خبر فوری

نگاهی به مطبوعات/ اصلاح طلبان در پی برجام موشکی و منطقه ای

متاسفانه برخی رسانه های اصلاح طلب صراحتا از کلیدزدن برجام موشکی و منطقه ای سخن می گویند. گویا این طیف برای بتن ریزی در توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران احساس بی قراری می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از  مشرق نیوز، روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد.

*******

**اسرائیل و کاسبان تحریم با برجام مخالف هستند

روزنامه اعتماد در مطلبی به قلم «محمدصادق جوادی حصار» نوشت: «به‌ طور کلی دو دسته و جریان با احیای برجام مخالفت می‌کنند، گروه نخست، افراد و جریاناتی هستند که بیرون قرار دارند و مخالف رشد، توسعه و قدرتمند شدن ایران هستند. در ابعاد جهانی برخی گروه‌ها در امریکا و در ابعاد منطقه‌ای نیز رژیم صهیونیستی در زمره این کشورهای مخالف قرار می‌گیرند. این کشورها و این جریانات مخالف، تصور می‌کنند، برجام، ظرفیت‌های تازه‌ای را ایجاد می‌کند که ایران از طریق آن می‌تواند گام‌های بلندی در مسیر تثبیت خود در منطقه بردارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «دسته دوم، اما مخالفان داخلی برجامند که شوربختانه از عدم احیای برجام منافع سرشاری کسب می‌کنند که درست در مقابل منافع عمومی جامعه قرار دارد. یعنی اگر برجام، احیا و منافع مردم تضمین شود، منافع آنها به خطر می‌افتد. این دسته از افراد در ادبیات سیاسی و عمومی کشور عناوین مختلفی دارند که مهم‌ترین عنوان آنها «کاسبان تحریم» است.»

روزنامه اعتماد همچنین در مطلبی به قلم «ابراهیم امینی» نوشت: «اگرچه دولت فعلی که امید زیادی به برجام بسته بود، از روزهای آغازین بر سر کار آمدن تلاش‌های بسیاری برای احیای برجام کرد، اما با نافرجام بودن اقدامات صورت گرفته تا این زمان، پنجره برجام گشوده نشده و امید تزریق دمی تازه به اقتصاد کشور از این رهگذر ناامید شد. بنابراین بدیهی است که دولت باید تصمیماتی سخت و دشوار برای کنار آمدن با شرایط فعلی و گذر از شرایط بحرانی فعلی اتخاذ نماید.»

بزک کنندگان برجام همچنان یک دروغ تکراری و نخ نما را بیان کرده و مدعی هستند که منتقدان برجام و اسرائیل در مخالفت با برجام با هم اتفاق نظر دارند.

این در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی و تحلیلگران اسرائیلی تاکنون به دفعات اذعان کرده اند که با برجام موافق هستند و تنها مسئله آنان این است که این توافق محدودیت زمانی دارد و مسئله موشکی و منطقه ای ایران را نیز پوشش نمی دهد.

بر همین اساس مقامات اسرائیل همصدا با مقامات آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان مدعی هستند که علاوه بر دائمی شدن محدودیت های هسته ای ایران، باید برجام به حوزه های دیگر از جمله توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز تعمیم یابد.

اتفاقا این افراطیون اصلاح طلب هستند که همصدا با اسرائیل عمل می کنند. تا جایی که مقامات رژیم صهیونیستی از آنان با عنوان سرمایه های ایرائیل در ایران و نیروی نیابتی اسرائیل در ایران در مقابله با حاکمیت نام برده اند.

و اما درباره برچسب زنی به منتقدان برجام با القاب و عناوینی همچون کاسبان تحریم، باید گفت که اتفاقا این طیف تندروی اصلاح طلب است که به کاسبی از برجام و تحریم و سیاست خارجی مشهور است.

قطعنامه سنگین و ضدایرانی ۱۹۲۹ که در سالگرد فتنه ۸۸ علیه ملت ایران صادر شد، نتیجه عملکرد افراطیون اصلاح طلب است.

روزنامه لس آنجلس تایمز ۲۸مهر ۸۸ از زبان «جان‌ هانا» مقام وقت آمریکایی فاش کرد: «مطمئناً پیامی که از گردهمایی فعالان اپوزیسیون ایران-که درمیان آنها افراد نزدیک به سران جنبش سبز حضور داشتند- شنیدم، این بود که تحریم باید اعمال شود و باید هرچه شدیدتر باشد؛ تحریم باید بصورت شوک‌ وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن». بر همین اساس قطعنامه سنگین ۱۹۲۹ دقیقا در سالگرد فتنه ۸۸ و با هدف کمک به فتنه گران به ملت ایران تحمیل شد.

** باید نگرانی عربستان از توان موشکی ایران را برطرف کنیم

«جلال میرزایی» عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «تا زمانی که نگرانی‌های عربستان سعودی درخصوص جنگ یمن، نفوذ منطقه‌ای، توان دفاعی و پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران رفع نشود، نشست بغداد حتی در صورت رسیدن به توافق نمی‌تواند به دستاورد اجرائی نائل آید… عربستان سعودی با مذاکرات بغداد سعی می‌کند مستقل از کاخ سفید انتظارات و نگرانی‌های خود را در سایه مذاکرات مستقیم با طرف ایرانی رفع کند.»

وی افزود: «اگرچه قطع روابط ایران و عربستان به اعدام شیخ نمر بازمی‌گردد، ولی تداوم قطع روابط و تشدید تخاصم بین تهران و ریاض به دلیل جنگ یمن است. اگر این جنگ شکل نمی‌گرفت مطمئن باشید سال‌ها پیش شاهد ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی بودیم. اما به دلیل آنکه جنگ‌های نیابتی به‌خصوص با جنگ یمن ایران و عربستان به اوج رسید، عملا احیای روابط بین دو کشور تاکنون محقق نشده است.»

باید نگرانی عربستان از توان موشکی ایران را برطرف کنیم/ اسرائیل و کاسبان تحریم با برجام مخالف هستند

در هفته های گذشته «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با ژنرال «مایکل کورلا» رئیس سازمان تروریستی سنتکام دیدار و گفت‌وگو داشته است. یکی از مباحث مطرح شده در این دیدار، مسائل منطقه ای و نحوه مقابله با ایران بوده است.

پیش از این بن سلمان در مصاحبه تلویزیونی با شبکه العربیه در اظهارنظری ضدایرانی گفته بود: «علت وجود مشکل در روابط عربستان با ایران در برخی رفتارهای منفی خود آنهاست، چه در مورد برنامه هسته‌ای‌شان، چه در حمایت‌های‌شان از گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی در برخی کشورهای منطقه و چه در برنامه موشک‌های بالستیک‌شان. ما در حال همکاری با شرکای‌مان در منطقه و جهان هستیم تا برای این مشکلات راه‌حل‌هایی بیابیم. ما امیدواریم که بتوانیم بر این مشکلات غلبه کنیم و بتوانیم روابطی خوب و سازنده با ایران داشته ‌باشیم که برای همه طرف‌ها مثمرثمر باشد.»

در روزهای گذشته روزنامه آرمان در مطلبی نوشته بود: «عربستان سعودی در طول چند دهه گذشته سیاست شفافی نسبت به ایران نداشته و در واقع یک ادبیات تهاجمی نسبت به ایران اتخاذ کرده است. دخالت عربستان در مسائل داخلی لبنان، سوریه و عراق، کشتار شیعیان شرق عربستان و اینکه عربستان سعودی بسیاری از کشورهای عربی را تشویق کرده که با ایران رابطه برقرار ‌نکنند نشان می‌دهد که عربستان به دنبال وقت کشی است.»

در ادامه این مطلب تاکید شده بود: «اکنون عربستان احساس می‌کند که برای ایجاد یک حاشیه امن در منطقه باید به سمت ایران متمایل شود. لذا مذاکرات را طولانی می‌کند تا تکلیف انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده مشخص شود. طبیعتا نگاه سعودی‌ها این است که اگر جمهوریخواهان در آینده به پیروزی برسند همان سیاست تهاجمی را نسبت به ایران و محور مقاومت در پیش بگیرند و اگر دموکرات‌ها به پیروزی برسند طبیعتا عربستان مناسبات خود را با ایران بهبود خواهد بخشید و در آن صورت یک رابطه قابل قبول سیاسی با ایران برقرار خواهد کرد. بنابراین سیاست عربستان نسبت به ایران شفاف نیست و تحت تاثیر فضای خارجی است و به همین دلیل سعی می‌کند که مذاکرات بغداد طولانی شود.»

مقامات آل سعود بدون اشاره به جنایت های خود در یمن و همچنین بدون اشاره به پشتیبانی هایی که از تروریست های تکفیری در منطقه داشته و دارند و با سانسور خریدهای نجومی تسلیحات نظامی از آمریکا و اروپا، ایران را مقصر جلوه داده و از موضع بالا و با لحنی طلبکارانه خواستار تغییر در سیاست های منطقه ای و نظامی ایران هستند.

کارشناسان معتقدند که مسئله اختلافات گسترده شاهزاده ها در عربستان، همانند آتش زیر خاکستر، هر لحظه ممکن است درگیری گسترده ای در ساختار حاکمیتی این کشور پدید آورد.  آل سعود اکنون هم در داخل عربستان و هم در سطح منطقه در موضع ضعف قرار دارد. وقایعی مانند فاجعه منا و جنایت آل سعود در یمن و حمایت این رژیم از گروهک های تکفیری تروریستی در منطقه، در کنار بحران داخلی میان شاهزاده ها در این کشور، همگی این پیام را دارد که ایران نباید برای مذاکره با چنین رژیمی خود را در موضع پایین تر قرار دهد.

متاسفانه برخی رسانه های اصلاح طلب صراحتا از کلیدزدن برجام موشکی و منطقه ای سخن می گویند. گویا این طیف برای بتن ریزی در توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران احساس بی قراری می کند.

** اصلاح طلبان برای عبور از مشکلات برنامه دارند

«محمد سلامتی» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اگر بخواهیم به وضع موجود به‌طور خلاصه اشاره داشته باشیم، به نظر من می‌توان اذعان داشت که نمادهای وضع موجود عبارتند از: گرانی و تورم و نداشتن ‌برنامه مسنجم که همه این موارد ناشی از کم‌تجربگی برخی از مدیران است. این نارسایی قابل پیش‌بینی بود.»

وی در ادامه گفت: «اصلاح طلبان برای عبور از مشکلات برنامه دارند.»

باید نگرانی عربستان از توان موشکی ایران را برطرف کنیم/ اسرائیل و کاسبان تحریم با برجام مخالف هستند

در روزهای گذشته «اسماعیل گرامی‌مقدم»  سخنگوی سابق حزب اعتماد ملی که پس از نقش‌آفرینی در فتنه ۸۸ مدتی از کشور خارج شد اما مجدد به کشور بازگشت در روزنامه اعتماد نوشته بود: «یکی از تفاوت‌های راهبردی طیف‌های اصلاح‌طلب با گروه‌های محافظه‌کار در همین رویکردهای مشارکت‌جویانه است.  اصلاح‌طلبان معتقدند تفاوتی نمی‌کند چه گروه یا جریانی به مطالبات ملت جامه عمل می‌پوشاند، مهم این است که گِرهی از هزار توی مشکلات کشور و مردم گشوده شود. بر این اساس است که اصلاح‌طلبان از هر تلاشی برای اصلاح وضعیت موجود استقبال و برای تحقق آن تلاش می‌کنند.»

این قبیل اظهارات، بیش از هرچیز مصداق بی صداقتی با مردم است. سوال اینجاست که اگر اصلاح طلبان برای عبور از مشکلات برناه دارند، پس چرا این برنامه ها را در ۸ سال گذشته که دولت را دربست در اختیار داشتند اجرا نکردند!؟

فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و واگذاری مساله دار کارخانه هفت تپه و اجرای دلار ۴۲۰۰ تومانی و نحوه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و قرارداد توتال و قطعی برق و گاز و قصور و تقصیر در واردات واکسن  کرونا…همگی از مصادیق کارنامه غیرقابل قبول اصلاح طلبان در ۸ سال گذشته است.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از مطالبات مردم مربوط به حوزه معشیت و اقتصاد است. همان حوزه ای که در ۸ سال حضور اصلاح طلبان در دولت قبل مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفت. دولت رئیسی در ماههای اخیر برای بهبود معیشت و آواربرداری از خرابه ای که «دولتِ اصلاح طلبان» بر جای گذاشت، اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

برای نمونه آمار کشته های کرونایی از ۷۰۰ نفر به ۷ نفر کاهش یافت و صف های عریض و طویل خرید مرغ برچیده شد و قطعی برق و گاز نیز متوقف شد.

دولت سیزدهم، میراث شومِ دولت سوم و چهارم خاتمی را تحویل گرفت و تنها در یک قلم ماهیانه ۱۰ هزارمیلیارد تومان برای تسویه بدهی دولت قبل پرداخت کرد.

جماعتی که شاهکارهای فراموش نشدنی را در کارنامه ۸ ساله دولت روحانی ثبت کرده اند، با بی انصافی اقدامات مثبت دولت سیزدهم را انکار و طوری القاء می کنند که کشور در وضعیت بن بست قرار داشته و آینده تاریک و سیاهی پیش روی مردم قرار دارد.

انگار نه انگار که چه میراثی برای این دولت به جا گذاشتند و انگار نه انگار که اکنون تمام کشورهای جهان درگیر تبعات جنگ در اوکراین بوده و آمریکا و کشورهای اروپایی هنوز در مبارزه با کرونا درجا می زنند.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید