آیین های جشن و مولودی خوانی پیامبر رحمت (ص) در جزیره قشم برگزار شد

آیین های جشن و مولودی خوانی پیامبر رحمت (ص) در جزیره قشم برگزار شد

هرمزبان – آیین های جشن و مولودی خوانی پیامبر رحمت (ص) در جزیره قشم برگزار شد و مردم اعم از شیعه و سنی به جشن و شادمانی پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، جشن سالروز میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و سلاله پاکش حضرت امام جعفر صادق (ع) با حضور پرشور قشموندان اعم از شیعه و سنی در نقاط مختلف این جزیره برگزار شد و مردم سرزمین آب و آفتاب در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس به جشن و شادمانی پرداختند.

آیین های جشن و مولودی خوانی در همه مناطق شهری و روستایی این شهرستان مرزی و جزیره راهبردی، اعم از نواحی شیعه و سنی نشین برپا است و مومنان و مسلمانانی که دل در گرو دین مبین اسلام و تعالیم حیاتبخش آن دارند با برگزاری این مراسم، شادی خود را از این دو میلاد فرخنده ابراز می دارند.

در این آیین ها که در تمامی مساجد شهری و روستایی جزیره قشم نگین خلیج فارس برگزار یا در حال برگزاری است، اقشار مختلف مردم، علما و روحانیون شیعه و سنی با حضور در آیین های همدیگر و نشستن در کنار هم، مراتب پیروی خود را از منویات بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ و وحدت همدلی به اثبات رساندند.

مردم ولایت مدار شهرستان مرزی قشم در شب و روز میلاد رسول اکرم (ص) روز اخلاق و مهروزی و هفته وحدت با شرکت در آیین های مختلف و توزیع شربت و شیرینی بین شهروندان، سالروز میلاد آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) را جشن گرفتند.

علاوه بر مساجد و اماکن مختلف، آیین محوری جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (ع) موسس مذهب جعفری در روستای مختلف جزیره قشم با شرکت هزاران نفر از دوستداران نبی مکرم اسلام (ص) و خاندان عصمت و طهارت برگزار شد.

در مراسمی که به همین مناسبت در مسجد النبی (ص) شهر قشم و با حضور ائمه جمعه و مسلمانان اهل تشیع و تسنن برگزار شد، بار دیگر همبستگی و وحدت مسلمانان این منطقه به نمایش گذاشته شد.

در این مراسم حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه اهل تشیع و شیخ عبدالرحیم خطیب امام جمعه اهل تسنن، در خصوص زندگی و شخصیت والای نبی مکمر اسلام و حضرت امام جعفر صادق (ع) ششمین پیشوای شیعیان جهان سخنرانی کردند.

مولودی خوانی، تواشیح و مداحی، نماز و دعا و سخنرانی در مدح حضرت محمد (ص) از دیگر برنامه ها و جشن های مختلف به مناسبت میلاد نبی اکرم (ص) در قشم و سایر شهرها و روستاهای جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب است.

چراغانی کوچه، معابر، میادن شهر، قرائت قرآن کریم به نیت تعجیل در فرج امام زمان (عج) و ختم صلوات بخشی از دیگر برنامه های نشاط و سرور عاشقان رسول گرامی اسلام در نگین خلیج فارس است.

حضرت محمد (ص) به روایت منابع شیعه در هفدهم ربیع الاول سال ۵۷۰ عام الفیل در مکه چشم به جهان گشودند، منابع اهل سنت این رخداد را در ۱۲ ربیع الاول نقل کرده اند که در جمهوری اسلامی حد فاصل زمانی این دو روایت تاریخی به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

پدر رسول مکرم اسلام (ص) عبدالله و مادر پاکدامنشان آمنه نام داشت.

رسول اکرم (ص) پیش از تولد، پدر خویش را از دست دادند و به همین دلیل در کنار پدر بزرگشان عبدالمطلب و دایه مهربانشان حلیمه رشد و پرورش یافتند و با والاترین صفت های انسانی آشنا شدند. پس از درگذشت مادر و جد بزرگوار ایشان، حضرت ابوطالب (ع) عموی خاتم پیامبران سرپرستی آن حضرت را بر عهده گرفت.

آن حضرت، در ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه (س) از پرهیزگارترین بانوان مکه ازدواج کردند، گوهر وجودی این بانوی گرانقدر آنچنان با ارزش بود که ایشان با بی توجهی به مال و ثروت دنیا، اموالش را به تهی دستان و فقیران بخشید.

حضرت محمد همواره به راز و نیاز با پروردگار مشغول بودند و بدین منظور ایشان در طول سال، بارها به کوه های اطراف مکه و غار حرا می رفتند و در آنجا خلوت می گزیدند.

سرانجام در بیست و هفتم رجب یکی از آن روزها که محمد امین (ص) برای عبادت راهی غار حرا شده بودند، رخدادی بی همتا سرنوشت بشریت را تغییر داد. جبرییل فرستاده وحی با پیام «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ…» بخوان! بخوان به نام پروردگارت که خلق کرد! بر ایشان نازل شد و فرمان رسالت پروردگار را بر رسول نبی (ص) ابلاغ کرد و بدین گونه حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین پیامبر برگزیده شدند.

پیامبر اکرم (ص) در بیست و هشتم صفر سال ۱۰ هجری در ۶۳ سالگی در مدینه منوره چشم از جهان فرو بستند و به دیار حق شتافتند و جهان اسلام را در غمی بزرگ فرو بردند.

آیین های جشن و مولودی خوانی پیامبر رحمت (ص) در جزیره قشم برگزار شد

امام جعفر صادق (ع) در هفدهم ربیع الاول ۸۳ هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود، ایشان فرزند امام پنجم شیعیان امام محمدباقر (ع) بود و مادرش ام فروه در شرافت و بزرگواری، آن چنان شهرت داشت که گاهی امام صادق (ع) را ابن المکرمه به معنای فرزند بانوی کرامت می نامیدند.

کنیه آن حضرت ابو عبدالله و لقب ایشان صادق است، از دیگر لقب های این امام همام می توان به ابا اسماعیل، الخاص، ابوموسی، الفاضل، الطاهر، القائم، الکامل و المنجی اشاره کرد.

این امام همام تا ۱۲ سالگی، نزد جد بزرگوارش امام سجاد (ع) تعلیم و تربیت یافت و کودکی و نوجوانی اش را در محضر ایشان گذراند.

وی سپس ۱۹ سال از علم و دانش پدر خویش بهره مند شد و در ۳۱ سالگی پس از شهادت امام پنجم شیعیان امامت و رهبری مسلمانان را بر عهده گرفت.

استعداد ذاتی و هوش سرشار امام صادق (ع) در کنار این تعلیم و تربیت پدر سبب شد تا امام (ع) به کمال علم و دانش دست یابد و بزرگترین عالم زمان خویش شود.

امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت و رهبری خود مکتب جعفری را پایه گذاری کرد و در دوران امامت خویش به تربیت و پرورش شاگردان زیادی پرداخت، به گونه ای که بیشتر علما و دانشمندان اعتقاد دارند؛ شاگردان امام به چهار هزار تن می رسیدند که از مناطق مختلف جهان اسلام به محضر ایشان می آمدند و کسب فیض می کردند که از آن میان می توان هشام بن حکم، مومن الطاق، جابر بن حیان، مفضل بن عمر جعفی، ابوبصیر لیث بن البختری، جمیل بن دراج، معلی بن خنیس، ابوحمزه ثمالی و فیض بن مختار کوفی را نام برد.

امام صادق (ع) در مناظره های خود بسیار توانا بود و با دلیل و استدلال منطقی در گفت و گوها، دیگران را متقاعد می کرد.

سرانجام امام صادق (ع) پیشوای مسلمانان جهان در بیست و پنجم شوال ۱۴۸ هجری قمری با دسیسه منصور دوانیقی مسموم شد و به شهادت رسید و جهانیان را در غمی شگرف فرو برد.

هفته وحدت اسلامی یا هفته وحدت از ۱۲ ربیع‌ الاول که سالروز ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) بنا بر روایات اهل سنت است آغاز و تا ۱۷ ربیع‌ الاول سالروز ولادت حضرت بر طبق روایات شیعه ادامه دارد.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید