خبر فوری

بازدید خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی از بندر شهید رجایی بندرعباس

هرمزبان – خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی و جمعی از اعضای کشورهای عضو این سازمان از بندر شهید رجایی بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، خسرو ناظری، دبیر کل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) و جمعی از اعضای کشورهای عضو این سازمان روز پنجشنبه ۱۲ اسفندماه در بازدید از بندر شهید رجایی با آخرین دستاوردهای متخصصان حوزه دریایی و بندری آشنا و در جریان جدیدترین وضعیت عملیاتی بزرگترین بندر تجاری کشور که بیش از ۵۷ درصد جا به جایی کالا در کشور را به خود اختصاص داده است، قرار گرفتند.

براساس این گزارش، اعضای کشورهای اکو از بخش های مختلف مجتمع بندری شهید رجایی ازجمله اراضی پشتیبانی این بندر، ترمینال‌های کانتینری و پایانه‌های کانتینری و اسکله‌های فله بازدید کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این بازدید ضمن معرفی ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی اظهارداشت: استان هرمزگان با احتساب جزایر دارای ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز دریایی ، ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ و ۳۲ بنادر فعالی است که بیش ترین حجم تخلیه و بارگیری از این بنادر انجام می‌شود.

“علی‌رضا محمدی کرجی‌ران” افزود: بندر شهید رجایی به دلیل قرار گرفتن در مرکز کُریدور شمال ـ جنوب، قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند که این مزیت شاخصه بسیار مثبتی برای حضور سرمایه گذاران خارجی و توسعه فعالیت‌های دریامحور است.

 دبیرکل و اعضای کشورهای عضو اکو از بندر شهید رجایی بازدید کردند

وی با اشاره به نقش استراتژیک استان هرمزگان در ترانزیت انواع کالا از طریق بنادر این استان به ویژه بندر شهید رجایی، به ظرفیت‌های بندری و تجاری سرمایه‌گذاری خارجی در بندر شهید رجایی که به تنهایی بیش از ۵۵ درصدد صادرات و واردات و ۸۰ درصدد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد، اشاره کرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به طرح‌های توسعه در دست اقدام در این بندر افزود: با اتمام فاز سوم بندر شهید رجایی و پایانه کانتینری که یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای بندری است، امکان پهلوگیری کشتی‌ها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU محقق می‌شود.

محمدی کرجی ران، استفاده از ظرفیت پسکرانه در این بندر برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه را گامی مؤثر در راستای توسعه روابط اقتصادی با کشورها و تقویت مواصلات منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: توسعه اسکله‌های نفتی و اضافه شدن اراضی پسکرانه بندر شهید رجایی نیز از دیگر طرح‌های توسعه‌ای است که یک گام رو به جلو از نظر رویکردهای لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده در این بندر محسوب می‌شود.

نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) شامل جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان برای شرکت در اجلاس شورای نمایندگان این کشورها از  دیروز چهارشنبه ۱۱ اسفند وارد بندرعباس شده‌اند و ظهر امروز پنجشنبه نیز از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی بازدید کردند.

هرمزگان با وجود مزیت های بزرگ اقتصادی از جمله وسعت سرزمینی، دارابودن نزدیک به یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر خط نوارساحلی، قرار گرفتن در شمال تنگه هرمز و محل تلاقی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین ظرفیت های حمل ونقلی، انرژی و گردشگری؛می تواند دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو سازمان اکو باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) شامل ۱۰ کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان است که استان هرمزگان در روزهای آخر سال ۱۴۰۰ (۱۱ و ۱۲ اسفندماه جاری) میزبان حضور و نشست با نمایندگان دائم کشورهای عضو این سازمان بوده است تا از ظرفیت های عظیم این استان برای برقراری ارتباط بین کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای غربی و اروپایی‌ استفاده کند.

نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی اکو، نشست شورای نمایندگان دائم اکو(CPR)، دیدار های اختصاصی سفرا با استاندار هرمزگان، همایش بررسی فرصت های همکاری استان هرمزگان با کشورهای عضو اکو به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجائی از برنامه‌های نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو در بندرعباس است.

ظرفیت دریا و ساحل، صنایع پتروپالایش، کشاورزی، آبزیان و گردشگری از دیگر مزیت های اقتصادی هرمزگان است و این استان آمادگی کامل برای گسترش روابط  اقتصادی با کشورهای عضو اکو دارد که امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتر و توسعه اقتصادی اعضای این سازمان باشیم.

همکاری سه جانبه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف توسعه همکاری‌های منطقه ای از طریق ایجاد سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از نهم بهمن ماه سال ۱۳۶۳ آغاز به کار کرد و در ادامه کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان با توجه به روابط فرهنگی نزدیکی که با بنیان گذاران اکو داشتند، در سال ۱۳۷۱ به این سازمان پیوستند.

ارکان اصلی اکو عبارتند از اجلاس سران، شورای وزیران، شورای نمایندگان دائم، شورای برنامه ریزی منطقه ای، دبیرخانه و کارگزاری های تخصصی و موسسات منطقه ای  اجلاس سران متشکل از روسای کشورهای عضو بالاترین جایگاه را برای تبادل دیدگاه ها در خصوص مسائل مهم منطقه ای و جهانی دارد و هر ۲ سال یکبار در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می دهد.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید