خبر فوری
حبیب مسیحی تازیانی : خطر انقراض ۳۷ گونه جانوری در هرمزگان

حبیب مسیحی تازیانی : خطر انقراض ۳۷ گونه جانوری در هرمزگان

هرمزبان – حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست هرمزگان با بیان اینکه ۳۷ گونه جانوری در هرمزگان در معرض خطر انقراض هستند، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد بودیم که تعارض‌ها بین حیات وحش و مردم در استان افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، حبیب مسیحی تازیانی، امروز (۱۱ خردادماه) در نشستی خبری که به مناسبت هفته محیط‌ زیست برگزار شد، اظهار کرد: شعار روز  محیط زیست امسال در کشور “محیط‌ زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه” است و بر اساس آن برنامه‌ها و کارگروه‌هایی تشکیل شده است.

وی افزود: اولین روز هفته محیط زیست به عنوان “محیط‌ زیست، دیپلماسی منطقه‌ای، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گرد و غبار”، دومین روز با عنوان “تنوع زیستی و گونه‌های جانوری در معرض انقراض”، سومین روز با عنوان “دریا، تالاب‌ها و حق‌آبه‌ها”، چهارمین روز با عنوان “صنعت، پسماند، توسعه دانش‌بنیان”، پنجمین روز با عنوان “آموزه‌های دینی، مسئولیت‌های اجتماعی، فرهنگ و رسانه، با عنوان “محیط زیست محیط‌بان، ایثار و شهادت” و هفتمین روز نیز با عنوان “محیط زیست، فناوری‌های‌ نوین، سمن‌ها و مشارکت‌های مردمی” نام‌گذاری شده است.

حبیب مسیحی تازیانی بیان کرد: ما در سال ۱۴۰۰ در راستای هدفمند کردن حوزه فرهنگ‌سازی و ارتقای مشارکت عمومی و بهسازی محیط‌زیست ۳۲۰ کارگاه، دوره و نشست برای جوامع هدف، عموم مردم و رسانه‌ها و مسئولین برگزار کردیم. در همین راستا ۹ انیمیشن در حوزه اهداف محیط‌ زیستی، ۲ مورد کتاب در حوزه تالاب‌ها و حیات وحش و ۲۵ بسته آموزشی  تهیه و در دسترس جامعه هدف و محیط‌بانان قرار داده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما ۴ تالاب بین‌المللی با وسعتی بالغ‌بر ۲۰۸ هزار هکتار در استان داریم که برنامه‌های طرح زیست‌بوم همه تالاب‌ها انجام شده است. یک تالاب همه مراحل را طی کرده و ۲ تالاب نیز در کارگروه زیربنایی است تا به شورای برنامه‌ریزی برود و  تالاب شیب‌بر هم مطالعاتش انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان عنوان کرد: حفاظت از تالاب‌ها و بحث حق‌آبه‌های آن‌ها در نشست‌ها مطرح شد و با توجه به اینکه تالاب‌های ما حق‌آبه‌اش از رودخانه‌های منطقه است در زمستان گذشته آوردهای رودخانه‌ها نیاز تالاب‌ها را برآورده کردند اما باید برای مدیریت رودخانه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم تا آلودگی‌های ناشی از واحدهای هم‌جوار اتفاق نیفتد.

مسیحی تصریح کرد: ما حدود ۹۰۰ هزار هکتار مناطق چهارگانه شامل مناطق حفاظت شده، پارک ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و آثار طبیعی ملی را با احتساب تالاب‌ها داریم که ۱۲.۵ درصد کل مساحت استان را شامل می‌شود.

خطر انقراض ۳۷ گونه جانوری در هرمزگان/ صنایع آلاینده به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند

وی ادامه داد: در این مناطق اقداماتی همچون طرح جامع منطقه حفاظت شده کشار، گنبد نمکی خرسین، اجرای طرح طبیعت‌گردی گنو، آغاز تدوین برنامه مدیریت شیب‌بر، ایجاد و تکمیل مرکز پایش تالابی تیاب، گز و حرا و گابریک انجام یا در حال انجام است. بارگذاری اطلاعات ۳ منطقه جاسک مرکزی، حرای گابریک شرقی و مصب رود شهر نو و رودخلاصی در ژئوپورتال تالاب‌های کشور انجام شده است و سیر اداری آن در حال طی شدن است تا به جمع تالاب‌های بین‌المللی اضافه شوند.

حبیب مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه اجرای طرح مدیریت چرا در ۲۳ هزار هکتار از زمین‌های استان، تکمیل پاسگاه طبل، تکمیل پاسگاه هنگام و تلاش برای تکمیل پاسگاه رودخانه نیز از دیگر کارهای انجام شده در سال ۱۴۰۰ بوده است، افزود: تکمیل پاسگاه هماگ در دستور کار است و از اولویت‌های ما در منطقه هرموز عباسی این است که پاسگاهی را در رویدر احداث کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعداد آتش‌سوزی‌هایی که در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد بسیار کمتر از سال ۹۹ بوده و تنها ۳ فقره آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه داشتیم که حجم آن کم بود و تلفات زیادی نداشت.

مسیحی اظهار کرد: ۶۳ مورد گشت و کنترل در حوزه مناطق و بنادر، لایروبی‌ها و پرورش ماهی در قفس انجام شده است. در خصوص حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض نیز فعالیت‌هایی داشتیم و از ۷۳ گونه جانوری که در کل کشور در خطر انقراض هستند ۳۷ گونه در هرمزگان است و این نشان می‌دهد از لحاظ تنوع زیستی استان هرمزگان جزو استان‌های مهم است و به جز آبزیان ۱۱ گونه پستاندار و ۷ گونه خزنده در این گروه قرار دارد. از ۳۷ گونه یاد شده ۱۳ گونه در معرض خطر هستند و مابقی در معرض تهدید انقراض هستند.

وی بیا کرد: اقدامات بسیاری با کمک سمن‌ها و مردم انجام و نگاه مردم در حوزه حفاظت از گونه‌ها عوض شده است. طبق پایش‌ها حدود ۱۰ نفر پلنگ در یک منطقه وجود داشت که  نشان‌گر افزایش جمعیت این جاندار است اما هنوز به سطحی نرسیده که از لیست در معرض خطر خارج شود.

حبیب مسیحی تازیانی گفت: تعارض‌هایی که بین حیات وحش و مردم اتفاق افتاده بیشتر شده در حالی که شاید این تعارضات در ۱۰ الی ۲۰ سال گذشته کمتر بوده است و افزایش جمعیت و خشک‌سالی‌های متمادی باعث شده که منابع خارج از تحت مدیریت مردم از بین برود و این گونه‌ها به سمت روستاها و باغات مردم هجوم بیاورند و لازم است این تعارض‌ها با فرهنگ‌سازی مرتفع شود.

خطر انقراض ۳۷ گونه جانوری در هرمزگان/ صنایع آلاینده به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند

مسیحی عنوان کرد: باید فرهنگ نگهداری و مدیریت دام به صورت چرای آزاد در مناطقی که تعارض با حیات وحش وجود دارد اصلاح شود تا خطری مردم و گونه‌های در خطر انقراض را تهدید نکند. ما در سال گذشته در حوزه سرشماری گونه‌های زیستی افزایش ۱۰ درصدی گونه‌ها را در مناطق چهارگانه  داشتیم و ۳۱۹ نمونه گیاهی و جانوری را برای توالی‌یابی و استخراج دی‌ان‌ای مورد بررسی قرار دادیم که ۷۰ نمونه از این گونه‌ها که خاص جنوب کشور است برای بررسی‌های ژنتیکی به سازمان محیط‌زیست ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۲۷ باب کوخه در مناطق ساحلی  و جزایر شناسایی و تخریب شد تا از شکار پرندگان شکاری جلوگیری شود، افزود: ۴ بزغاله، ۷ گربه وحشی، ۲ کل وحشی، ۵ پرنده شکاری نیز بعد از تیمارداری و نگهداری با کمک دامپزشک‌ در حیات وحش رهاسازی شدند.

حبیب مسیحی تازیانی ادامه داد: در حوزه تخلف‌های شکار و صید ۱۳۵ نفر با ۹۶ فقره تخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند که شنود شکار، زنده‌گیری جانداران و … جزو این تخلفات بوده است. همچنین ۱۲۴ پرنده و ۱۳ رأس پستاندار شکار شده و ۱۱۵ مورد زنده‌گیری پرندگان و ۵۰ مورد شکار غیرمجاز پستانداران، ۹ مورد خرید و فروش جانداران، هزار متر رفع تصرف در حوزه تالابی و ۲۸ مورد کشف سلاح غیرمجاز داشتیم که ۲ مورد از آن‌ها سلاح جنگی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هرمزگان در اجرای قانون هوای پاک جزو ۱۰ استانی است که بالای ۹۰ درصد این طرح در آن تحقق پیدا کرده است و پیگیری‌های این قانون در حوزه صنایع انجام می‌شود و با توجه به اینکه این قانون شرایط سختی برای تحقق در بندهای خود دارد، شرایط خوبی را در استان شاهد بودیم.

وی عنوان‌ کرد: ۱۲۰ مورد پایش در حوزه فاضلاب صنعتی انجام شده و تعداد ۹ آزمایشگاه معتمد در استان فعال هستند که نسبت به سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است. برای پایش رودخانه‌ها و خروجی آب‌شیرین‌کن‌ها و مزارع پرورش میگو ۷۵ مورد پایش و برای شناگاه‌ها ۱۵۰ مورد پایش در نوار ساحلی انجام شده است که ۲ مورد از این پایش‌ها از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

این مقام مسئول بیان کرد: صنایع آلاینده‌ای که به سازمان‌های زیست‌محیطی معرفی شدند ۲۴ مورد بوده‌اند و ۱۹۶ اخطاریه عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی صادر شده است. در خصوص اخذ عوارض آلایندگی نیز در سال گذشته همه صنایع آلاینده به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید