خبر فوری

سیدعزت‌الله ضرغامی : هزینه کنار گذاشتن محافظه‌کاری‌ها را می‌دهم

هرمزبان – سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت : هزینه کنار گذاشتن محافظه‌کاری‌ها را می‌دهم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، پنجمین همایش افق تحول از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی امروز یکشنبه ۲۳ مرداد که در محل سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست تخصصی مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گفت: اولین وظیفه مدیران پایگاه‌ها حافظت از میراث فرهنگی است. درست است که در وزارتخانه بخش‌های مختلف ستادی وجود دارد هستند اما چون شما خط مقدم هستید آخرین وظیفه جمع‌بندی در اختیار شماست.

وی افزود: بهترین موقعیت‌های تاریخی، فرهنگی و تمدنی امروز در اختیار ماست ولی در معرفی ضعیف هستیم، با خیلی از نخبگان که صحبت می‌کنم حتی در سطحی‌ترین موضوعات میراث اطلاعاتشان صفر است.

ضرغامی با اشاره به صنایع‌دستی بیان کرد: ما در بخش صنایع‌دستی مشکل بازارچه‌های فروش و مبادی عرضه را داریم. در کنار رونق تولید و فروش ده مشکل دیگر مانند بیمه نیز حل می‌شود. یکی از مهم‌ترین جاها پایگاه‌ها هستند. همه پایگاه‌ها باید بر روی صنایع‌دستی برنامه ویژه داشته باشند. این موضوع می‌تواند محل ارزیابی باشد. در کنار آن کارهای علمی، پژوهشی و تضارب افکار را رونق بدهیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: نمی‌شود ما یک زمانی یک مکانی مثل حسینیه ارشاد را داشته باشیم که انقدر به رشد فکری و تضارب افکار و آزاداندیشی کمک کند. من با همه صحبت‌هایی که در آنجا می‌شد موافق نبودم اما دین و انقلاب ما بر اساس همین تضارب افکار است؛ توصیه رهبری نیز همین است. چقدر مانند حسینیه ارشاد تولید کردیم؟ کارنامه ما قوی نیست. پایگاه‌های ما می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی اضافه کرد: محورهای مرتبط و اندیشمندان را پیدا کنید و کمی هم جسارت به خرج بدهید و زیر میز برخی از محافظه‌کاری‌ها بزنید و آنها کنار بگذارید؛ هزینه‌اش را من می‌دهم. هیچ اشکال ندارد که افراد مختلف با تفکرات مختلف بیایند و نظرات خود را درباره یک پدیده تاریخی نظرات خود را بیان کنند. برنامه‌ریزی شود تا اسم یک پایگاه به دلیل برنامه‌های علمی، فکری تضارب افکاری که در آنجا رخ می‌دهد در سراسر دنیا بر سر زبان‌ها بیافتد.

ضرغامی ادامه داد: آنچه که فرهنگ ناملموس ماست کلاً مورد غفلت قرار می‌گیرد، ما باید برنامه داشته باشیم، وقتی در حال توضیح یک اثر تاریخی به مردم هستیم یک بخش عبرت‌آموزی دارد، اما بخش عمده آن تمدن، دانش، هنر و معماری است که در کنار هم ریشه‌های انسانی را شکل می‌دهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: خیلی‌ها فکر می‌کنند بافت تاریخی بافت فرسوده است و می‌توان با بولدوزر آن را صاف کرد، باید دید مدیران پایگاه ما چقدر آمادگی دارند برای مردمی که می‌آیند این حوزه را توضیح دهند؟

ضرغامی با اشاره به اینکه خیلی از این پیام‌ها منتقل نمی‌شود، گفت: خیلی‌ها در کاخ نیاوران سؤالاتی برایشان مطرح می‌شود اما بچه‌های ما به صورت علمی آمادگی پاسخگویی ندارند. هر پاسخی برای هر سؤالی نیست، پاسخ باید اقناع‌کننده باشد.

وی افزود: برخی اوقات کتیبه‌های باارزشی را می‌بینم که در مقابل باد و باران و آفتاب حفاظت نمی‌شود و در معرض فرسایش طبیعی است. همین کتیبه داریوش چند عبارت دارد که یکی از آنها توجه به شادی است، ما متخصص عزاداری و گریاندن هستیم و البته که درست است و افتخار می‌کنیم اما باید شادی را هم گسترش دهیم.

ضرغامی در ادامه با بیان اینکه راهنمایان گردشگری مستقر در پایگاه‌های میراث باید اطلاعات درست و سازماندهی شده را ارائه دهند، گفت: می‌توانیم راهنمایان را با تعریف لباسی مشخص تفکیک کنیم تا مردم بتوانند به راحتی پاسخ خود را از آنها دریافت کنند، حتی می‌توان از نوجوانان علاقه‌مند استفاده کرد تا اطلاعات مسیر را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند.

وزیر میراث فرهنگی در ادامه به مرمت مسجد امام اشاره کرد و افزود: این امر علیرغم اینکه یک پروسه 12 ساله است اما نیاز به مدیریتی آگاه دارد. باید از بحث مرمت مسجد امام تجربه کسب کنیم. مدیران پایگاه‌ها باید مراقب باشند که دیگر از این اتفاق‌ها نیفتد

ضرغامی: مکانی مانند حسینیه ارشاد برای تضارب افکار و آزاد اندیشی ایجاد نکردیم + فیلم

وی در ادامه به بحث سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: در برخی از پایگاه‌های میراث جهانی از دستشویی‌ها خجالت می‌کشیم و به دنبال طرح سرویس‌های بهداشتی هستیم، باید اولین پول صرف تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی شود، نباید از مردم برای پارکینگ‌ها پول بگیریم. باید به مردم احترام بگذاریم و برای استراحت آن‌ها تدارک ببینیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان با اشاره به ایستا نبودن موزه‌ها گفت: درباره موزه‌ها اعتقاد من بر این است که ما موزه ایستا نمی‌خواهیم. تمام موزه‌های ما آثار برجسته را که در مخزن نگهداری می‌شود، باید به صورت دوره‌ای در موزه‌های مختلف کشور نمایش دهند تا یک موزه حیات و پویایی داشته باشد.

همچنین تدارک برنامه‌های هنری و نمایشی، برگزاری و گسترش کنسرت در بناهای تاریخی، استفاده از محوطه‌های تاریخی با حفظ اصول میراثی، رونق و توسعه صنایع‌دستی و… از دیگر تأکیدات ضرغامی برای مدیران پایگاه‌های میراث فرهنگی بود.

حفظ میراث فرهنگی در دوران دفاع مقدس شاهکار بود

علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی در ابتدای صحبت‌های خود با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار گفت: خبرنگاری در حقیقت حرکت در میدان مین است و خبرنگاران هستند که بسیاری از خطرها را برای اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و شفاف‌سازی به جان‌ می‌خرند. ما در این وزارتخانه شکایتی نسبت به خبرنگاری نخواهیم داشت، مدیران استان‌ها و شهرستان‌ها باید سطح تعامل و مدارا را بالا ببرند و اگر خبرنگاری در مورد مسائل شخصی، پرسشی دارد بر اساس وظیفه‌اش عمل می‌کند، شکایت از خبرنگاران از سیاست‌های این وزارتخانه نیست.

وی افزود: هدف از برگزاری این نشست دو روزه بیشتر این است که ما شنونده باشیم. به طور حتم نتیجه مباحث مطرح شده در این جلسه باید در قالب یک کارگروه پیگیری شود و نقشه راه پایگاه‌ها تدوین شود.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی اضافه با بیان اینکه تاریخ ایران پهلو به تاریخ دنیا می‌زند گفت: این ‌ملت با فرهنگ در گذشته تلاش‌های زیادی برای حفظ میراث فرهنگی داشته است. در طول تاریخ میراث فرهنگی کشورمان را حفظ کردیم و شاهکار ما در دوران دفاع مقدس بود که آثار تاریخی ما حفظ شد. در اوج جنگ سازمان میراث فرهنگی تشکیل می‌شود و قوانین عالی برای صیانت از میراث فرهنگی تدوین می‌شود که واقعاً جای قدردانی و تشکر دارد.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به پایگاه‌های میراث فرهنگی بیان کرد: ۱۵۰ پایگاه ملی و جهانی داریم که هرکدام در جای خود ارزشمند است. فلسفه وجودی پایگاه‌ها را می‌توان با نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بررسی کرد. امروز نگاه توسعه‌ای به پایگاه‌ها داریم و آن تقدم کیفیت‌بخشی به کمیت است، بر همین اساس پایگاه‌ها دارای جایگاه و ارزش بالایی هستند.

ضرغامی: مکانی مانند حسینیه ارشاد برای تضارب افکار و آزاد اندیشی ایجاد نکردیم + فیلم

ما قائل به این هستیم که حفاظت از میراث فرهنگی امری فرابخشی است و پیشران این موضوع در خط مقدم پایگاه‌ها هستند و بر همین اساس پایگاه‌ها با قوت و حفظشان و منزلت به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

دارابی مطرح کرد: رویکرد وزارتخانه در دوره وزارت آقای ضرغامی بر چهار اصل تغییر، تحول، توسعه و فناوری است. پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز باید بر اساس این چهار موضوع خود را به‌روزرسانی کنند.

وی ادامه داد: ارتباط پایگاه‌ها با جوامع محلی و مردم رگ ارتباطی است که نباید قطع شود. ما بدون مردم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. مقدمات تشکیل انجمن خيران میراث فرهنگی انجام شده و امید داریم این انجمن به زودی تشکیل شود.

دارابی در ادامه گفت: نهضت بزرگی باید برای تولید محتوا و معرفی ظرفیت‌های پایگاه‌های ملی و جهانی تشکیل شود. پایگاه‌ها مرکز تربیت نیروهای متخصص در حوزه میراث فرهنگی است و باید کارگاه‌های آموزشی به طور منظم در پایگاه‌ها برگزار شود و کادرسازی و تربیت نیرو در پایگاه‌ها انجام شود.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: تدوین تقویم رویدادها یکی از موضوعاتی است که باید در پایگاه‌ها به آن توجه شود. اجرای برنامه‌های با نشاط و مفرح یکی از مسئولیت‌های ما در حوزه میراث فرهنگی است و پایگاه‌ها در این میان نقش مهمی دارند تا مانند نوروز امسال با تدوین تقویم رویدادها برنامه‌های جذابی را برای گردشگران برگزار کنند.

دارابی توجه به نیروی انسانی تخصصی را از برنامه‌های این معاونت دانست و اضافه کرد: باید بتوانیم نخبه‌ترین و تخصصی‌ترین نیروها را جذب کنیم. البته می‌دانیم که موضوع حقوق و دستمزد نیروهای انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای همین آقای ضرغامی در ماه دوم مسئولیت خود در این وزارتخانه نامه‌ای را به رئیس‌جمهوری در این باره نوشتند و خوشبختانه با دستور آقای رئیسی حقوق‌های کارکنان و مدیران پایگاه‌ها که قبلاً با تأخیر پرداخت می‌شد از فروردین سال جاری به موقع در حال پرداخت است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید