خبر فوری
کاظم رجبعلی : نمایشگاه ماه تمام به لحاظ علمی کیفیت لازم را داشت

کاظم رجبعلی : نمایشگاه ماه تمام به لحاظ علمی کیفیت لازم را داشت

هرمزبان – کاظم رجبعلی عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران گفت : نمایشگاه ماه تمام به لحاظ علمی کیفیت لازم را داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، نمایشگاه «ماه تمام» از 16 تا 18 آبان به همت سازمان قرآنی دانشگاهيان كشور در نگارخانه باشگاه دانشجویان کشور بر پا شده بود. پیرامون آثار حاضر در این نمایشگاه ايكنا با کاظم رجبعلی؛ عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران گفت‌و‌گویی انجام داده است.

ایکنا – ارزیابی‌تان به لحاظ کیفی از نمایشگاه «ماه تمام» چیست؟ آیا این رویداد توانسته به لحاظ هنری ارزش‌های فنی لازم را داشته باشد؟

کاظم رجبعلی- این رویداد به لحاظ علمی کیفیت لازم را داشت به ویژه موضوعی که در آن مد نظر قرار گرفته بود به شکلی زیبایی در آثار دیده می‌شد. نگاه جالب اینکه تصویرسازی که از حضرت عباس(ع) در آثار می‌دیدم بسیار جدید و نو بود چون سوره کافرون در این چهر‌ه‌سازی محور بود و هنرمندان باید با تدبر در این سوره کارشان را خلق می‌کردند. این اتفاق بسیار خوبی است که در آثار هنری دیگر هم می‌تواند الگوبرداری شود تا آثار دینی از کلیشه و تکرار دور بمانند.

از آثاری که هنرمندان خلق کرده بودند می‌شد فهمید این نمایشگاه توانسته تاثیرگذاری خود را روی هنرمند داشته باشد چون کاری که سفارشی و بدون اعتقاد باشد خودش را در اثر نشان خواهد داد و هیچگونه تاثیری در تماشاگر نخواهد داشت اما خوشبختانه این اتفاق در آثار حاضر در نمایشگاه «ماه تمام» رخ نداد و آنچه دیدیم برگرفته از باورهای قلبی بود.

مقام معظم رهبری در بیانات خود تاکید فرموده‌اند قرآن بزرگترین اتفاق هنری در دنیاست که خالق آن پروردگار است. با این توضیح اگر رشته‌های هنری از قرآن مدد گیرند مطمئن باشید هم کیفیت کارشان بهبود خواهد یافت هم اینکه مانایی کار تضمین خواهد شد.

ایکنا – بیان کردید که وام گرفتن از قرآن در آثار هنری منجر به افزایش کیفیت در کارهای هنری خواهد شد. این گفته را چگونه توضیح می‌دهید؟

کاظم رجبعلی – این گفته تنها یک ادعای شعاری نیست چون پیامی که در کلام خداوند است هر انسانی را به تعمق و تفکر وا می‌دارد. همین مسئله در نهایت سبب خواهد شد تا هنرمند پیرامون آموزه‌هایی که در کارش وجود دارد تعمق کند؛ اتفاقی‌که در نهایت موجب بالا رفتن کیفیت کار خواهد شد.

ایکنا – مطمئناً هر نمایشگاه هنری در خود نقاط ضعفی هم دارد چون نمی‌شود تمامی آثار چنین رویدادهای بدون ضعف باشد. برای آسیب‌شناسی درباره، نقصان‌هایی که در برخی از آثار دید توضیح دهید؟

برخی از کارهایی که در نمایشگاه وجود داشت تاثیر لازم را از موضوع نگرفته بود چون در سطح به آنچه تاکید شده بود نظر داشت البته چنین مشکلی برای هر نمایشگاهی امری طبیعی است چون وقتی قرار است 50 اثر روی دیوار رود طبیعی است که چهار یا پنج اثر آنگونه که باید از کیفیت لازم بهره نبرده باشند.

ایکنا- عموماً نمایشگاه‌های موضوعی آنچنان که باید مخاطب لازم را دارد یعنی مردم عادی مخاطب این دست فعالیت‌ها نیستند. چه کاری می‌توان انجام داد تا مردم هم بیننده این آثار باشند؟

کاظم رجبعلی – من چنین نقدی را به شکل مطلق قبول ندارم. حداقل این نقد برای کارهای قرآنی صادق نیست. قرآن امری نیست که برای آن خط‌کشی انجام داد. قرآن متعلق به افراد دین‌مدار نیست و همه مردم آن را دوست دارند اما برخی مواقع خط‌کشی‌های اشتباهی که در این رابطه صورت می‌گیرد این تصور را به وجود می‌آورد که کارهای دینی و قرآنی تنها برای آدم‌ها خاص است البته قبول دارم نمایشگاهی اینچنینی به ویژه در حوزه خوشنویسی، مخاطبان ویژه دارد. این امر اقتضای این رشته است ولی این ربط به قرآنی یا دینی بودن نمایشگاه  ندارد.

ایکنا – در انتها بفرماييد پیشنهادتان برای ترویج قرآن چیست؟

کاظم رجبعلی- برای اینکه در جامعه قرآن ترویج پیدا کند باید از هنر که به ظرافت‌ها توجه دارد استفاده کرد. از نگاه من آدم‌هایی که ظریف فکر می‌کنند قادرند بیشتر با قرآن ارتباط برقرار کنند. برای همین ما باید درک و ذائقه مردم به سمت کارهای هنری پيش ببريم تا در ادامه گرایش به سمت هنر قرآنی بیشتر شود و من این نکته را به عینه تجربه کردم.

انتهای پیام

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید