خبر فوری

پرسپولیس و فراموشی راز بزرگ قهرمانی؛ امید، جنگندگی و مبارزه‌ گری!

هرمزبان – پرسپولیس لیگ بیست و یکم حاصل اندیشه های یحیی گل محمدی و حمید مطهری است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، حمید مطهری در نشست خبری قبل از بازی با هوادار از تغییر تاکتیک برای این بازی خبر داده و مدعی شد سرخ ها با تنوع اندیشه های هجومی راهی مسابقه با تیم عنایتی خواهند شد. با گذشت چند دقیقه از سوت آغاز بازی مشخص شد که پرسپولیس سریع ترین راه ممکن را برای رسیدن به دروازه حریف در نظر گرفته است و خلاف بازی های قبلی که اصرار زیادی به ارسال پاس های پیاپی، فوتبال مالکانه و حرکت از جناحین داشت، تصمیم گرفت شیوه دیگری را امتحان کند اما موفق نشد چرا که ابزار لازم را نداشت.
پرسپولیس لیگ بیست و یکم حاصل اندیشه های یحیی گل محمدی و حمید مطهری است. پرسپولیس لیگ نوزدهم و بیستم اگرچه حاصل زحمات برانکو و کالدرون بود اما همان طور که حمید مطهری در مصاحبه های ابتدای فصل خود تاکید کرد، پرسپولیس لیگ بیست و یکم محصول کامل تفکرات او و یحیی است به همین دلیل در نقل و انتقالات نه هافبک هجومی جذب شد و نه بازیکنی که قدرت حمل توپ داشته باشد.
در پاسخ به این روش یارگیری و این که چرا نفراتی چون فرشاد احمدزاده و سروش رفیعی و… که تمایل زیادی به حضور در پرسپولیس داشتند جذب نشدند، باز هم مطهری مدعی شد تیم او با توجه به فوتبال روز دنیا از کناره ها حمله می کند نه عمق. به همین دلیل جمع وینگرها در پرسپولیس جمع شد و پرسپولیس خلاف دوران برانکو نه احمدزاده و رفیعی داشت نه بشار رسن و حتی نورالهی.
با این تدبیر در نقل و انتقالات پرسپولیس همان فرمی را بازی کرد که یحیی می خواست و مطهری صحبتش را کرده بود. اصرار مداوم به یارگیری در جناحین. پرسپولیس بدون بازیساز بسته شد و در طول فصل برای رسیدن به دروازه حریف چاره ای نداشت جز این که یک راه را امتحان کند؛ ایجاد برتری عددی در جناحین، دور زدن مدافعان حریف، عرض دادن به بازی، خلق مثلث های شناور در دو منطقه راست و چپ زمین.
اما واقعیت این بود که هم حریفان آسیایی دست یحیی را از همان بازی های فصول گذشته خواندند و هم حریفان داخلی. به همین دلیل این تاکتیک مثل دو فصل قبل جواب نداد و یحیی تلاش کرد تغییر سیستم داده و به دفاع سه نفره روی بیاورد، غافل از این که نیروی لازم را برای این تغییر سیستم نداشت. هنانوف و صفروف و رضاییان در ادامه برای همین منظور جذب شدند اما نه تنها دیر بود بلکه کافی هم نبودند.
تمام این دلایل را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می رسیم که چرا پرسپولیس روز قبل هم نتوانست مقابل هوادار نتیجه بگیرد. سرخ ها مقابل هوادار اگرچه همان طور که مطهری گفت تغییر تاکتیک دادند و با دست برداشتن از بازی مالکانه به دنبال ارسال روی 18 قدم دروازه حریف بودند اما ابزار لازم را نداشتند چرا که مربیان این تیم در نقل و انتقالات فقط به پلن اول خود فکر کردند نه پلن های دیگر.
در سالهای اخیر گروهی از هواداران این تیم تلاش کرده بودند تا اوضاع را برای این دوره گذار از قهرمانی‌های متوالی آماده و این باور را در اکثریت طرفداران ایجاد کنند که یک تیم نه همیشه می‌تواند قهرمان باشد و نه همیشه می‌تواند قهرمانانه بازی کند. اما در فصلی که به نظر امتیازات پرسپولیس از 60 هم عبور خواهد کرد، از دست دادن قهرمانی باعث شده تا از یک سو کادر مدیریتی و کادرفنی از زمین و زمان گلایه کنند و از سوی دیگر طرفداران نیز به مربیان تیم هجوم ببرند.
ایراد اصلی در ناکامی مجموعه پرسپولیس برای مدیریت فصلی که احتمال دارد نوار قهرمانی در آن پاره شود، برعهده کادرفنی و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس است. مواضع آنها که در نشست خبری، مصاحبه و بیانیه‌ها منتشر می‌شود، همیشه نوعی بدبینی نسبت به اداره‌کنندگان فوتبال و دسیسه و تبانی برای جلوگیری از موفقیت پرسپولیس را نشان می‌دهد. نتیجه اول چنین نگاهی، تزریق استرس به ساق پای بازیکنان است که شاید در فرصت‌سوزی‌ها نیز اثر داشته و نتیجه دوم، واکنش منفی هوادارانی است که در سال‌های اخیر نگاه مشابه با آنچه مدیرعامل و مربیانشان دارند را در رقبای پرسپولیس به تمسخر گرفته بودند اما حالا چنین مواضعی را در باشگاه و تیم خود مشاهده می‌کنند و ماحصل همه این‌ها متشنج و ملتهب شدن فضای تیمی است که برای رقابت با استقلالِ تشنه قهرمانی، بیش از هرچیز به همدلی، آرامش و اعتماد به نفس نیاز دارد.
این در شرایطی است که پرسپولیس حتی اگر از جام حذفی کنار هم برود و پس از استقلال، نایب قهرمان لیگ بیست و یکم شود، عملکرد قابل قبولی در فصل جاری فوتبال ایران داشته و به هیچ‌وجه نباید دستاورد بازیکنان و کادرش تا این حد زیر سوال برود. از سوی دیگر، سرخ‌پوشان حتی اگر اختلاف 6 امتیازی را جبران کنند و در عین حال به قهرمانی جام حذفی هم برسند، در پایان فصل حتما سوالات و انتقادات زیادی هستند که کادرفنی باید به آنها پاسخ دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید