خبر فوری

زیان دیدن کشاورزان هرمزگانی در سال گذشته

هرمزبان:رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: برای اینکه کشاورزان هرمزگانی متحمل خسارت نشوند، کشت محصولات کم آب‌بر جایگزین کشت پیاز و گوجه در استان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،ناصر حیدری پوری در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته تولید محصول پیاز و گوجه هر یک از 2500 تن به 10هزار تن رسید. این افزایش تولید به دلیل همزمانی با برداشت محصول با استان‌های خوزستان، بوشهر، جنوب کرمان و فارس باعث اشباع بازار فروش شد و در نتیجه کشاورزان هرمزگانی متحمل خسارت و زیان شدند.

وی گفت: با بروز این مشکل مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان درصدد برآمدند با برنامه ریزی مناسب ابتدا تولید محصولات آب بر از جمله گوجه فرنگی، هندوانه و ذرت را نظام مند کنند و ثانیا از کشت محصولات کم آب بر با توجیه اقتصادی بالا در طرح الگوی کشت به عنوان کشت جایگزین بهره ببرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: سطح زیر کشت گوجه و پیاز استان 14هزار هکتار است که به دلیل اقتصادی نبودن این محصولات باعث هدر رفتن سرمایه‌هایی همچون آب و خاک می‌شود، به همین دلیل کشت دانه‌های روغنی همچون کلزا، پنبه، کنجد و آفتابگردان جایگزین پیاز وگوجه می‌شود. محصولات جایگزین شده کم آب بر واقتصادی تر هستند.

حیدری پوری افزود:در راستای اجرای طرح الگوی کشت و مدیریت آب با کشاورزان هشتبندی، شمیل، حاجی آباد و کهورستان نشست‌های هم اندیشی و بررسی مشکلات بخش کشاورزی برگزار کردیم و تاکنون بیش از 8000 کشاورز از این طرح استقبال کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه هرمزگان برای استفاده از توان علمی و امکانات آزمایشگاهی دانشکده کشاورزی این دانشگاه برای اجرای طرح های کشاورزی گام دیگری برای رفع مشکل آب و مدیریت ذخایر آبی استان بوده است. ارتقای معلومات تولید کنندگان، آموزش کشاورزان و رعایت موارد فنی از مهمترین موضوعاتی است که در اجرای طرح الگوی کشت باید مورد توجه قرار گیرد.

حیدری پوری بیان کرد: خارج کردن کشاورزی از سنتی به مکانیزه، کنار گذاشتن کشت تک محصولی و روی آوردن به تنوع کشت، استفاده از سیستم آبیاری نوین، ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی از مهمترین اهداف اجرای طرح الگوی کشت و مدیریت آب است./ایسنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید