود ادامه می دهد.

وی در ادامه این نشست خبری که از طریق پاورپونت به ارائه توضیحات خود می پرداخت به پروژه های پر افتخار شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: بهسازی و احداث بزرگراه آزادگان به عنوان پرترددترین معبر ترانزیتی شهر تهران و هم چنین بزرگراه امام علی در شرق پایتخت از جمله اقدامات پرافتخار صورت گرفته است.

معاون شهردار تهران در توضیح نحوه احداث بزرگراه امام علی گفت: این بزرگراه 26 تقاطع و 57 پل دارد و طول بزرگراه نیز 19 کیلومتر است. در چنین شرایطی بالاترین میزان تملک در مدیریت شهری را با 7 هزار تملک جهت احداث این بزرگراه داشته ایم.

جاوید هم چنین به مختصات تونل نیایش نیز اشاره کرد و گفت: این تونل در کلاس جهانی و به طول ده کیلومتر و در حقیقت مکمل پل طبقاتی صدر است.

این مقام مسئول به انتقاداتی که پیرامون احداث پل طبقاتی صدر صورت گرفته پاسخ داد و گفت: باید به این نکته توجه شود که پل صدر مکمل تونل نیایش است و یک پروژه مستقل نیست. این دو پروژه در کنار یکدیگر تعریف می شوند.

جاوید از رقم های نادرستی که به عنوان هزینه ساخت پل طبقاتی صدر مطرح می شود نیز انتقاد کرد وگفت: برخی ارقامی بین 7 تا 10 هزار میلیارد تومان را مطرح می کنند، این در حالیست که ما ریز هزینه هایمان را در روزنامه اقتصاد منتشر کردیم. کل هزینه برای احداث پل 1300 میلیارد تومان است و 300 تا 400 میلیارد نیز هزینه تملک شد.

وی به راهکارهای جایگزین برای عدم ساخت پل صدر اشاره کرد و افزود: ما یا باید تونل را گسترش می دادیم که به دلایل پدافند غیرعامل و مسائلی مانند امدادرسانی و مباحث دسترسی به خروجی سطح شهر این امر غیرممکن بود. به علاوه اینکه هزینه ساخت و گسترش تونل دو و نیم برابر پل صدر می شد. حال شما هزینه، زمان و چالش های متعدد برای ساکنینی که در بافت آرامی زندگی می کنند را به این موضوع اضافه کنید، متوجه خواهید شد که احداث پل از هر جهت منطقی بوده است.

جاوید ادامه داد: اگر قرار بود تعریض دو طرفه بزرگراه صدر نیز صورت پذیرد ،آنگاه هزینه تا پنج برابر افزایش پیدا می کرد چون قیمت زمین در آن منطقه بسیار بالاست.

جاوید در ادامه صحبت های خود به تکنولوژی های به کار گرفته شده در احداث پروژه های عمرانی نیز اشاره کرد و گفت: ما از مدرن ترین تکنولوژی ها در ساخت پل ها و معابر خود استفاده کرده ایم که آخرین نمونه آن کاروانسرای سنگی 1 است، احداث تونل نیایش نیز که یکی از پروژه های شاخص ما به حساب می آید به طول ده کیلومتر با هزینه 2700 میلیارد تومانی صورت گرفت که این پروژه رتبه چهار IPMA که یک جایزه جهانی است را به خود اختصاص داد.

این مقام مسئول با اشاره به تکنولوژی به کار گرفته شده در ساخت دریاچه خلیج فارس و تاج این دریاچه گفت: مسئولین IPMA باور نمی کردند که این دریاچه با مساحت 134 هکتار در داخل شهر احداث شده باشد و آنها تصور می کردند که این تصاویر ساختگی و گرافیکی است. به همین دلیل دریاچه خلیج فارس مدال نقره این موسسه جهانی را از آن خود کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص برج میلاد نیز گفت: فاز اول این برج توسط معاونت فنی عمرانی شهر تهران به اتمام رسیده است. در فاز دو این برج نیز قرار است مجتمع های خدماتی و هتل ساخته شود که البته ساخت این پروژه ها به معاونت فنی عمرانی ارتباط پیدا نمی کند.

جاوید به ساخت پل جوادیه، بزرگراه های زین الدین و خرازی و هم چنین تونل توحید نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه ها در یک مدت زمانی کوتاه و با صرف هزینه های معقول به بهره برداری رسیدند. به طور مثال تونل رسالت که چهار شهردار را به خود دید و ساخت آن یازده سال طول کشید را با تونل توحید که ساخت آن شرایط سخت تری را داشت مقایسه کنید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به برخی از مشکلاتی که در پروژه های عمرانی شهر رویت می شود نیز اشاره کرد و گفت: چکیدن آب از سقف تونل توحید به دلیل اشتباه در برخی از محاسبات بوده است البته این امر طی یک سال اخیر تنها دو بار صورت گرفت که البته یک دقیقه هم تونل بسته نشد، اما ما برای پیشگیری از این مشکل و تکرار دوباره آن تونل را به طور کامل واترپروف کردیم. عدم تهویه تونل توحید نیز از دیگر مشکلات بود که با بسته شدن بین ستون ها در این تونل و با کمک جت فن ها مشکلات تا 99 درصد کاهش پیدا کرد.

همکاری معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران و محیط زیست یکی دیگر از بخش های این نشست خبری بود. جاوید ساخت بزرگراه شوشتری را که سبب تردد بهتر مردم مناطق 12، 14 و بخشی از مناطق 16 خواهد شد را مشروط به تایید سازمان محیط زیست استان تهران دانست و گفت: امیواریم در این زمینه همکاری لازم محیط زیست استان را داشته باشیم. ما حفظ محیط زیست در اولویت قرار دارد، اما نباید با برخی سخت گیری هایی که کمکی به محیط زیست نمی کند، از ساخت پروژه های عمرانی نیز جلوگیری کرد.

وی در این نشست خبری به مقاوم سازی پل ها از سال 88 تا به امروز، تشریح پروژه احداث ایستگاه مکمل تهویه تونل نیایش، ساخت ابنیه تاج سد دریاچه شهدای خلیج فارس و هم چنین تصفیه خانه این دریاچه که قرار است به زودی مورد بهره برداری قرار بگیرد نیز پرداخت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به 181 فاز پروژه افتتاح شده شهر تهران از مهر 84 تاکنون نیز اشاره کرد و افزود: 181 فاز پروژه توسط معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران در قالب 76 کداعتبار مصوب و 118 پروژه مورد بهره برداری قرار گرفته است. این یعنی به طور متوسط هر ماه یک پروژه توسط شهرداری مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وي افزود: زیرساخت های عمرانی و خدماتی محقق شده تا نیمه سال 84 به طور متوسط 50 درصد بودکه این درصد تا پایان سال 95 به حدود 89 درصد و تا مرداد 96 به حدود 95 درصد خواهد رسید.

وی از اتمام 55 پروژه نیمه تمام این معاونت تا پایان مرداد 96 خبر داد و گفت: انشالله تا اواخر امسال سه تونل شهدای غزه، زیرگذر ارش- اسفندیار و ضربعلی زاده به شهروندان تقدیم خواهد شد.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران درپاسخ به سوالي در زمينه اهتمام شهرداری به ساخت شبكه بزرگراهي و انتقادها دراين رابطه يادآور شد دیگر در شهر تهران بزرگراه های روی سطح ساخته نخواهد شد، اما باید پروژه های نیمه تمام را به مرحله بهره برداری رساند. ما باید در اندیشه پروژه های زیر سطحی و ساخت تونل باشیم. فقط تا برنامه های مصوب شهری در پایان سال 97 و یا نهایتا تا 1404 چیزی از شبکه بزرگراهی باقی نخواهد ماند.

معاون شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوالي در خصوص لزوم اخذ عوارض از خودروها در سطح شهر تهران گفت: اخذ عوارض زمانی معنا پیدا خواهد کرد که شبکه حمل و نقل عمومی در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد و فعلا زمان مناسبی برای اجرایی کردن چنین طرح هایی نیست.

وی همچنین درباره تونل صیاد نیز توضیح داد و گفت: کار طراحی تونل صیاد به اتمام رسیده، اما بنا به شرایطی که شورای شهر مصوب کرده کار ساخت آن باید توسط بخش خصوصی صورت پذیرد که با توجه به شرایط رکود و هزینه یک میلیون دلاری آن تاکنون کسی تمایلی به ساخت آن نشان نداده است.

جاويد در انتقاد از بی توجهی دولت ها به تخصیص بودجه قانونی به شهرداری تهران یادآور شد: متاسفانه ما ردیف بودجه ای در طرح های عمرانی شهر تهران درباره حمایت های ملی برای پروژه های ملی شهر نداریم. حتی در آن در بخش هایی که دولت موظف است بودجه هایی به شهرداری ها اختصاص دهد نیز این قانون اجرایی نشده و اگر هم شده بسیار جزئی محقق شده است. این نکته را در نظر داشته باشید که با خون دل و چالش ها و فشار مدیران شهری این پروژه ها اجرایی شده اند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید