خبر فوری

آخرین قیمت طلا و سکه پیش از امروز ۹ مهر / علت کاهش اونس جهانی چیست؟

قیمت طلا جهانی آخرین روز معاملاتی هفته نیز ناکام بود، اما رشد قیمت سکه ادامه یافت. در مقاطعی از معاملات چهارشنبه سکه امامی ۱۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان معامله می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، قیمت سکه توانست خود را به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نزدیک کند، اما عبور از مرز مهم ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیازمند همراهی طلای جهانی بود.

قیمت طلا جهانی امروز نیز ناکام بود، اما رشد قیمت سکه ادامه یافت. در مقاطعی از معاملات امروز سکه امامی ۱۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه پنجشنبه رقم‌هایی نزدیک به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را نیز به ثبت رساند. با احتساب قیمت ۱۷۳۲ دلار برای طلا و قیمت ۲۸ هزار و ۳۹۰ تومان برای دلار، اندازه حباب قیمتی سکه ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بیش از ۵ درصد به دست می‌آمد.

رشد قیمت دلار به افزایشی شدن انتظارات در بازار سکه کمک زیادی کرد، اما به نظر می‌رسید قیمت سکه برای عبور از مرز مهم ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به کمک طلای جهانی نیز نیاز دارد.

تغییرات قیمت سکه و طلا

دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بر اساس آخرین نرخ اعمالی اتحادیه فروشندگان طلا، جواهر و سکه تهران، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. همچنین سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌شد.

نیم سکه شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به هزار و ۷۳۱ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ساعت ۱۶ و ۱۳ دقیقه امروز به مبلغ یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان معامله می‌شد.

چرا سکه گران شد؟ / محدوده مقاومتی قیمت سکه چقدر است؟

اقتصادنیوز نوشت:

علت کاهش اونس جهانی چیست؟

به گفته تحلیلگران، ترکیب دوگانه افزایش بازدهی خزانه‌داری و افزایش قیمت دلار آمریکا، طلا را تحت فشار ترس تورمی و احساس خطر در بازار قرار می‌دهد.

کیتکو نیوز گزارش داد، در زمان نگارش این خبر، معاملات آتی طلای کومکس در دسامبر با ۱۷۲۵ دلار معامله می‌شد که ۰.۷۲ درصد در روز کاهش داشت، درحالی‌که شاخص دلار آمریکا در ۹۴.۳۶ واحد قرار گرفته بود که ۰.۶۴ درصد در آن روز افزایش داشت و بازده خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده ۱.۵۴۱ درصد بود.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالاهای RJO Futures، به کیتکو نیوز گفت: بازدهی خزانه و دلار بخش عمده تاثیرات بر قیمت طلاست. بین بازده بالاتر و فلزات همبستگی معکوس وجود دارد. هنگامی که بازدهی افزایش می‌یابد، قیمت فلزات گرانبها کاهش و دلار افزایش می‌یابد.

پاویلونیس اظهار کرد: طلا ثبات ندارد و اگر این فلز گرانبها به زیر ۱۶۷۳ دلار برسد، بازار می‌تواند تا ۱۵۵۰ دلار در هر اونس تسویه شود.

نیکی شیلز، رئیس استراتژی فلزات MKS PAMP GROUP، اظهار کرد که با توجه به جهش شاخص دلار آمریکا، قیمت طلا بسیار خوب نگه داشته شده است.

شیلز خاطرنشان کرد: پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که کاهش قیمت در ماه نوامبر آغاز می‌شود و تا اواسط سال آینده به پایان می‌رسد، ریسک نکردن سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت به نفع دلار آمریکاست و نه طلا.

وی بیان کرد: هرگونه عدم قطعیت در کوتاه‌مدت (گذشتن از سقف بدهی، کاهش خرید اوراق فدرال رزرو، نگرانی‌ها از تورم، چین و غیره) تنها به امنیت دلار آمریکا منتهی می‌شود که عامل اصلی فشارهای مداوم به قیمت طلا و نقره است.

شیلز افزود: قیمت‌گذاری مجدد قابل‌توجه صعودی دلار آمریکا می‌تواند منجر به فروش بیشتر طلا شود. اگر قیمت‌گذاری فعلی در نرخ‌ها و دلار آمریکا ادامه یابد، بازده واقعی را از محدوده منفی خارج کرده و می‌توانیم دلار آمریکا را به نزدیکی بالاترین سطح قبلی بازگردانیم به این معنی که قیمت عادلانه طلا ۱۴۵۰ تا ۱۴۷۰ دلار می‌باشد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد OANDA در بازار گفت: با توجه به بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری به ۱.۶۰ درصد، قیمت طلا بسیار شکننده است.

وی گفت: سطح ۱۷۰۰ دلار برای شمش طلا از نظر معامله‌گران طلا، قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد و بسیاری از آن‌ها به پایین‌ترین سطح در ماه مارس، یعنی ۱۶۷۰ دلار توجه دارند. بازنشانی انتظارات تورمی به هیچ وجه به نفع قیمت طلا نیست، در واقع، فقط مقدمه‌ای برای بازگشت سرمایه خواهد بود.

مویا بیان کرد: اگر طلا بتواند نشانه‌هایی از ثبات را نشان دهد، سرمایه‌گذاران بلندمدت برمی‌گردند و این موضوع روی بهبود اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ تاثیر خواد داشت و در نهایت منجر به ضعیف شدن دلار می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید