خبر فوری

روزنامه کیهان: همت و تدبیر دولت جواب داد کاهش فوتی‌های کرونا از 709 نفر به 13 نفر

هرمزبان – روزنامه کیهان در گزارشی خبری تحلیلی نوشت : با ادامه روند کاهشی و ثبت 13 مورد فوت در شبانه‌روز گذشته، آمار فوتی‌های روزانه کرونا بعد از حدود 26 ماه به روزهای ابتدایی ورود این بیماری به کشور رسیده است.

جدیدترین آمار اعلام شده درخصوص وضعیت کرونا در کشور از کاهش محسوس موارد ابتلا و فوت روزانه خبر می‌دهد.
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از 3 تا ۴ اردیبهشت ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۳۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۰ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۱۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۹۷۵ نفر رسید. این در شرایطی است که پس از گذشت حدود ۲۶ ماه، مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ به کمتر از ۱۵ نفر رسید. در شبانه‌روز گذشته در ۲۱ استان، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کووید۱۹ ثبت نشده و در ۸ استان، فقط یک مورد مرگ، گزارش شده است. یک هزار و ۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

نمره قبولی در مهار کرونا
در شرایطی که این روزها بسیاری از کشورهای به اصطلاح پیشرفته و پیشرو اروپایی و آمریکا همچنان به طور جدی درگیر کرونا هستند و روزانه بعضاً ده‌ها و صدها و قریب 400 تا 500 فوتی را تجربه می‌کنند، میزان فوتی‌های کرونا در کشورمان بعد از 26 ماه و در شرایطی که تمام محدودیت‌های سفر و مراکز آموزشی و… نیز برداشته شده است به 13 نفر رسیده است، یعنی بازگشت به اولین روزهای ورود کرونا به کشور. آخرین بار نیمه اسفند سال 98 تعداد فوتی‌های روزانه کمتر از 15 نفر بود. اما رسیدن به نقطه آرامش بخش امروزی در کشور به راحتی نبوده و در این راه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. کافی است به تابستان سخت سال گذشته و روزهایی که مهار افسار ویروس چموش کرونا بسیار سخت شده بود برگردیم. 26 مرداد 1400 با ثبت بیش از 50 هزار مبتلای جدید در یک شبانه‌روز و ثبت 709 مورد فوت در یک روز در 2 شهریور همان سال از سخت ترین روزهای آن تابستان سخت کرونایی بود که با جولان ویروس کرونای دلتا رسیدن به روزهای آرامش و مدیریت بیماری را بسیار دور می‌نمایاند. در شرایطی که همراه با افزایش تلفات کرونایی، واردات واکسن به کشور به یک مطالبه جدی مردم تبدیل شده بود و هنوز تولید واکسن‌های داخلی قوام لازم را پیدا نکرده بود و واکسیناسیون عمومی به کندی پیش می‌رفت، کار دولت دوازدهم در نیمه مرداد 1400 به پایان رسید.
آن روزها برخی مسئولان و نزدیکان دولت از رئیس‌جمهور گرفته تا عده‌ای دیگر، دلایلی همچون بدعهدی طرف‌های مورد توافق برای تامین واکسن و همچنین تحریم‌ها و نپیوستن ایران به FATF را از جمله دلایل موفق نبودن در واردات عمده واکسن بیان می‌کردند. اگر آقای روحانی می‌گفت «واکسن کرونا سوهان قم نیست که فراوان باشد»، آقای ربیعی سخنگوی دولت او ادعا می‌کرد «واردات واکسن کرونا پشت سد FATF قرار گرفته و معطلFATF است. نپذیرفتن FATF اکنون آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی کالاهای ضروری نشان می‌دهد.»
علی مطهری نایب‌رئیس‌اسبق مجلس هم ادعا کرده بود: «به‌خاطر اینکه در لیست سیاه FATF قرار داریم نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد.»
گذر زمان اما ثابت کرد بدون برجام و FATF هم می‌توان بر تحریم‌ها فائق آمد و بر چالش‌ها به شرط همت و تدبیر چیره شد. با شروع به کار دولت سیزدهم و ورود مستقیم رئیس‌جمهور به موضوع واردات واکسن و تشکیل تیم‌های هماهنگ در دستگاه‌های مختلف برای این امر مهم، از نیمه تابستان شاهد آغاز روند رو به رشد واردات واکسن و سرعت گرفتن شتابان واکسیناسیون در کشور بودیم به طوری که در کنار تلاش فداکارانه کادر درمان، آثار این واکسیناسیون گسترده را در ادامه موج پنجم و شیوع موج ششم و کاهش تلفات این روزها شاهد بوده‌ایم. هر چند با شروع واردات گسترده واکسن عده‌ای تلاش کردند این واکسن‌ها را مربوط به دولت قبل بدانند اما همان موقع سفیر ایران در چین گفت که واکسن‌های وارداتی خریدهای به روز هستند.
در شرایطی که تا پایان کار دولت قبل حداکثر 26 میلیون دز و بنا بر گزارشی کمتر از 20 میلیون دز واکسن وارد و کمتر از 15 میلیون دز واکسن تزریق شده بود، با شروع موج واردات واکسن به کشور و در ادامه رسیدن واکسن‌های داخلی به تولید انبوه، اکنون و تا روز گذشته ۶۴ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۸۳۷ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۱۹۴ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۸۸۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۱۵ دُز رسید، اکنون مدت‌هاست که صف‌های طویل و خسته‌کننده دریافت واکسن که سال گذشته شاهد بودیم جای خود را به مراکز خلوت واکسیناسیون داده است.
در این میان ایران با عبور از میانگین 58 درصدی جهانی دریافت کنندگان دو دُز و بالاتر از رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون آمریکا، ترکیه، روسیه و… قریب 70 درصد کل جمعیت و اکثریت جامعه هدف خود را واکسینه کرده است و از یک وارد‌کننده واکسن در ماه‌های قبل به کشوری بی‌نیاز از واردات واکسن و صادر‌کننده این محصول ارزشمند تبدیل شده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: وضعیت واکسن‌مان در حال حاضر بسیار خوب است، در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون واکسن در زنجیره سرد کشورمان موجود است و هیچ نیازی به واردات واکسن نداریم.شرکت‌های واکسن‌ساز داخلی هم به تعداد بسیار انبوهی واکسن تولید دارند که مجوز صادرات کلی را هم دریافت کردند و در حال حاضر همه شرکت‌ها برای بحث صادرات اقدام می‌کنند.
هیچ کمبودی از نظر واکسن در کشور وجود ندارد
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم دیروز گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی از نظر واکسن در کشور وجود ندارد و انواع مختلف واکسن تولید داخل که همگی کارایی و اثربخشی بسیار مناسبی نشان داده‌اند در پایگاه‌های واکسیناسیون موجود است.
محمد مهدی گویا افزود: در روزهای اوج بیماری کرونا در ماه‌های مرداد و شهریور 1400 شاهد مشارکت وسیع جامعه در واکسیناسیون کووید-19 بودیم و برخی روزها بیش از یک و نیم میلیون تزریق واکسن انجام می‌شد ولیکن با افزایش پوشش واکسیناسیون نوبت‌های اول و دوم و کاهش موارد بیماری به ویژه با فروکش نمودن موج ششم در طی 2 ماه اخیر موارد مراجعه گروههای هدف به پایگاه‌های واکسیناسیون کاهش جدید داشته و تعداد مراجعین روزانه به حدود 60 الی 70 هزار نفر کاهش داشته است. گویا افزود: پوشش نوبت اول و دوم در افراد در گروه سنی بالای 50 سال بالای 90 درصد و نوبت سوم نیز بالای 75 درصد است. به گفته وی، وزارت بهداشت از آبان ۱۴۰۰ تاکنون هیچ‌گونه خرید خارجی واکسن نداشته است.
خود تحقیرهایی که عبرت نمی‌گیرند!
در کنار سختی‌های کرونا، مواردی از موضع‌گیری‌های همراه با خود تحقیری از سوی برخی چهره‌های سیاسی و حتی علمی غرب گرا و عده‌ای از سلبریتی‌ها و رسانه‌های معاند خارجی و برخی رسانه‌های خاص داخلی و القای حس بدبختی و ناتوانی در مدیریت کرونا در کشور و ایجاد فشار و جو روانی برای تامین فلان واکسن خاص ساخت آمریکا به عنوان نسخه حیات بخش، خود سختی و آزاری مضاعف داشت.
اما همان‌ها که آن روزها این چنین راه خودتحقیری و پمپاژ ناامیدی به مردم را در پیش گرفته بودند، امروز درخصوص موفقیت کشور در مهار کرونا و ادامه درگیری کشورهای قبله آمال خود سکوت کرده‌اند.
این روزها ایران جزو کشورهای پیشرو در واکسیناسیون و موفق در مدیریت بیماری کرونا محسوب می‌شود و گوی سبقت را در این مسیر از کشورهایی همچون آمریکا ربوده است. آن عده که با موفق نشان دادن غرب و آمریکا در مدیریت کرونا، با نادیده گرفتن تلاش کادر درمان کشورمان و در ادامه تمسخر واکسن‌های تولید داخل فضایی ناخوشایند را ترسیم می‌کردند این روزها خوب است یک بار دیگر نگاهی به آمار و مقایسه ایران و آمریکا در این خصوص بیندازند تا متوجه شوند ایران در مدیریت کرونا از آمریکا نیز موفق‌تر بوده است.
این روزها در شرایطی که تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در ایران به زیر 13 نفر رسیده است و اکثریت مردم کشور واکسینه شده‌اند، در آمریکا در روزهای گذشته با وجود روند نسبتا کاهشی همچنان روزانه کم و بیش حدود 400 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
از سوی دیگر در شرایطی که آمریکا با جمعیت
330 میلیون نفری یعنی حدود چهار برابر ایران به تعداد فوتی‌های کرونایی بیش از یک میلیون نفر رسیده است، در کشورمان تعداد مجموع فوتی‌های کرونا با وجود شیوع زودتر نشان دهنده فوت بیش از 140 هزار هموطن است. البته نباید فراموش کرد که مدیریت این بیماری در دو کشور از شرایط یکسانی برخوردار نبوده است و آمریکا علاوه‌براینکه خیلی زودتر به واکسن‌های محبوب عده‌ای غرب‌پرست یعنی فایزر و مدرنا دست یافته است، به مانند ایران هم مشمول تحریم‌های سنگین نبوده است. از طرفی، به گفته وزیر بهداشت، موج اُمیکرون در چهار ماه گذشته در آمریکا (با جمعیت حدود چهار برابر ایران) تا کنون حدود 200 هزار و در آلمان با جمعیت مشابه ایران، حدود 25 هزار قربانی گرفته اما در ایران حدود 7 هزار نفر در موج اُمیکرون جان خود را از دست داده‌اند که عمده دلیل آن، واکسیناسیون موثری بود که با کمک مردم به خوبی در کشور انجام شد.
به گفته عین اللهی، امروز در جامعه جهانی، ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور اول مبارزه با کرونا شناخته می‌شود.
همچنین به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ایران در مطالعات و تحقیقات با موضوع کرونا رتبه دوازدهم دنیا را کسب کرده و کشورمان در مدیریت موج اخیر بیماری در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا از نظر تعداد کمتر فوتی‌ها و دوره زمانی کوتاه‌تر، موفق عمل کرده است.
درس‌های کرونا
نگاهی به موج‌های مختلف کرونا در کشور و فراز و فرودهای میزان تلفات و سختی‌های ابتدای کار درخصوص کمبود تجهیزات ایمنی و مقایسه آن روزهای سخت با این روزهای امیدبخش یادآور این موضوع است که می‌توان هر مشکل و بحرانی را با ورود جدی همراه با همت و تدبیر مسئولان و بسیج ظرفیت‌های فراوان کشور از پیش پا برداشت.
انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید