خبر فوری

روغن و مرغ در صدر خرید مردم

هرمزبان – افزایش تقاضا برای خرید کالاهای اساسی به ویژه مرغ و روغن موجب صف هایی مقابل فروشگاه های زنجیره ای در شهرهای مختلف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا ، اجرای طرح سیاست های ارزی از جمله اقدامات دولت در ادامه هدفمندی یارانه است که این موضوع نگرانی هایی را در سطح جامعه به همراه داشته و پیرو آن، دربرخی شهرها صف هایی برای خرید روغن، مرغ، تخم مرغ و ماکارونی ایجاد شده است.

مسوولان در راستای اجرای این طرح به مردم اطمینان خاطر داده اند که اقلام به میزان مورد نیاز مصرف در بازار وجود دارد و هرگونه افزایش قیمت با نظارت ستاد تنظیم بازار انجام می شود اما از آنجا که هر تغییر و تحول در ابتدای امر با دل نگرانی هایی همراه است این آشفتگی در بازار و افزایش تقاضا و به دنبال آن کمبود برخی اقلام امری طبیعی است، موضوعی که خبرنگاران ایرنا در بررسی و مشاهدات میدانی خود کاملا درک کرده و واقعیت ها را در قالب خبر، تصویر و فیلم منعکس کردند.

گزارش خبرنگار ایرنا در آذربایجان غربی نشان می دهد که  روغن به تعداد محدود موجود است اما  در تهیه سایر کالاها مشکل خاصی وجود ندارد و بازدید میدانی خبرنگاران ایرنا مرکز ارومیه و دفتر مهاباد حاکیست که با وجود اعلام قیمت‌های جدید ولی این قیمت ها هنوز در برخی شهرستان روی این اقلام اعمال نشده به همین دلیل شماری از شهروندان این اقلام به خصوص مرغ و تخم مرغ را به قیمت های پایین تر توانستند خریداری کنند از این‌رو در برخی از شهرها صف هایی برای خرید مرغ و تخم مرغ و و روغن مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش و رفاه تشکیل شده است.

بر همین اساس در بازار مهاباد و در برخی از مراکز عرضه مواد پروتیینی، ابتدا مرغ به قیمت جدید عرضه شد که پس از آن به مراکز عرضه ابلاغ شد تا به قیمت گذشته توزیع شود.

قیمت تخم مرغ نیز امروز به بهای هر کیلوگرم ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان در مهاباد عرضه شد که این قیمت سه روز قبل ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

بازدید میدانی خبرنگاران ایرنا از شهرهای مرزی نیز حاکی است در فروشگاه‌های این مناطق برنج، روغن، قند و شکر به اندازه کافی موجود است اما چند روزی است که در بازار کمبود مرغ وجود دارد و نان نیز فقط در نانوایی‌ها به فروش می‌رسد که در مقابل برخی از آنها صف هایی ایجاد شده ضمن اینکه دیگر از عرضه نان در سوپرمارکت ها خبری نیست.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا در استان آذربایجان شرقی و فروشگاه های زنجیره ای شهر تبریز نشان می دهد که اقلام چهارگانه شامل مرغ، تخم مرغ، برنج و روغن ماکارونی به تعداد کمی وجود دارد اما  در مغازه های شهر همه این اقلام با نرخ های اعلامی یافت می شود.

در ادامه سری بزنیم به استان اردبیل که بنابر گزارش خبرنگاران ایرنا  قفسه های برخی فروشگاه ها خالی است، مرغ، تخم مرغ، روغن و ماکارونی عرضه نمی شود، اما در عین حال صف نانوایی ها امروز خلوت تر شده است و مسوولان استان با برنامه های تلویزیونی به دنبال روشن کردن تبعات سیاست ارزی برای مردم هستند.

بررسی‌ها و مشاهدات خبرنگاران ایرنا در کلانشهر اصفهان نشان می‌دهد که مراجعه شهروندان از روز گذشته به فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای بسیار افزایش یافته است و امروز پنجشنبه در بسیاری از فروشگاه‌ها صف‌ خرید مرغ ایجاد شده بود و اقلامی مانند روغن خوراکی آفتابگردان و ماکارونی وجود نداشت یا بسیار محدود بود و سریعا قفسه‌های آنها خالی می‌شد که نشان می دهد با وجود موجود بودن برخی کالاها، افزایش تقاضا باعث کمبود آن شده است.

همچنین قفسه برخی از فروشگاه های زنجیره ای عرضه گوشت مرغ در اصفهان نیز امروز و در ساعت های اولیه بدلیل خرید زیاد مردم، خالی شد.

بسیاری از مردم برای خرید روغن به فروشگاه ها مراجعه کردند اما اقلامی مانند روغن خوراکی آفتابگردان از برندهایی که بطور معمول قبلا در فروشگاه های اصفهان موجود بود وجود نداشت و در بسیاری از فروشگاه ها روغن هایی با برندهای نا آشنا و از نوع روغن کنجد یا ذرت با قیمت هایی بالا بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به چشم می خورد، هر چند در بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای به هر نفر فقط یک بطری روغن فروخته می شد.

در فروشگاه هایی مانند هایپر استار کالاها موجود بوده ولی برای خرید برخی اقلام محدودیت وضع شده بود و به خریدار اجازه خرید حداکثر ۲ بسته شکر، یک گونی برنج، یک شانه تخم مرغ و ۲ بسته مرغ ( پاک شده و بسته بندی) داده می شد؛ همچنین در این فروشگاه قفسه عرضه گوشت مرغ پاک شده در کوتاهترین زمان توسط خریداران خالی می شد و هرگاه بار جدید روی آنها چیده می شد در کمتر از چند دقیقه همه آنها توسط مردم برداشته می شد.

از استان البرز هم خبر رسیده است که طبق آخرین بررسی ها مرغ و تخم مرغ وارد بازار روزهای کرج شده که برای تهیه این اقلام در برخی مناطق صف تشکیل شده است.

در عین حال فروش این اقلام در تمامی فروشگاه ها امروز  با قیمت جدید انجام شده و اقلامی مانند ماکارونی، روغن، شکر در بازار روزها و فروشگاه های زنجیره ای استان و سایر واحدهای صنفی با کاهش عرضه مواجه شده؛ البته مسئولان تاکید کرده اند که عرضه کالاهای اساسی به واحدهای صنفی به سرعت انجام خواهد شد.

در استان ایلام نیز از روز گذشته و امروز بیشتر فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای با ازدحام مردم باعث کمبود برخی اقلام از جمله مرغ و روغن شده است.
امروز صبح در نشست شورای اطلاع رسانی دولت عنوان شد که کمبودی در زمینه تامین کالاهای اساسی مردم وجود ندارد اما خرید زیاد مردم باعث کمبود برخی اقلام مصرفی شده است و به طور طبیعی پس از اصلاح قیمت ها و فروش با قیمت های جدید دیگر ازدحامی وجود نخواهد داشت و بسیاری از خانواده ها نیز این اقلام را با تعداد بالا خریداری کرده و دیگر نیازی در این زمینه نخواهند داشت.
مسوولی در جهاد کشاورزی اعلام کرد که در حالت عادی ۶۰۰ تن روغن در ماه مصرف مردم شهر ایلام است اما اکنون ۸۰ تن وارد شده است.

خبرنگاران ایرنا در استان بوشهر هم بر این موضوع تاکید کردند که هیچ گونه ازدحامی برای خرید کالاهای اساسی در فروشگاه های شهر بوشهر مشاهده نمی شود و کمبودی هم در این رابطه از سوی مردم و مسوولان اعلام نشده است این در حالیست که در بندر گناوه در پی اجرای اصلاح سیاست های ارزی و اعلام نرخ مصوب جدید مرغ گرم در کشور، عده زیادی از مردم برای خرید این مواد پروتئینی به فروشگاه های توزیع کننده مراجعه داشتند و برخی افراد بین یک تا ۵ کیلوگرم و حتی بیشتر مرغ خریداری کرده بودند.

افرادی که برای خرید مرغ روبروی فروشگاه های عرضه صف کشیده بودند ابراز داشتند:  باتوجه به اعلام قیمت مصوب جدید مرغ گرم در کشور تا قبل از اینکه نرخ واقعی اعلام شود، با قیمت کنونی برای چندین روز خود خریداری کنیم.

اما در ادامه خبری بگیریم از شهرستان های استان تهران که بنابر گزارش ها بیشتر قفسه های روغن به صورت لحظه ای و به دلیل ازدحام برای خرید خالی می شوند و در بعضی از شهرستان ها سینه مرغ به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.

براساس رصد میدانی و بررسی خبرنگاران ایرنا در بیشتر شهرستانهای استان تهران مرغ در برخی فروشگاهها توزیع نشده و قفسه های این فرآورده غذایی خالی است و همچنین روغن نیز در فروشگاهها به سرعت خریداری می شود که همین مساله باعث کمبود می شود.

این درحالی است که در شماری از فروشگاههای شهرستانهای استان تهران روغن وجود دارد که باعث ایجاد صف های طولانی شده و فروشندگان بنا به سلیقه خودشان به هر نفر یک تا سه بطری روغن می فروشند.

گزارش خبرنگار ایرنا از شهرستان های جنوب شرق استان تهران حاکی است، گوشت قرمز گوساله و گوسفندی به فراوانی وجود دارد و روغن جامد نیز در جنوب شرق تهران به کندی اما به صورت مداوم میان فروشگاه ها توزیع می شود و در فروشگاه ها به هر نفر فقط یک بطری روغن عرضه می شود.

فروشگاهای احمد آباد مستوفی شهرستان اسلامشهر روال عادی دارد و همه اقلام موجود است و صفی مشاهده نمی شود، هیچ کدام از نانوایی ها نرخ را ننوشته اند و اکثر مراکز عرضه گوشت و مرغ نیز قیمت ندارند.

گزارش‌ ها از دماوند نیز بیانگر آن است که مغازه ها و فروشگاه های مواد غذایی، مرغ روال عادی دارند و تنها برخی از شهروندان از کمبود روغن در فروشگاه ها گله مند هستند.

چهارمحال و بختیاری نیز وضعیت مشابهی دارد به گونه ای که اکنون فروشگاه های زنجیره ای با مشکل عرضه روغن و ماکارونی روبرو هستند و همچنان تقاضای مردم برای خرید این اقلام بالاست.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از وضعیت فروشگاه زنجیره‌ای افق کورش، جانبو و اتکا نشان می دهد که روغن خوراکی در این فروشگاه ها وجود ندارد اما متصدیان اعلام کرده اند که طی روز آینده با قیمت قبلی روغن در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

خبرنگار دیگر ایرنا در شهرکرد پیگیر قیمت های جدید مرغ در مرکز استان بود که فروشندگان از کمبود مرغ خبر داده و قیمت‌ مرغ را ۵۴ هزار تومان، گوشت سینه مرغ ۷۳ هزار تومان،گوشت ران مرغ ۵۸ هزار تومان، بال ۵۸ هزار تومان اعلام کرده اند.

در استان خراسان شمالی نیز فروشگاه های کالاهای اساسی مانند روغن و مرغ وجود دارد اما به دلیل درخواست بسیار بالای شهروندان برای خرید این کالاها صف تشکیل شده و همین حجم بالای خرید برخی فروشگاه ها را با کمبود مواجه کرده است.

رصد میدانی خبرنگاران ایرنا از فروشگاه های زنجیره ای سطح شهر از جمله رفاه و اتکا بجنورد حاکیست که صف های طولانی در مقابل این فروشگاه ها برای خرید کالاهای اساسی بویژه روغن ایجاد شده است.

در این فروشگاه ها روغن خوراکی ۴.۵ کیلوگرمی با قیمت ۹۱ هزار تومان توزیع می شود این شرایط در حالی است که روغن با قیمت مزبور روز گذشته در فروشگاه های زنجیره ای استان هم توزیع شده بود اما امروز ساعت ۱۰ توزیع آن به اتمام رسید و مسئولان اظهارداشته اند که توزیع مجددا انجام خواهد شد.

این مساله برای سایر اقلام هم همچون گوشت مرغ هم مشاهده می شود. گوشت مرغ کشتار روز در خراسان شمالی امروز با قیمت ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می شود و مردم برای تامین مرغ در مقابل واحدهای مرغ فروشی حضور دارند.

هم اکنون تنها ران مرغ با قیمت هر کیلوگرم 55 هزار ریال توزیع می شود .

گزارش ایرنا از فروشگاه های سراسر کشور/ افزایش تب خرید کالاهای اساسی و تداوم توزیع؛ روغن و مرغ در صدر خرید

بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا در استان خراسان رضوی روغن  در فروشگاه ها به صورت محدود توزیع می شود و عرضه مرغ نیز با محدودیت همراه است.

دیروز در مشهد هر میزان مرغ و تخم مرغی که به قیمت قبل بوده با تقاضای زیاد  مردم  به فروش رفته است و امروز با تغییر قیمت ها، اندک مغازه هایی که مرغ  و تخم مرغ به قیمت قبل داشتند، به صورت محدود به مراجعه کنندگان عرضه داشته اند.

از سوی دیگر از زمان فراهم شدن امکان برداشت یارانه نقدی، مردم نسبت به خرید مایحتاج خود از فروشگاه هایی که هنوز اقلام را به قیمت قبل دارند، اقدام کرده و تقریبا بازار شلوغ است، با این حال برخی فروشگاه ها نیز از فرصت سوء استفاده کرده و اجناس جدید را هم افزایش قیمت داده اند یا اقلام مشمول افزایش قیمت را به قیمت جدید عرضه کرده اند.

در ادامه سری بزنیم به استان خراسان جنوبی که روز گذشته ( چهارشنبه) شاهد ایجاد صف برای خرید مرغ در برخی فروشگاه های بزرگ بود؛ امروز به دلیل اعلام قیمت جدید تقاضا به روال گذشته و عادی بوده است فقط تا ساعت 12 فروشگاه اتکا با جمعیت زیاد روبرو بود ولی  فروشگاه ها رفاه و سایر فروشگاه ها روال عادی را داشتند .

اما از استان خوزستان نیز خبر رسیده است که مرغ، روغن و تخم مرغ داخل فروشگاه های زنجیره ای به صورت محدود عرضه می شود اما ازدحامی برای خرید مشاهده نشده است.

در استان زنجان نیز با وجود اینکه در عرضه مرغ، روغن و ماکارونی مشکلی ندارد اما تقاضای بسیار زیاد مردم زنجان برای خرید این اقلام و همچنین نان از ساعت 12 به بعد  موجب صف های طولانی مقابل نانوایی ها و فروشگاه ها شده است.

خبرنگاران ایرنا در استان سمنان هم گزارش کردند که کالاهای اساسی در فروشگاه ها وجود دارد اما تقاضای بالا و صف های طولانی برای خرید مرغ مردم را با مشکل مواجه کرده است.

اما در استان سیستان و بلوچستان شرایط دیگری حاکم است از آنجایی که توزیع مرغ در روزهای پنجشنبه در زاهدان از سوی نمایندگی شرکت ها و کشتارگاه های بزرگ انجام نمی شود، امروز صف خرید مرغ در این شهر وجود نداشت.

فروش کالاها با قیمت قبلی و پیش از اعمال نرخ های جدید و آزاد سازی یارانه های واریزی موجب افزایش چشمگیر خریدهای مردمی بویژه در فروشگاه های بزرگ مانند رفاه و کوروش شده و هم اینک قفسه های بیشتر این فروشگاه ها خالی از کالاهای اساسی مانند روغن، مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، ماکارونی و امثال آن شده است اما تزریق کالاها همچنان ادامه دارد.

در استان فارس نیز بر اساس گزارش ها به دلیل افزایش خرید مردم از فروشگاه های بزرگ برخی کالاها مثل مرغ و روغن در این فروشگاه ها رو به کاهش گذاشته و در مقابل برخی فروشگاه ها نیز صف تشکیل شده است.

​مردم استان قزوین نیز  این روزها با مشکل افزایش چشمگیر خرید روغن در فروشگاه ها مواجه هستند به نحوی که به محض توزیع سریع قفسه ها خالی می شود اما در عین حال به جز روغن هیچ مشکلی در توزیع کالاهای اساسی وجود ندارد.

مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که برخی از فروشگاها و مغازه های کوچک روغن‌ها را فقط به مشتریان خاص خود می‌فروشند.

همچنین امروز صبح کلیپی از خبر هجوم و غارت فروشگاه ها در قزوین منتشر شده بود که عباس کاظمی، فرماندار شهر قزوین اعلام کرد که به هیچ عنوان هیچ حادثه‌ای اعم از هجوم و غارت به فروشگاه در شهر قزوین صحت ندارد.

در استان قم هم کالاهای اساسی با حجم زیاد موجود است ولی ازدحام مردم بالاست، فروشگاه ها به قیمت قدیم کالاها از جمله روغن را عرضه می کنند و این امر باعث افزایش تقاضا و تشکیل صف های طولانی مقابل فروشگاه ها شده است.

در ادامه خبری بگیریم از استان کردستان مبنی بر اینکه صف های چندین نفره مقابل فروشگاه های مرغ تشکیل شده است و در استان کرمان نیز بنابر مشاهدات خبرنگاران ایرنا کالاهای اساسی موجود است و طبق روال عادی پیش می رود و هیچ مشکلی وجود ندارد.

در استان کرمانشاه نیز روغن با محدودیت توزیع مواجه بوده و صف هایی مقابل فروشگاه های زنجیره ای و نانوایی ها مشاهده می شود اما در استان کهگیلویه و بویراحمد مرغ و روغن محدود و تقاضای مردم بالا است و همین موضوع موجب مشکلاتی شده است.

رصد میدانی خبرنگاران ایرنا از فروشگاه های زنجیره ای سطح شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز حاکیست که  همزمان با آزادسازی قیمت ها و توزیع برخی کالاهایی مثل روغن ضمن عرضه محدود با خرید خارج از قاعده مشتریان مواجه شده است.

همچنین امروز هر چند که قیمت جدید مرغ اعلام شده بود ولی برخی مغازه های مرغ فروشی  در یاسوج هنوز اقدام به توزیع مرغ با قیمت قبلی می کردند.

استان گلستان نیز با افزایش درخواست برای خرید مرغ و روغن همراه بوده و همین مساله باعث کندی روند توزیع این دو کالا شده است اما همین توزیع محدود همچنان ادامه دارد.

در استان گیلان اما اقلام اساسی در فروشگاه ها موجود است و مشکلی از نظر کالاها در فروشگاه های بزرگ شهر رشت نیست اما تقاضای بالای مردم باعث ازدحام شده است، درشهر رشت در یکی از فروشگاه های زنجیره ای مهم شهر، تمام اجناس با قیمت قبلی موجود است و استقبال مردم ازخرید مرغ بسیار بالا رفته است.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، وضعیت توزیع اقلام اساسی و حساس همچون روغن و مرغ در فروشگاههای بزرگ عادی بود اما به دلیل توزیع با قیمت سابق، با حجم بالای خرید مردم مواجه شد که به سرعت فروشگاهها را خالی از این  محصول می کرد.

با این وجود هر چند ساعت یکبار فروشگاههای بزرگ شهر با توزیع و تزریق مرغ و روغن همراه است. طبق اظهارات مدیرکل جهادکشاورزی گیلان نیز وضعیت ذخایر روغن و مرغ در استان در حد مطلوبی قرار دارد و گیلان در صورت توزیع ومصرف عادی تا سه ماه قادر به تامین نیازهای خود است.

توزیع مرغ در فروشگاههای پروتئینی نیز به دلیل افزایش استقبال و خرید مردم با محدودیت مواجه شد و برخی از این فروشگاهها اقدام به تعطیلی کردند. فروشگاههای مواد غذایی محلی نیز فاقد روغن سرخ کردنی بوده اما روغن پخت و پز در اغلب مناطق موجود است.

فروشگاه های زنجیره ای تالش و آستارا قبل از ظهر به خاطر توزیع گوشت و روغن بسیار شلوغ بود اما از عصر با اتمام کالاها، صف مردم در فروشگاه ها کاسته شده است.

در شهرستان انزلی نیز صف های نان در نانوایی ها به علت کاهش سهمیه آرد بعضی نانوایی ها طولانی تر شده است. کمبود ماکارونی همراه با افزایش قیمت در فروشگاههای زنجیره ای ،هایپرمارکت ها ، سوپرمارکت ها و بقالی ها مشاهده می شود.

بر اساس گزارش خبرنگار ایرنا از شهرستان رضوانشهر، دسترسی به مرغ و روغن در این شهرستان به دلیل خرید زیاد برخی مشتریان، محدودیت هایی دارد اما با کمی بررسی برخی فروشگاه ها روغن پخت و پز برای فروش دارند اگرچه روغن سرخ کردنی سخت به دست مشتریان می رسد.

برخی گزارش ها از احتکار عده ای از فروشندگان در این شهرستان خبر می دهند و بررسی ها نشان می دهد از روز گذشته بسیاری از محصولات همچون تخم مرغ، مرغ و روغن در برخی فروشگاه ها وجود دارد اما به فروش نمی رسد و برخی نیز اقدام به تعطیلی فروشگاه های خود کرده اند.

مردم استان لرستان نیز بنابر گزارش خبرنگاران ایرنا با کمبود مرغ، روغن و ماکارونی روبرو هستند و مرغ و روغن کمتر در فروشگاه های زنجیره ای یافت می شود و مقابل بیشتر فروشگاه های بزرگ مثل رفاه و کوروش صف تشکیل شده است.

در ادامه تشریح وضعیت بازار از استان مازندران خبر رسیده است روغن در برخی فروشگاه های بزرگ وجود دارد اما قفسه ها دائما در حال خالی شدن توسط مشتریان هستند اما در زمینه مرغ مشکلی وجود ندارد.

در استان مرکزی نیز فروش مرغ جریان دارد و کمبودی برای این کالا وجود ندارد ولی و مقابل فروشگاه های زنجیره ای صف هایی تشکیل شده و تقاضا برای خرید بالا رفته است.

اما در قفسه فروشگاه های زنجیره ای استان هرمزگان هم بر اساس اعلام خبرنگاران ایرنا اقلام اساسی با کاهش مواجه شده به نحوی که در جزیره کیش نیز روغن جامد و مایع، مرغ و تخم مرغ به سختی پیدا می شود. مسئولان دلیل این موضوع را عدم عرضه از سوی برخی مرغداران عنوان کرده و تاکید دارند به زودی عرضه کالاهای اساسی انجام می شود

قفسه های خالی روغن و ماکارونی نیز حکایت از کمبود این اقلام در فروشگاه های استان همدان دارد اما در عین حال به صورت محدود و سهمیه ای این اقلام در اختیار مردم قرار می گیرد و مردم در حال خرید هستند، همچنین مقابل فروشگاه های مرغ صف خرید چند نفره مردم مشاهده می شود.

در تشریح وضعیت فروشگاه های زنجیره ای استان یزد هم باید گفت که مردم این استان مشکلی در تامین کالاها ندارند و طبق روال عادی خرید انجام می شود.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید