خبر فوری

عقرب ها همچنان جان می گیرند، فوت کودک 10 ساله مینابی بر اثر نیش عقرب

هرمزبان – رییس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب از مرگ یک کودک ۱۰ ساله در این شهرستان به دلیل عقرب گزیدگی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، دکتر یدالله رییسی ماکیانی جمعه شب در تشریح این خبر به رسانه ها اظهار داشت: این  کودک ۱۰ ساله در تاریخ بیست و یکم خردادماده ساعت ۱۴:۵۲ دقیقه با تشخیص عقرب گزیدگی به بیمارستان مراجعه و بلافاصله توسط پزشک طب اورژانس بستری و آزمایشات بالینی برای وی انجام شد.

وی ادامه داد: آزمایشات ابتدایی انجام شده نشان از شرایط عادی بیمار داشت ولی با این وجود متخصص طب اورژانس به آزمایش ها بسنده نکرد و ویال ضد عقرب توسط طب اورژانس در دو مرحله برای بیمار که بستری موقت بود، انفوزیون شد.

رئیس بیمارستان میناب خاطرنشان کرد: تمامی کارهای درمانی و بالینی بیمار تا ساعت ۱:۳۰ دقیقه مورخه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ انجام و بیمار توسط آمبولانس اورژانس که آماده به اعزام یک بیمار ترومایی بود به بیمارستان کودکان منتقل شد،اما متاسفانه با خبر شدیم بیمار در بیمارستان کودکان بندرعباس فوت کرده است.

دکتر رئیسی ماکیانی با بیان اینکه در این مورد تمام کادر درمان نهایت سعی و تلاش خود را به جهت حفظ سلامت بیمار انجام دادند، گفت متاسفانه کشندگی سم عقرب باعث از دست رفتن این کودک ۱۰ ساله شده است.

وی با اشاره به سمی و کشنده بودن سم بسیاری از عقرب ها، افزود: تعداد ۲۰۰ نوع عقرب در دنیا وجود دارد که ۲۰ نوع از این عقربها سمی و کشنده هستند و از این ۲۰ نوع، سه نوع کشنده  آنها در نواحی گرمسیری هرمزگان، سیستان بلوچستان ، جنوب کرمان و خوزستان زندگی می کنند و حامل سم مهلک و قوی بسیار کشنده ای هستند.

دکتر رییسی با بیان اینه سالانه در شهرستان میناب با توجه به گرمی هوا و هجوم مار و عقرب به منازل ، بسیاری از افراد دچار گزش می شوند، گفت: پارسال ۱۱ هزار و ۵۴۸ مورد و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۵۴ مورد گزش در میناب ثبت شده که این آمار ها به غیر از موارد سرپایی اورژانس محاسبه شده است.

عقرب گزیدگی در هرمزگان در فصل‌های گرم همچون دیگر نقاط گرمسیر کشورمان شیوع بسیار بالایی دارد و عقرب زرد کوچک (گادیم) از جمله شایع‌ترین گونه عقرب‌ها در استان هرمزگان است که به علت داشتن نیش کوچک، درد زیادی ایجاد نمی‌کند و فرد گاهی متوجه عقرب زدگی نمی‌شود به همین دلیل به مرکزهای درمانی مراجعه نکرده یا دیر مراجعه می‌کند که این تأخیر می‌تواند شدت علائم را چند برابر کرده و حتی منجر به مرگ شود.

براساس تحقیقات صورت گرفته از سوی جهاد دانشگاهی، گونه گادیم خطرناک‌ترین کژدم (عقرب) کشور و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از عقرب زدگی در استان هرمزگان است.

شهرستان میناب در ۹۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید