خبر فوری

سیدابراهیم رئیسی: باید فقر مطلق در گام اول در استان هرمزگان ریشه کن شود

هرمزبان – رییس جمهور با اشاره به اینکه محرومیت و فقر زیبنده نظامی اسلامی و استان هرمزگان نیست، گفت: باید فقر مطلق در گام های ابتدایی در این استان ریشه کن شود ودر گام های بعدی نیز باید اقداماتی در این راستا انجام شود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ،آیت الله سید ابراهیم رییسی عصر پنجشنبه در نشست با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم هرمزگان  افزود: از آنجایی که فقر و نداری و بیکاری همه ما را رنج می دهد لذا نیاز است که همه نمایندگان اقشار مختلف هرمزگان، علما و بانوان فعال اجتماعی با کمک دولت برای آباد کردن کشور و این استان ایفای نقش کنند.

وی بیان داشت: در بازدیدی که از مناطق سیل زده و زلزله زده هرمزگان داشتیم تلاش ها و کارهای بسیار خوبی در جهت رفع مشکلات موقت در این مناطق صورت گرفته که در واقع مقطعی است و نیاز به کارهای ریشه داری همچون ایجاد شغل دارد.

رییس جمهور اظهارداشت: نخبگان، علمان و اقشار مختلف نمایندگان استان هرمزگان به همراه استاندار باید گروه های فکری و فعالی را تشکیل دهند تا ما بتوانیم از فکر در جهت فعال شدن هرچه بیشتر دولت در جهت رفع محرومیت از چهره زیبای استان هرمزگان تلاش کنیم.

آیت الله رییسی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه استان هرمزگان ذخایر بسیاری را در خود دارد، گفت: این استان از نعمت دریا، معادن و صنایع بهره مند است و هم زمینه رشد و پیشرفت بسیار دارد و از همه مهم تر نیروی انسانی کارآمد و تحصیل کرده، آماده و کار تلاش دارد که این ها ذخایر ارزشمندی برای این استان است.

وی افزود: این استان نشان صدق دارد، نشان صدق این استان بیش از ۱۲۰۰ شهیدی است که این تقدیم اسلام و انقلاب کرده است، جانبازان، ایثارگران و از جان گذشتگان ارزشمند و سرداران سرافزاری است که همواره افتخار ایثارگری و جانشفانی در راه خدا را دارد.

وحدت و انسجام بین شیعه واهل سنت و اقوام درهرمزگان زبانزد است

رییس جمهور یادآورشد: انسجامی که در این استان بین همه اقوام و گویش ها و بین شیعه و اهل سنت است در واقع مربوط به ۴۰ ساله گذشته نیست بلکه در سال های متمادی این وحدت و انسجام همواره در این استان زبانزد بوده و این یک سرمایه بزرگی است که باید حفظ کرد.

وی اظهارداشت: استان هرمزگان به غواصان و شهدایی که در عملیات های مختلف نقش آفرینی کرده و در مقابل آمریکایی ها و نیروهایی که غاصبانه در منطقه حضور داشتند، جان فشانی کردند افتخار می کند که این درواقع با سلحشورانه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای بسیج و نیروهای مسلح جان به کف در عرصه دریا، هوا و زمین رقم خورده است که باید همواره قدردان مرزبانی ارزشمند مردم این استان، جزایر مختلف و نیروهای مسلح چه شیعه و چه اهل سنت باشیم .

آیت الله رییسی ادامه داد: در حقیقت استان هرمزگان دارای ظرفیت های بسیاری است اما جای این سوال مطرح است که با وجود صنایع بزرگ در این استان و میزان سرمایه گذاری کلان، چرا باید شاهد فقر باشیم! از پژوهشگران، دانشگاهیان و اتاق های فکر که روی این موضوعات کار کردند ما استقبال می کنیم و استاندار و مدیران ما باید از این دیدگاه ها بهره ببرند.

مدیران بومی مقدم بر مدیران غیربومی است

رییس جمهور همچنین در این نشست از بکارگیری نیروهای بومی و کارآمد استان در صنایع و دیگر شرکت ها اشاره کرد و ادامه داد: به طور حتم مدیران بومی مقدم بر مدیران غیربومی هستند و نیروهای کارآمد تحصیل جوان بومی در صنایع و در بخش های مختلف استان هرمزگان باید بکارگیری شوند که این یک مساله قطعی است.

آیت الله رییسی افزود: وقتی یک نیرویی در این استان هست که می تواند کارآمدی خود را در صنایع و در کشاورزی نشان دهد و در پیشرفت های این استان ایفای نقش کنند، به طور یقین این تقدم وجود دارد و امشب در نشست شورای اداری مطرح خواهم کرد و به همه مدیران استان خواهم گفت که از توان مدیران، کارشناسان و صاحبنظران و از نیروهای کارآمد استان بهره ببرند که این ها مقدم اند.

سازو کار قوی برای تصویب سواحل مکران در هیات دولت صورت گرفته است

رییس جمهور همچنین به موضوع بسیار مهم سواحل مکران اشاره کرد و گفت: در نشست هیات دولت موضع سواحل مکران را مطرح کرده و یک سازوکار قوی برای آن تصویب کردیم که در بالاترین سطح همه وزارتخانه ها بتواند از امکانات آن ها بهره بگیرد.

آیت الله رییسی تاکید کرد: سواحل مکران سرمایه ای است که می تواند هم اقتصاد گردشگری و هم اقتصاد دریا را فعال کند و بهره بسیاری کاملی می تواند نه برای ایران اسلامی بلکه برای استان هرمزگان داشته باشد؛ یک منطقه توسعه یافته که بتواند به جهات مختلفی فعال شود و نقش داشته باشد.

صنایع غرب هرمزگان سهم خود را نسبت به عمران و آبادانی استان پرداخت کنند

وی یادآورشد: نکته بعدی که می تواند سهمی در عمران و آبادانی هرمزگان داشته باشد، مساله صنایع است که باید درصدی از درآمد و سهم خود را که مربوط به توسعه استان بوده برای آبادانی و رفع مشکلات آلایندگی در این استان پرداخت کنند.

رییس جمهور ادامه داد: تمام صنایع فعال در استان هرمزگان باید مسوولیت اجتماعی خود را نسبت به این استان داشته باشند و این نقش خودشان را به طور حتم ایفا کنند و کمبودهایی که در این رابطه وجود دارد از طریق صنایع فعال در استان باید انجام شود.

تاسیس صندوق پیشرفت همه استان های کشور در سال ۱۴۰۱

رییس جمهور همچنین با اشاره به مطرح کردن ایجاد صندوق در استان هرمزگان گفت: یکی از نوآوری ها در بودجه ۱۴۰۱، مساله تاسیس صندوق پیشرفت در همه استان های کشور از جمله استان هرمزگان است.

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه دولت تنخواهی را برای این صندوق درنظرگرفته است، ادامه داد: در هرمزگان با پیشنهاد دولت و از طریق استاندار و شورای برنامه ریزی استان این صندوق راه اندازی می شود و جدای از تنخواه دولت درآمدهای استانی از جمله مازاد دریافت مالیات ها، حق مالکانه مربوط به معادن و امور مازاد دولت که در این استان به فروش می رسد، نیز می تواند بخشی از آن در این صندوق واریز و مورد استفاده استان در حوزه اشتغال، پروژه های نیمه تمام و دیگر مسائل قرار گیرد.

وی همچنین به محصولات کشاورزی استان هرمزگان و ارتباط با کشورهای همسایه اشاره کرد واظهارداشت: ما موافق هستیم که استان های مرزی ما گفت وگو و تبادلات مرزی داشته باشند و این تبادلات به نحو سازمان یافته دقیق تحت نظارت خود دولت، انجام می شود این می تواند هم در جهت رونق اقتصادی و تولیدی به کشور کمک کند و هم اینکه تجارت به جایی اینکه بخواهد در حوزه دلالی بیافتد بتواند یک شکل مستقیم تری را پیدا کند.

با خام فروشی محصولات موافق نیستیم

وی گفت: در بازدیدی که امروز از بندرشهید رجایی داشتیم شاهد بودیم بعضی از محصولات به صورت خام از این بندر به خارج از کشور صادر می شود که ما با خام فروشی موافق نیستیم.

آیت الله رییسی ابرازداشت: البته شاید عده ای بگویند ما یک قدم در این راستا برداشته ایم اما این کافی نیست و می تواند قدم هایی برداشته شود که ما بتوانیم محصولی را با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم و این استان به نظر این ظرفیت را دارد که بتواند با صنایع تبدیلی و صنایع پایین دستی ارزش افزوده ایجاد کند که ما از خام فروشی جلوگیری کنیم.

از فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارآمد هرمزگان در این استان استفاده شود

رییس جمهور همچنین در ادامه سخنان خود از استاندار هرمزگان خواست که بررسی شود علاوه بر دانشگاه های این فعال باز نیاز به ایجاد دانشگاه ها یا دانشر هست یا اینکه مشکل بکار نگرفتن فارغ التحصیلان دانشگاهی این استان است.

آیت الله رییسی یادآورشد: باید از فارغ التحصیلان دانشگاهی هرمزگان در خود این مرز و بوم به کار گرفته شوند و از این نیروی انسانی کارآمد در استان استفاده شود.

وی گفت: موضوع مهمی که در این جا مطرح است مساله محوری بوده که امروز در بین دانشجویان بویژه تشکل های دانشجویی در دانشگاه های مختلف مورد بحث است و رهبرمعظم انقلاب نیز بر مساله محوری تاکید کردند.

رییس جمهور ادامه داد: ارائه نظام مسائل این استان می تواند برای برون رفت ما از این مشکلات موثر باشد و دانشجویان و اساتیدی دانشگاهی که در بخش های پژوهشی و تحقیقی فعال هستند باید راهکارهایی برای برون رفت استان از مشکلاتی که درحال حاضر نسبت به آن ها رنج می برند و برای دولت نیز موثر باشد، ارائه دهند.

وی گفت: در اصل مشارکت مردم و دولت مردمی در همین جا جلوه می کند که مردم و جوانان خودشان ایفای نقش کنند و ما هم استقبال می کنیم و میدان می دهیم که بتوان از حضور این اقشار استفاده شود.

فوت بیمار به دلیل کمبود نبود پزشک و مرکز درمانی به هیچ عنوان قابل قبول نیست

رییس جمهور همچنین به کمبود پزشک و کادر درمانی یا کمبود مراکز درمانی در استان هرمزگان گفت: اگر به هر نحوی برای یک فرد بیمار و یا خانواده اش به دلیل دور بودن از طبیب حاذق و دور بودن از یک مرکز درمانی مشکلی پیش آید و در این راه جان خود را از دست بدهند، به هیچ عنوان برای هیچ کدام از ما قابل قبول نیست.

وی گفت: واقعا این رنج آور است که بخواهد امروز در استان هرمزگان چنین مشکلی پیش آید.

آیت الله رییسی بر ایجاد عدالت در دسترسی جای جای این استان به پزشک متخصص تاکید کرد و گفت: باید نسبت به توزیع عادلانه پزشک در کشور و توزیع عادلان خدمات درمانی و پزشکی در کشور به نحوی که همه روستاها و شهرها در کشور بتوانند از پزشک و متخصصی که در اختیار هست، استفاده کنند و نیازشان را مرتفع کنند.

رییس جمهور یادآورشد: تاکید رهبرمعظم انقلاب و دولت نیز براین است که توزیع عادلانه در پزشک و کادر درمان صورت گیرد که بنا داریم از نیروی موجود متخصص بهره ببریم که این توزیع عادلانه به طور حتم صورت بگیرد.

عدالت بودجه ۱۴۰۱ براساس مساله آمایش سرزمینی صورت می گیرد

رییس جمهور همچنین به مساله آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: تقسیم ظرفیت و امکانات را در بودجه ۱۴۰۱ براساس محور عدالت صورت می گیرد که عدالت براساس یک نقشه ای باید انجام شود که آن آمایش سرزمینی است.

وی گفت: آمایش سرزمینی درسازمان برنامه و بودجه و در استانداری وجود دارد و نقطه نظرات، پیشنهادات و نقدهای سازنده نخبگان و اساتید دانشگاهی را در خصوص اصلاح این برنامه پذیرا هستیم.

مهدی کودک در ادارات و سازمان ها ایجاد شود

رییس جمهوری گفت: تاسیس مهدهای کودک در ادارات و سازمان ها حرف حقی است که در قانون جمعیت نیز به آن اشاره است و باید به طور حتم این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد تا بانوان شاغل بتوانند با آسوده خاطر فرزندانشان را در یک مکان مناسبی نگهداری کنند.

وی همچنین به توزیع بسته های معیشتی در بین خانواده های بی سرپرست یا بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: البته این یک کار موقت است که باید انجام شود، چرا که مساله فقر و نداری با این ها حل نمی شود.

آیت الله رییسی ادامه داد: بخشی از خانواده های نیازمند زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده اما خانواده های هستند که دارای مناعت طبع بوده و حاضر نیستند که مشکلات مالی خود را مطرح کنند که باید این خانواده ها را شناسایی و به آن ها نیز کمک شود.

وی گفت: سازمان های مردم نهاد و موسسه های خیریه و همچنین کانون های مساجد در محلات باید این خانواده های دارای مشکل مالی را شناسایی کرده و مورد توجه قرار دهند و البته دولت نیز نسبت به این ها وظیفه دارد.

یکی از موانع مهم تولید قاچاق کالا و سوخت است

آیت الله رییسی به مساله قاچاق کالا در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: امسال سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست و امروز یکی از موانع مهم تولید، قاچاق کالا و سوخت است.

وی گفت: اگر بحث از تولید می کنیم وضرورت رونق تولید مانع قاچاق کالا شود یعنی امروز در استان هرمزگان قاچاق کالا هیچ تناسبی با تولید و رونق تولید ندارد اگر از دری قاچاق رونق پیدا کرد از دری دیگر تولید کم سو یا بی سو خواهد شد و نباید اجازه داد چنین چیزی اتفاق بیافتد.

رییس جمهور تصریح کرد: موضوع ته لنجی یا کالایی که ملوانان می آورند  نیزباید ساماندهی شود که هم مرزنشینان و هم کشور سود ببرند و از این کالا استفاده کنند.

آیت الله رییسی همچنین در مساله قاچاق سوخت نیز گفت: اگر کشورهای همجوار نیازمند به این سوخت هستند، باید از طریق دولت ساماندهی شوند تا به نحوی مرزنشینان وآن هایی که در این مناطق هم هستند، بتوانند از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: باید بی انضباطی و بی نظمی را نپذیریم ولی آنچه که مورد پذیرش همه ماست مساله انظباط اقتصادی و مالی در صادرات و واردات است و این چارچوب های قابل قبولی است که ما باید نسبت به این قضیه توجه کنیم .

گردشگری سلامت را در استان هرمزگان فعال کنیم

رییس جمهور همچنین به مساله اقتصاد دریا و اقتصاد گردشگری سلامت در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم گردشگری سلامت را که اقتصاد استان به این کار گره خورد است و می تواند در زمینه اشتغال، تولید خدمات و رونق تولید کارگشا باشد، فعال کنیم.

وی بیان داشت: برخی از کشورهای اروپایی با اینکه ارتباط کمتری با دریا دارند اما بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص ملی شان به اقتصاد دریا برمی گردد اما استان هرمزگان و کشور ما سهم پایینی ازاین نعمت خدادادی دارد که باید فعال شود.

آیت الله رییسی گفت: شکل گیری استان هرمزگان به تعبیر رهبرمعظم انقلاب با مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوزان همراه بوده و این برای همه کشور و خارج از کشور دیدنی است و با تاریخ این مردم آشنا شدن بسیار مهم است.

رییس جمهور اظهارداشت: استان هرمزگان دارای اقتصاد دریا، گردشگری و صنایع است و طبق گفته امام جمعه بندرعباس کنار دریا و تشنه بودن و کنار صنایع بزرگ و فقر، این ۲ باهم سازگار نیستند.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید