خبر فوری

مهدی دوستی: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتقای سطح همکاری ها در اکو است

هرمزبان – استاندار هرمزگان گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتقای سطح همکاری ها در اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان در مناسبت هایِ منطقه ای و بین المللی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، مهدی دوستی در دومین روز اجلاس اکو در بندرعباس افزود: به عنوان نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، نهایت تلاش خود را انجام خواهم داد تا بتوانیم در سطوح استانی، ملی و بینالمللی موجب تحقق این امر شویم و در این خصوص، مایل به جلب نظر نمایندگان عضو اکو به ظرفیت‌های استان هرمزگان جهت تحقق این اهداف هستیم.
وی بیان داشت: بسیاری از گشایش های اقتصادی در اکو، منوط به ارتقای تجارت درون منطقه ای است و در این میان، ظرفیت استان هرمزگان به عنوان دروازه تجارت ایران در اختیار اعضای این سازمان خواهد بود.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: برخورداری از زیرساخت‌های لجستیکی و اتصال حمل و نقل ریلی و زمینی به دریایی در استان هرمزگان، از جمله قابلیت‌های ویژه این استان می باشد.
دوستی ادامه داد: دارا بودن شبکه های مواصلاتیِ مکمل استفاده از ظرفیت شبکه‌های مواصلاتی منطقه اکو، لازمه توسعه تجارت درون منطقه ای است و کشورهای عضو به این سمت در حال حرکت هستند.
وی گفت: شکل گیری کریدور جادهای اسلام آباد– تهران – استانبول پس از ۱۰ سال شاهد این مدعاست و یکی از ظرفیت‌های حائز اهمیت این استان، وجود بنادر و ناوگان بین المللی حمل و نقل دریایی است که می‌تواند درخدمت همگرایی اقتصادی با کشورهای عضو اکو قرار گیرد.
استاندار هرمزگان ادامه داد: بدون شک، بنادر شمال و جنوب ایران، زیرساخت‌های بی بدیل همکاری، رفاه و توسعه در منطقه خواهد بود.
وی به حوزه شیلات و کشاورزی در هرمزگان اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان، با دارا بودن ۲۲ بندر صیادی و برخورداری از ذخایر عظیم آبزیان، امکانات بالقوهای در توسعه فعالیت‌های پرورش میگو در ساحل و ماهی در قفس، با تولید سالیانه ده ها هزارتن ماهی و میگو دارا می‌باشد.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهارداشت:
همچنین ایجاد واحدهای فراوری و صادرات محصولات شیلاتی دیگر امکاناتی است که می تواند موضوع همکاری های اقتصادی این استان با کشورهای عضو قرار گیرد.
دوستی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی، ظرفیت تولید محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل، تولید محصولات باغی و زراعی گرمسیری و همچنین تولید محصولات گلخانه ای از ظرفیتهای استان هرمزگان است که می‌تواند در راستای تأمین امنیت غذایی کشورهای عضو اکو مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی گفت: در زمیته صنعت و فناوری نیز استان هرمزگان با دارا بودن صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و کشتی سازی آماده گسترش همکاری های صنعتی در چهارچوب همکاری های مبتنی بر توسعه دانش فنی و مدیریتی در این صنایع می‌باشد.
دوستی ابرازداشت: مناطق آزاد تجاری و صنعتی استان هرمزگان نیز با اهداف جذب سرمایه های خارجی، انتقال دانش فنی به ایران و ایجاد اشتغال و توسعه منطقه، توسعه صادرات مجدد و افزایش صادرات غیرنفتی آماده همکاری می‌باشند.
وی یادآورشد: همچنین جمهوری اسلامی ایران از گسترش تعاملات علمی و تحقیقاتی به خصوص همکاری های بین دانشگاهی، در راستای بهره مندی از ظرفیت نخبگان و توسعه دیپلماسی علمی حمایت می کند.

استان هرمزگان آماده تعامل در راستای توسعه گردشگری و اقتصاد خلاق با کشورهای عضو اکو است
استاندار هرمزگان ادامه داد: استان هرمزگان همچنین این آمادگی را دارد تا تعاملات ویژهای در راستای توسعه گردشگری و اقتصاد خلاق با کشورهای عضو اکو برقرار سازد.
دوستی ابرازداشت: گردشگری و اقتصاد خلاق یکی از اجزای بی بدیل کشورهای عضو اکو میباشد. همبستگی های زبانی و فرهنگی بین اعضای اکو نقطه مشترکی است برای تداوم همکاری های اقتصادی بربستر گردشگری و صنایع دستی است.
وی ادامه داد: استان هرمزگان به عنوان نگین گردشگری جنوب ایران و با دارا بودن جزایر مختلف و به واسطه تنوع زیستی در اکوتوریسم های ساحلی، وجود جنگل‌های حرا بعنوان یک ویژگی منحصر بفرد و موقعیت آب و هوایی مناسب برای جذب توریسم و گردشگر در فصول سرد سال ظرفیت ویژهای برای توسعه اقتصاد گردشگری دارد.
ایران از هر پیشنهادی برای سازو کارهای همکاری در اکو حمایت می‌کند
استاندار هرمزگان گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر پیشنهادی که منجر به گسترش ترتیبات و سازوکارهای همکاری در اکو به همه اعضا شود، حمایت می‌کند و در کنار این ظرفیت‌ها، استان هرمزگان برای کاهش بروکراسی اداری و با هدف ایجاد پلتفرمی امن برای سرمایه گذاری، مناطقی را به عنوان مناطق بدون مجوز(Zones Clear)برای سرمایه گذاری مشخص کرده است.
دوستی یادآورشد: در این مناطق، تمامی مجوزهای لازم جهت سرمایهگذاری در حوزه‌های معدنی، مجتمع‌های گلخانه‌ای، واحدهای پرورش ماهی در قفس، پهنه های گردشگری و واحدهای تولید برق اخذ شده است و سرمایه گذاران می‌توانند در این مناطق بدون به راحتی سرمایه گذاری نمایند.
وی ادامه داد:در کنار این موضوع، اولویت‌های سرمایه گذاری در هرمزگان براساس حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری شناسایی شده است و برای هر فرصت سرمایه‌گذاری، متناسب با نیاز استان، مشوق های مختلف سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، ایجاد شهر نساجی، ایجاد شهر فولاد (City Steel)ایجاد شهر گلخانه‌ای، ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، ایجاد شهرهای دریایی پرورش ماهی در قفس و شهر میگو، شهر شیشه، شهر انرژی و شهر میوه‌های گرمسیری از مهم‌ترین اولویت‌های سرمایه گذاری در استان هرمزگان است که مشوق های مختلفی اعم از مالیاتی، گمرکی، خدمات بندری، تخصیص زیرساخت، بیمه سرمایه‌گذاری و غیره برای سرمایه‌گذاران در این حوزه ها در نظر گرفته شده است.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها هیچ مانعی را پیش روی تعمیق همکاری های اقتصادی منطقه اکو نمی بیند، بلکه آمادگی دارد با انگیزهای بیش از گذشته با مشارکت سایر اعضا، در راستای گسترش همکاری های اقتصادی و تعمیق برادری ملت‌های منطقه گام بردارد.
دوستی اذعان داشت:جمهوری اسلامی ایران سیاست «تعامل حداکثری» با همسایگان خود را در دستورکار قرار داده است و در این راستا، نهایت تلاش خود را برای افزایش میزان همبستگی و انسجام و گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همسایه خود با هدف افزایش قدرت و تابآوری این منطقه در برابر تلاطم های مختلف عرصه بین‌الملل به کار می‌گیرد.

هرمزگان با وجود مزیت های بزرگ اقتصادی از جمله وسعت سرزمینی، دارابودن نزدیک به یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر خط نوارساحلی، قرار گرفتن در شمال تنگه هرمز و محل تلاقی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین ظرفیت های حمل ونقلی، انرژی و گردشگری؛می تواند دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو سازمان اکو باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) شامل ۱۰ کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان است که استان هرمزگان در روزهای آخر سال ۱۴۰۰ (۱۱ و ۱۲ اسفندماه جاری) میزبان حضور و نشست با نمایندگان دائم کشورهای عضو این سازمان بوده است تا از ظرفیت های عظیم این استان برای برقراری ارتباط بین کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای غربی و اروپایی‌ استفاده کند.

نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی اکو، نشست شورای نمایندگان دائم اکو(CPR)، دیدار های اختصاصی سفرا با استاندار هرمزگان، همایش بررسی فرصت های همکاری استان هرمزگان با کشورهای عضو اکو به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجائی از برنامه‌های نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو در بندرعباس است.

ظرفیت دریا و ساحل، صنایع پتروپالایش، کشاورزی، آبزیان و گردشگری از دیگر مزیت های اقتصادی هرمزگان است و این استان آمادگی کامل برای گسترش روابط  اقتصادی با کشورهای عضو اکو دارد که امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتر و توسعه اقتصادی اعضای این سازمان باشیم.

همکاری سه جانبه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف توسعه همکاری‌های منطقه ای از طریق ایجاد سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از نهم بهمن ماه سال ۱۳۶۳ آغاز به کار کرد و در ادامه کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان با توجه به روابط فرهنگی نزدیکی که با بنیان گذاران اکو داشتند، در سال ۱۳۷۱ به این سازمان پیوستند.

ارکان اصلی اکو عبارتند از اجلاس سران، شورای وزیران، شورای نمایندگان دائم، شورای برنامه ریزی منطقه ای، دبیرخانه و کارگزاری های تخصصی و موسسات منطقه ای  اجلاس سران متشکل از روسای کشورهای عضو بالاترین جایگاه را برای تبادل دیدگاه ها در خصوص مسائل مهم منطقه ای و جهانی دارد و هر ۲ سال یکبار در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می دهد.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید