خبر فوری

پیش‌بینی بازار مسکن / میانگین یک متر واحد مسکونی در تهران چقدر است؟

هرمزبان – بازار مسکن، باتوجه به پایان تعطیلات نوروزی اکنون در چه شزایطی به‌سر می‌برد و درصورت احیای برجام چه تغییراتی را در آن شاهد هستیم؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، امید موسوی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص وضیت فعلی بازار مسکن گفت: بهتر است در ابتدا بررسی روی سیکل‌های رونق و رکود مسکن از سال ۱۳۷۰ داشته باشیم.

۱- چرخه اول بازار مسکن: از سال ۱۳۷۲ آغاز و پس از ۲۵۶ درصد رشد قیمتی به پایان رسید. سپس قیمت‌ها ۹ درصد از سقف کاهش پیدا کرد

۲- چرخه دوم: از سال ۱۳۷۸ بار دیگر متوسط قیمت آپارتمان ۳۱۷ درصد رشد را تجربه نموده است. در ادامه قیمت ۱۱ درصد عقب نشینی کرد.

۳- چرخه سوم: از سال ۱۳۸۴ کلید خورده و پس از ۲۶۰ درصد افزایش ۲۵ درصد کاهش قیمت تجربه شد

۴- چرخه چهارم: از سال ۱۳۹۰ قیمت ۲۳۶ درصد رشد و سپس ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد.

۵- چرخه پنجم: از سال ۱۳۹۶ رشد قیمت آغاز و پس از ۶۳۰ درصد رشد و از زمستان ۱۳۹۹ به دوره رکود وارد شده.

تحولات مسکن در سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی ۱۴۰۱

این کارشناس درمورد تحولات مسکن در سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی ۱۴۰۱ بیان کرد: از زمستان ۱۳۹۹ مسکن پس از یک کاهش قیمت مقطعی، تقریبا قیمت مسکن متعادل شده است و در همان محدوده ۳۰ میلیون تومان به ازای هر متر مسکونی در تهران در نوسان بوده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه دوره رکود شروع شده از زمستان ۱۳۹۹ شروع شده است، در صورت احیای برجام، مسکن می‌تواند در سال ۱۴۰۱ نیز متعادل و در رکود باشد. همین‌طور استدلال‌هایی تجربی می‌تواند بر این پیش‌بینی صحه بگذارد مانند اینکه به طور معمول دوران رکود مسکن، دوران اول ریاست‌جمهوری‌هاست!

موسوی افزود: به هرحال بر هیچکس پنهان نیست شرایط فعلی کشور بسیار با گذشته متفاوت است و به نظر بنده در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در صورت احیای برجام رشد ۳۵٪ سالانه در قیمت‌ها و در صورت عدم احیای برجام تورم افسارگسیخته و شکستن سقف‌های قبلی و رکوردهای جدید قیمتی بیش از ۵۰٪ سالانه را در پیش خواهیم داشت. قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران هم اکنون به طور متوسط ۳۳ میلیون تومان است.

عوامل موثر در افزایش یا کاهش قیمت

موسوی درخصوص عوامل موثر بر قیمت مسکن گفت: عوامل متعددی را می‌توان در نظر گرفت. قیمت زمین، هزینه ساخت، نرخ بهره حقیقی، سرانه ساختمان‌های مسکونی تکمیل شده، حجم نقدینگی، بازدهی بازارهای رقیب (مانند بورس و طلا و ارز و …)

او همچنین درمورد کنترل قیمت مسکن بیان کرد: شاید بتوان نتیجه گرفت برای کنترل قیمت مسکن تقویت عرضه و کنترل هزینه ساخت بهترین استراتژی می‌تواند باشد. همچنین سیاست‌های ضدتورمی مانند احیای برجام، جداسازی بودجه نفتی، بهبود سیستم مالیاتی، جبران غیرتورمی کسری بودجه، سیاست‌های توسعه‌ای و تولیدمحور و … می‌تواند در ثبات قیمت‌ها و تحلیل‌پذیری بیشتر موثر باشد.

منبع: تجارت نیوز

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید