خبر فوری

پیروزی متزلزل مکرون منجر به کاهش مشروعیت او می‌شود

هرمزبان – گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار می‌کند که به‌رغم پیروزی مجدد مکرون، جامعه فرانسوی به لحاظ سیاسی تقسیم شده و پیروزی متزلزل مکرون منجر به کاهش مشروعیت او می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی، به بررسی انتخابات ریاست جمهوری 2022 فرانسه و پیامدهای آن برای این کشور و اروپا پرداخت.

در این گزارش آمده است:

یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با تکرار الگوی انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 در دور دوم، به عرصه رقابت میان امانوئل مکرون رهبر حزب «جمهوری به پیش» و ژان مارین لوپن رهبر حزب راستگرای «مجمع ملی» تبدیل شد. این بار نیز مکرون موفق  شد با کسب 58/5 درصد از آرا در برابر مارین لوپن با 41/5 درصد آرا، برای دومین دور پیاپی در کاخ الیزه ماندگار شود.

اما نتایج انتخابات ریاست جمهوری دو موضوع مهم را در فضای سیاسی فرانسه مورد توجه قرار داد؛ نخست آنکه کاهش نرخ مشارکت شهروندان به گونه‌ای بود که فرانسه بیشترین میزان عدم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری طی ۲۰ سال گذشته را تجربه کرد. دوم آنکه احزاب رادیکال چپ و راست در مجموع بیشترین تعداد آرا را در انتخابات کسب کردند. به ویژه احزاب راست افراطی در این دور از انتخابات بهترین نتیجه را از زمان تشکیل جمهوری پنجم بهدست آوردند. در حالی که دو حزب سنتی فرانسه –جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها- کمتر از پنج درصد آرا را کسب نمودند.

واقعیت این است که به رغم پیروزی مجدد مکرون بر راست افراطی، جامعه فرانسوی به‌لحاظ سیاسی تقسیم شده و پیروزی متزلزل مکرون منجر به کاهش مشروعیت او به‌عنوان رئیس‌جمهور همه مردم فرانسه می‌شود؛ همین مساله می‌تواند سبب بروز اعتراضات و ناآرامی‌های بیشتر در جمهوری فرانسه شود.

گزارش دفتر مطالعات سیاسی تاکید می کند که بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد رشد راست افراطی منحصر به فرانسه نیست و طی سال‌های اخیر به دنبال بروز بحران‌های مالی، بحران مهاجرت و بحران امنیت ناشی از حملات مختلف در کشورهای اروپایی میزان اقبال شهروندان اروپایی به راست افراطی افزایش یافته است. تا جایی که  در اکثر کشورهای اروپایی، احزاب سیاسی راست رادیکال توانسته‌اند در روند انتخابات، بخشی از آرا را به‌خود اختصاص دهند و در کشورهایی مانند ایتالیا، بلژیک، فنلاند و اتریش با ورود به دولت‌های ائتلافی به مناصب سیاسی دست یابند. حتی در پارلمان کنونی اروپا هم تقریباً یک‌سوم نمایندگان از نیروهای راست افراطی هستند.

گزارش دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان “پیروزی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری؛ شکاف در چشم‌انداز سیاسی فرانسه و اروپا” و با شماره مسلسل 18184 به بررسی ابعاد مختلف مربوط به این موضوع پرداخته است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

منبع: مشرق نیوز

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید