خبر فوری
‌مديركل مديريت بحران استانداري هرمزگان گفت: در سال جاری تاکنون بیش از ۱۵۶ مورد زلزله در هرمزگان به وقوع پيوسته است.

وقوع ۱۵۶ زلزله در هرمزگان طي سال جاري‌

‌به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا،‌ علیرضا صفا در نشستی خبری با گراميداشت پنجم دی‌ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی بر ارتقاي سطح توانمندی، آمادگی هر چه بیشتر، توجه به آموزش و برگزاری مانورهای عمومی و تخصصی متناسب با شرایط اقلیمی استان تأکید کرد و افزود: هرمزگان ازجمله استان‌هایی است که به جهت شرایط جغرافیایی و اقلیمی در معرض بیشترین بلایی قرار دارد و طبق آمارها در سال جاری تاکنون بیش از ۱۵۶ مورد زلزله را در استان پشت سر گذاشته و حجم خسارات وارده ناشی از حوادث طی 9 ماه گذشته به ۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

وي با اشاره به وضعيت بازسازي این حوادث، تصریح کرد: تعداد ۴۱۵۴ واحد مسكوني آسیب‌دیده در زلزله‌های بشاگرد، بستك و حاجی‌آباد و همچنين سيل بندرعباس احداث و تعداد 1031 واحد مسكوني خسارت‌دیده در زلزله‌ها، تعمیر شده است.

مديركل مديريت بحران استانداري هرمزگان اضافه کرد: پيگيري احداث پايگاه امداد و نجات هوايي و همچنين استقرار يك فروند بالگرد امداد و نجات در فرودگاه بندرعباس از مهم‌ترین اقدامات بود که با حمایت‌های استاندار محقق شد و روز پنج‌شنبه با حضور وزیر کشور کلید خورد.

صفا ادامه داد: پيگيري امهال تسهيلات كشاورزان خسارت‌دیده و پيگيري مفاد بند و تبصره 13 قانون بودجه سال ۱۳۹۵ (موضوع امهال تسهيلات 3 ساله خسارت ديدگان) و پيگيري ساماندهي و لايروبي رودخانه‌های استان‌(تاسبر ، جاماش،..) ازجمله اقدامات  صورت گرفته بوده است.

مديركل مديريت بحران استانداري هرمزگان با اشاره به اهمیت آموزش و پیشگیری در مواجه با بلایا و حوادث بیان کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی، مانورهای عمومی و تخصصی، گسترش پوشش منابع حمایتی مانند بیمه‌ها، توجه به اصول ایمنی در ساخت‌وسازها، اصلاح نگرش در استفاده از منابع محدود طبیعی آب‌وخاک استان هرمزگان در بخش‌های مختلف و… ازجمله اقدامات مؤثری است که می‌توانیم مانع وقوع بسیاری از حوادث شده و آثار سوء ناشی از آن را به حداقل ممکن کاهش دهیم که در این راستا برگزاري دوره‌های آموزشي در قالب همايش، سمينارها و مانورها توسط کارگروه‌های چهارده‌گانه مديريت بحران به ميزان 73 هزار و 424 نفر ساعت و برگزاری مانورهای تخصصی در شرایط واقعی( اسکان-تخلیه اضطراری و … ) در سطوح شهرستانی و استانی انجام‌ گرفته است.

صفا ادامه داد: با توجه به قرارگیری استان هرمزگان در پهنه لرزه‌خیز کشور و احتمال وقوع خطر زلزله و نیز احتمال وقوع بلایای جوی مانند خشک‌سالی، سیل، سرمازدگی، ریز گردها و تحمیل و تأثیر تبعات ناشی از آن بر بخش‌های مختلف، لازم است مسئولان و متولیان امر با مشارکت مردم نسبت به آموزش همگانی و برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای سطح فرهنگ اقدام كنند.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت فلسفه ایجاد این روز، کاهش آثار مخرب بلایای طبیعی و افزایش اطلاع‌رسانی عمومی درزمینهٔ كاهش خطر احتمالی سوانح است و در استراتژی كاهش اثرات بلایای طبیعی تاكتیك یا راهكارها به‌سوی آگاه‌سازی عمومی است.

مديركل مديريت بحران استانداري هرمزگان بابیان اینکه براي پاسخ‌گویی سريع به حوادث، هرمزگان از تجهیزات امداد و نجات مناسبي ازجمله مراكز تجسس و نجات دريايي و پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و اورژانس جاده‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از بالگرد یکی از مطالبات در این راستا محقق شده و دو سالن چندمنظوره مديريت بحران در شهرك پيامبر اعظم بندرعباس نیز تجهیز و در اختیار شهرداری قرار داده شد.

به گفته وی، ايجاد سامانه بانك اطلاعات ماشین‌آلات و امكانات دستگاه‌های اجرايی و ثبت حوادث و رويدادها در استان در سامانه سما وزارت كشور و حضور كشيك به‌صورت شبانه‌روزی در محل اداره كل مديريت بحران از دیگر اقدامات سامانه این اداره کل بوده است.

صفا با اشاره به حضور 24 نفر از مدیران کل حوزه مرتبط به مدیریت بحران در دوره غدیر، تصریح کرد: اعضای شوراهای هماهنگی مدیریت بحران استان هرمزگان به میزبانی شیراز برای آشنایی با آخرین دستاوردهای مقابله با بحران در این دوره که موردبررسی قرار گرفت، اعزام شدند و راه‌های مقابله با آن را نیز با حضور اساتید بررسی کردند.

وی اضافه کرد: این روز فرصت مغتنمی است تا از زحمات و تلاش‌های همه دست‌اندرکاران امور امدادی، کارگروه‌های تخصصی ملی و استانی و کارشناسان امور حوادث بازسازی و بازتوانی قدردانی و سپاسگزاری شود.

مديركل مديريت بحران استانداري هرمزگان در پایان ابراز امیدواری کرد كه با برنامه‌ریزی و تلاش هرچه بیشتر، روزبه‌روز شاهد کاهش اثرات بلایای طبیعی در کشور باشیم.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا، پنجم دی‌ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی باهدف یادآوری و بزرگداشت جان‌باختگان زلزله بم، جلب نظر و توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده‌های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و ریز گردها و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن‌(‌خصوصاً تلفات جانی ) و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید