خبر فوری
کبرا میرحسینی : سرانه مطالعه استان هرمزگان فاصله زیادی از میانگین کشوری ندارد

کبرا میرحسینی : سرانه مطالعه استان هرمزگان فاصله زیادی از میانگین کشوری ندارد

هرمزبان – کبرا میرحسینی کتابدار پیشکسوت هرمزگانی گفت: سرانه مطالعه استان هرمزگان فاصله زیادی از میانگین کشوری ندارد و جایگاه نسبتاً خوبی داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، کبرا میرحسینی کتابدار پیشکسوت هرمزگانی اظهار کرد: ۲۶ سال است که به کار کتابداری مشغول هستم و در سال ۸۴ در امتحانات کتابداری رتبه اول کشور را به دست آوردم.

وی افزود: زمانی که برای کنکور درس می‌خواندم به کتابخانه شهدا مراجعه می‌کردم و وقتی فعالیت کتابداران را می‌دیدم از کارشان و ارتباطی که با مردم برقرار می‌کردند لذت می‌بردم و از همان زمان به این شغل علاقه‌مند شدم. من در دانشگاه در رشته جامعه‌شناسی تحصیل کردم و جذب نهاد کتابخانه‌های عمومی شدم.

کبرا میرحسینی ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد: این روز به مناسبت سالروز درگذشت علامه طباطبایی فیلسوف، فقیه و اسلام‌شناس ایرانی نام‌گذاری شده است. ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نباید تنها به هفته کتاب‌خوانی و فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌ها محدود شود، نیاز است که سایر نهادهایی چون دستگاه‌های فرهنگی، ادارات آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و … نیز در کنار نهاد کتابخانه‌ها در این راستا فعالیت‌های مؤثری در تمام طول سال داشته باشند؛ چراکه یک دست صدا ندارد و نهادینه ساختن فرهنگ کتاب‌خوانی نیازمند کار فرهنگی منسجم است.

وی بیان کرد: افزایش نقاشی‌های دیواری مرتبط با فرهنگ کتاب‌خوانی در سطح شهرها، مزین کردن کوچه‌ها و گذرها به نام نویسندگان، شاعران، ادیبان، فیلسوفان و دانشمندان و کارهایی از این دست نیز می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بسیار مؤثر باشد.

کبرا میرحسینی  کتابدار پیشکسوت هرمزگانی به بیان خاطره‌ای از دوران فعالیتش پرداخت و عنوان کرد: زمانی که کتابدار کتابخانه شهدا بندرعباس بودم، خانمی مراجعه کرد و کتابی را با چندین سال تأخیر آورد. وقتی به او گوشزد کردم که مردم به این کتاب‌ها به عنوان مرجع مراجعه می‌کنند و نباید با چنین تأخیری کتاب‌ها را پس بیاورید، اذعان کرد که کتاب متعلق به برادرش بوده و در جبهه ۸ سال دفاع مقدس شهید شده است و در وصیت‌نامه‌اش نوشته: «کتابی را از کتابخانه شهدای بندرعباس به امانت گرفته‌ام که اگر شهید شدم، آن را به کتابخانه بازگردانید». خواهر آن شهید بزرگوار گفت که وقتی وصیت‌نامه به دست ما رسید، کتاب را بازگرداندیم. این خاطره در بین تمام خاطرات شیرینی که از فعالیتم در حوزه کتابداری داشتم، سال‌هاست که پررنگ‌تر در ذهنم نقش بسته است.

مسئول کتابخانه عمومی اندیشه بندرعباس تصریح کرد: خوشبختانه سرانه مطالعه استان هرمزگان فاصله زیادی از میانگین کشوری ندارد و جایگاه نسبتاً خوبی داریم. وقتی نگاهی به ۲۶ سال گذشته که فعالیتم در این حوزه را شروع کردم می‌اندازم، به نظرم می‌رسد که نسبت به گذشته سرانه مطالعه کشور بیشتر شده اما کافی نیست و به خصوص نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتری در بین نوجوانان هستیم.

کبرا میرحسینی ادامه داد: در این زمینه نقش آموزش و پرورش، معلمان و مربیان مؤثر خواهد بود، برای مثال معلمان استفاده از کتاب و تحقیق کتابخانه‌ای و میدانی را به دانش آموزان آموزش دهند تا وقتی باید تحقیقی را آماده کنند، تنها به جستجو در این اینترنت بسنده نکنند. من فکر می‌کنم سوق دادن کودکان و نوجوانان به سمت کتابخانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی بخشی تحت عنوان استان شناسی دارند و ما امروز نیازمند تألیف کتابی در زمینه هرمزگان شناسی هستیم تا دانش پراکنده‌ای که نزد افراد و نهادهای مختلف وجود دارد، جمع‌آوری و در یک کتاب جمع شود و مردم بتوانند از آن برای شناخت استان هرمزگان و به عنوان مرجع استفاده کنند.

کتابدار پیشکسوت هرمزگانی در ادامه بیان کرد: ما کتابدارها معمولاً فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی را از خانه‌های خود آغاز و به خصوص بر روی جذب فرزندان خود به سمت کتاب و کتاب‌خوانی تلاش بسیاری می‌کنند. خانواده خود من نیز همه عضو کتابخانه بوده و مرتباً کتاب به امانت می‌برند و می‌خوانند.

کبرا میرحسینی بیان کرد: کتاب نقش تأثیرگذاری در آینده کودکان و نوجوانان دارد و از طرفی در روایات ما نیز آمده که پدر و مادر آینه تمام نمای فرزندان هستند. از این رو اگر پدر و مادرها به کتاب و کتاب‌خوانی روی آورند، فرزندان آنان نیز به این سمت کشیده خواهند شد. کودکان و نوجوانانی که از اعضای ماندگار کتابخانه هستند عموماً از بین افرادی هستند که پدر و مادرهایی علاقه‌مند به کتاب دارند. والدینی که در کارگاه‌های کتاب‌خوانی شرکت کرده و پاتوق فرهنگی‌شان کتابخانه است فرزندانی کتاب‌خوان و علاقه‌مند به کتاب خواهند داشت.

وی عنوان کرد: مراجعه به کتابخانه می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای شکوفایی استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان ایجاد کند. از طرفی خواندن کتاب، دایره لغات بچه‌ها را افزایش داده و مهارت سخنوری را در آنان تقویت می‌کند، سخنوری و همچنین روان‌خوانی نیز به نوبه خود می‌تواند در تقویت اعتماد به نفس بچه‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

مسئول کتابخانه عمومی اندیشه بندرعباس بیان کرد: هرچه به زمان برگزاری کنکور نزدیک می‌شویم، استقبال از کتاب‌های کمک‌درسی افزایش می‌یابد اما در مجموع کتاب‌های بخش ادبیات و دین بیشترین اقبال را در بین مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌ها دارند. همواره در کتابخانه‌ها بیشترین امانت کتاب‌ها به این حوزه‌ها اختصاص داشته و به همین سبب کتاب‌های ادبی و دینی بیشتری هم از سوی مرکز به کتابخانه‌ها تزریق می‌شود.

کبرا میرحسینی بیان کرد: نهاد کتابخانه‌ها برنامه‌هایی فرهنگی از جمله برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان دارد به این صورت که افراد، کتاب مشخصی را مطالعه و در حدود ۴ تا ۷ دقیقه به ارائه یک معرفی جذاب از آن می‌پردازند تا باقی افراد نیز به خواندن آن ترغیب شوند. جمع خوانی کتاب، تندخوانی، روان‌خوانی و قصه‌گویی که تمرکز بیشتری بر روی نوجوانان دارد نیز از دیگر فعالیت‌های این نهاد است.

کتابدار پیشکسوت هرمزگانی ادامه داد: ما در کتابخانه شهدا نیز برنامه‌ای تحت عنوان «محفل ادبی اندیشه» برگزار کرده و به بررسی آثار شاعران فارسی می‌پردازیم. عضویت رایگان در کتابخانه در ۲۴ آبان، حضور در مدارس در راستای جذب دانش آموزان به کتاب‌خوانی، جمع خوانی کتاب، رونمایی از کتاب‌های تازه نشر یافته، برگزاری کارگاه‌های مادران نیز از جمله برنامه‌های ما در هفته کتاب و کتاب‌خوانی است.

کبرا میرحسینی بیان کرد: بخش جدیدی نیز در نهاد کتابخانه‌ها ویژه ناشنوایان و نابینایان عزیز راه‌اندازی شده است و امیدواریم با توجه به اینکه بخش نوپایی است، مدارس و انجمن‌های بهزیستی نیز ما را در جذب مخاطبان این بخش یاری کنند. ان‌شاءالله از راه‌اندازی همین بخش‌های کوچک برای ناشنوایان عزیز شروع کنیم تا کارهای بزرگ‌تری چون دانشگاه‌های ویژه این افراد نیز ساخته شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید