خبر فوری

مهدی دوستی : محدوده چهار شهر و ۲ روستا درهرمزگان افزایش یافت

هرمزبان – استاندار هرمزگان گفت: محدوده چهار شهر و ۲ روستا با تصویب اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان با توجه به افق جمعیتی آینده افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، مهدی دوستی عصر چهارشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان افزود: این افزایش ها برای شهرها محدوده‌های جدید به چهار شهر گوهران، سردشت، بندرکنگ و زیارتعلی بود.

وی ادامه داد: براساس نتایج رأی گیری از اعضای شورای مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان از ۲۰ نفر ۱۸ نفر با افزایش محدوده بندر کنگ از توابع شهرستان بندرلنگه به مساحت ۴۹ هکتار موافق کرده و ۲ نفر هم رای ممتنع دادند.

وی اضافه کرد: افزایش محدوده شهر سردشت بشاگرد به مساحت ۱۸ و ۲ دهم هکتار با ۱۶ رای موافق و ۲ مخالف و ۲ ممتنع همراه بود، افزایش محدوده شهر گوهران شهرستان بشاگرد به مساحت چهار و هشت دهم همکار با ۱۹ رای موافق و یک رای مخالف به تصویب رسید.

وی اشاره کرد: افزایش ۱۴ و ۲ دهم هکتاری محدوده شهر زیارتعلی رودان و افزایش محدوده ۲ روستای دیگر در این استان هم به تصویب اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان رسید.

مزیت نسبی هرمزگان درحال کمرنگ شدن است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزیت‌های نسبی هرمزگان، ادامه داد: مزیت اصلی هرمزگان جغرافیا و ترانزیت است که به دلیل وجود رقبای ملی و همچنین عمل‌کرد نامناسبی که در بخش‌های مختلف وجود دارد مزیت ترانزیت درحال کمرنگ شدن است.

وی اضافه کرد: بنابراین لازم است یک مشاور فرآیندی انتخاب شود و تمامی فرآیندها را از ورود شناور به لنگرگاه تا خروج کامیون از بندرگاه رصد کند تا موازی کارها انجام نشود، این نیاز به یک بسته جامع از زمان ورود کشتی به لنگرگاه تا زمان حرکت کامیون به سمت مقصد دارد که بایستی از مشاور دریافت کنیم.

وی اشاره کرد: کارشناس این مشاور هم به عنوان مثال می‌تواند کنار راننده نشسته و ببیند چه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است، فردی که در باسکول مشغول به کار است چگونه کار می‌کند و بنویسد چهار ساعت معطلی در باسکول به دلیل انحصار واگذاری باسکول به بازنشستگان فلان اداره یا کمبود باسکول، به عنوان مثال با وجود سه هزار تریلی در بندر شهید رجایی در روز تنها هشت باسکول وجود دارد.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان اضافه کرد: مشاور فرآیندی این نکات گلوگاهی را مشخص می‌کند تا بتوانیم فرآیندها را اصلاح کنیم، تمرکز هم بر روی ترانزیت هرمزگان باشد و مدت زمان اجرا هم بیش از سه ماه طول نکشد.

دوستی افزود: کالبدشکافی حمل و نقل و ترانزیت هرمزگان را انجام دهیم که کاری ترکیبی بوده و می‌تواند سبب تحول در بندر شهید رجایی شود.

میزان بهره برداری از بنادر با منطق و بهره‌وری همخوانی ندارد

استاندار هرمزگان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در بندرها انجام دادیم اما به دلیل کمبود سرمایه انسانی هشت تا ۱۲ ساعت از این سرمایه ها استفاده می‌کنیم که این با قانون بهره وری و اقتصاد و منطق همخوانی ندارد.

دوستی مثال زد: یک بندر مانند بندرلنگه ساخته شده و در آن چند صد میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده، گمرک هم ایجاد شده است اما نیروی انسانی در قرنطینه نباتی آن وجود ندارد.

وی اشاره کرد: ساعت ۱۷ زمان فعالیت فرد خاتمه می‌یابد و کار تعطیل می‌شود، روزهای تعطیل هم خود تعطیل است که این منطقی نبوده و بایستی اصلاح شود، بنابراین بررسی بر روی این موضوع فقط برای مبادی صادراتی هرمزگان انجام شود.

رشد اقتصادی ۶ و نیم درصدی برای هرمزگان در نظر گرفته شده است

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: اصلی‌ترین هدف مشخص شده از سوی دولت رشد اقتصادی است که رشد اقتصادی ۶ و نیم درصدی برای هرمزگان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: گزارش تحقق این رشد به صورت فصلی در شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان بیان شود تا بدانیم در چه بخش هایی محقق شده و بتوانیم برای تحقق آن تمرکز کنیم.

استاندار هرمزگان گفت: این نشود که در اسفند ماه یادمان بیاید رشد هدف گذاری شده محقق نشده است، همه عمل‌کرد استانداران، وزارتخانه‌ها، مدیران دولتی و فرمانداران بر مبنای رشد اقتصادی سنجیده می‌شود و رییس جمهور گفت اشتغال و تحقق رشد هدف گذاری شده را از شما می‌خواهم.

دوستی خاطر نشان کرد: این رشد درصدی برخاسته از رشدهای کوچکی است که در بخش‌های مختلف محقق شده است و به فرمانداران و مدیران اداره‌های مختلف ابلاغ شود عدد مشخص شده برای خود را باید بدست بیاورند.

تحقق رشد ۶ و نیم درصدی اصلی ترین هدف ماست

وی ابراز داشت: اصلی‌ترین هدف ما تحقق رشد ۶ و نیم درصدی است و این درست بوده که در کشور مشکل هایی وجود دارد اما در هرمزگان این رشد را باید محقق شود.

استاندار هرمزگان افزود: این رشد در هرمزگان به سادگی قابل دست یابی است و اگر مقداری برنامه‌ریزی وجود داشته باشد می‌توان به آن دست یافت.

بانک واگذاری‌ها در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع بعدی بانک واگذاری هاست که در راستای انضباط بخشی در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد.

دوستی با بیان اینکه ذهنیت ها باید اصلاح شود، افزود: وقتی بانکی را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار می‌دهیم برای این نیست که کسی مچ گیری کند، بلکه می‌خواهیم ضعف‌های فرآیندی شناخته شود و در جهت اصلاح آن‌ها گام برداریم.

وی مثال زد: ممکن است در نشست اول شورای برنامه‌ریزی هرمزگان تصمیم اشتباهی گرفته‌ام و اکنون هم آن تصمیم را می‌گیرم که لازم تکرار نشدن آن این است که تصمیم های قبلی بیرون آورده شده و این بانک در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد، اگر این کار انجام شود یک ساماندهی عمومی انجام می‌شود.

شاخص‌های اقتصادی در طرح‌ها آورده شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: شاخص‌های اقتصادی طرح‌هایی که در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان مطرح می‌شود بایستی به روشنی آورده شود تا بتوان تصمیم قاطع گرفت.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان افزود: معنایی ندارد بدون شاخص‌های اقتصادی طرحی را تصویب کرد، وقتی شاخص‌های اقتصادی در طرح‌ها باشد اگر لازم شود برای بررسی نشست فوق‌العاده هم می‌گذاریم.

وی در خصوص اشتغال روستایی و عشایر هم گفت: ایجاد اشتغال بدون داشتن لیست بیمه را نمی‌توان پذیرفت، فرد دریافت کننده وام می‌تواند اقوام خویش را آورده و تاییدیه را از کارشناس در زمان بررسی طرح دریافت کند.

دوستی گفت: باید مبنای درستی وجود داشته باشد و زمانی که برای حکمرانی مبنا می‌گذاریم  به‌طور حتم باید پای خود را در جای سفت قرار دهیم.

گلایه استاندار هرمزگان از وضعیت مجتمع‌های خدماتی رفاهی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از‌ها پیرامون مجوزهای مجتمع‌های خدماتی رفاهی هم گفت: چرا مجتمع‌های خدماتی رفاهی اینگونه‌اند که ۱۰ هزار متر مربع وسعت دارند درحالی که حتی پمپ بنزین هم ندارند.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان افزود: حرف‌های قشنگی مانند دادن خدمات تعمیرگاهی زده می‌شود اما سوپر مارکت چیز دیگری ندارند، اعضای این شورا از این به بعد به یک هکتار را نه گفته و به جای آن بگویند ۱۰ هزار مترمربع، تعاریف را اصلاح کنید.

وی ادامه داد: در استان به ازای نزدیک به هر ۱۰ هزار نفر یک جایگاه سوخت وجود دارد و تا زمانی که قیمت واقعی نشود مجوز هیچ جایگاه جدیدی نمی‌دهیم.

واژه‌های مقدس شما را فریب ندهد

رییس شورای مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به درخواست تملک زمین توسط خیر برای احداث زمین ورزشی هم گفت: با واگذاری مالکیت زمین به شدت مخالفم زیرا این تبدیل به بدعت بدی در هرمزگان می‌شود.

دوستی افزود: خیر نباید دنبال مالکیت زمین بوده بلکه بایستی کار خیر انجام دهد، زمین برای فوتبال را در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار می‌دهیم اما واگذار آن به خیر اشتباه است.

وی ادامه داد: از مجتمع خیریه بترسید و باید روی این‌ها بیشتر حساس شد، از ۲ جا می‌ترسم، یکی زمین‌های پرورش میگو که به نام خانم هاست، یعنی آن اندازه نام من عیان بوده که گفتم به نام خانمم بزنم، دیگر زمین‌هایی که به نام خیر و خیریه می‌شود.

استاندار هرمزگان افزود: مراقب باشید واژه‌های مقدس شما را فریب ندهد، اگر کسی خیر است نباید قید و شرط بگذارد تا کار کند.

برخی تغییر کاربری‌های بازی است

دوستی اشاره کرد: برخی از تغییر کاربری‌ها بازی است و پس از پایان دوره می‌گویند می‌خواهیم از ان برای فعالیت دیگری استفاده کنیم و مجوز آن را صادر کنید، اکنون از زمین های بسیاری در استان اینگونه هستند.

وی افزود: به عنوان مثال یک شخص حقوقی نزدیک به ۱۳ سال است زمین برای اجرای طرح نفتی در اختیار گرفته که درحال گرفتن خلع ید آن هستیم و اکنون برای آن ۱۶ طرح پتروشیمی قرار داده است.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان گفت: نمی‌خواهیم از چاله درآییم و در چاه بیفتیم، برخی هم میل داشتند زمین در بر جاده دارند تا زمین برای تولید، نبایستی این گونه موارد به این شورا آورده شود.

استاندار هرمزگان یادآور شد: طرح ها نباید این اندازه خام وارد نشست شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان شود، این مدل که زمین به نام خیر زده شود اشتباه است.

وی اضافه کرد: همچنین اگر کسی بعد از یکسال کاری انجام نداد زمین را پس بگیرید.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید