خبر فوری

راهبران آموزشی، «معلمِ چندپیشه» شوند

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ضمن ارائه پیشنهاد فعالیت راهبران آموزشی به عنوان «معلمان چندپیشه» گفت: راهبران آموزشی در مناطق لازم التوجه می توانند علاوه بر نقش آموزشی که دارند به عنوان یک تصمیم ساز در موقعیت های محلی و مناطقی که حضور دارند تحت عناوینی چون مشاور، دستیار و کمک دهیار و بخشدار منطقه نیز فعالیت کنند و بر عملکرد مسئولین محلی نیز اثر بگذارند.

محمدرضا سیفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری نخستین نشست شورای مرکزی راهبران آموزشی و تربیتی کشور با حضور ۱۶ تن از منتخبین راهبران آموزشی در روز گذشته اظهار کرد: راهبران آموزشی و تربیتی نقش اول را در ارتقای پوشش تحصیلی، بهبود کیفی آموزش، آماده سازی مقدمات آموزش، بهبود شرایط فیزیکی، روانی، بهداشتی و غیره دانش آموزان برای ادامه تحصیل ایفا می کنند.

وی افزود: فعالیت ۳۰۰۰ راهبر آموزشی در قالب نظارت پلکانی، طولی و بازدید میدانی هفتگی از مدارس، صرفا یک فعالیت آموزشی نیست بلکه به جهت نظارت بر روند آموزشی تاثیری به مراتب فراتر در منطقه دارند گفت: راهبران آموزشی در مناطق لازم التوجه می توانند  علاوه بر نقش آموزشی که دارند به عنوان یک تصمیم ساز در موقعیت های محلی و مناطقی که حضور دارند تحت عناوینی چون مشاور، دستیار و کمک دهیار و بخشدار منطقه نیز فعالیت کنند و  بر عملکرد مسئولین محلی نیز اثر بگذارند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه راهبران آموزشی باید خودشان هم نقششان را پررنگ ببینند گفت: راهبران آموزشی بهترین افراد برای فعالیت به عنوان معلم چندپیشه در مناطق محروم هستند که می توانند از این مسیر زمینه رفع محرومیت های متعدد دانش آموزان را فراهم کنند. البته قرار نیست با این پیشنهاد تداخلی در برنامه ریزی نهادهای دیگر مانند دهداری ها و بخشداری ها ایجاد شود، بلکه هدف این است با توجه به درخواستی که قبلا داشتیم، راهبران آموزشی و پس از آن ۱۷ هزار معلم عشایری به عنوان معلم چندپیشه انتخاب شوند.

سیفی افزود: با توجه به بررسی های انجام شده اگر راهبران تحت برنامه های ارتقای توانمندی قرار بگیرند و آموزش های مختلفی در موضوعات بهداشت، سلامت، ورزش و غیره بگذرانند می توانند به عنوان معلمان چندپیشه ای یا معلمان چند حرفه ای نیز فعالیت کردده و بسیاری کمبودهای مناطق را به این طریق جبران کنند.

وی ادامه داد: مقصد روشن است و فعالیت های کیفیت بخشی راهبران به منظور تثبیت و بهبود سطح سواد در دانش آموزان صورت می گیرد.  آنچه در قالب بخشنامه ها مصوب شود حاوی وظایف راهبران است، اما نقطه عیار تمام آنها، تحقق عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم است. تحقق عملی عدالت آموزشی هدف اصلی است که فعالیت های ما باید بر اساس آن نظم بگیرد و منسجم شود. به همین علت راهبران آموزشی نباید گرفتار بروکراسی آموزشی شوند. این افراد  بر اساس توانمندی هایی انتخاب شده اند و نیروهای عملیاتی هستند که نباید تک بعدی باشند و گرفتار محیط اداری و نامه نگاری های همیشگی و گزارش های روزمره شوند. این آفتی است که می‌تواند دامن راهبران را بگیرد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه راهبران آموزشی بعضا چندصد کیلومتر مسیر را وسیله شخصی برای سرکشی از مدارس طی می کنند که نشان دهنده علاقه مندی شان به این کار است اظهار کرد: برای راهبران مهم است که به عنوان نیروی پیاده نظام ارتش تعلیم و تربیت کشور، ستون اصلی، پیشگام و جلودار باشند و اینها وقتی اتفاق می افتد که در قالب یک نیروی اداری با موضوعات برخورد نکنند و در صحنه حضور داشته باشند.

به گفته سیفی تاکنون ۲۹۶۱ راهبر آموزشی، ۲۹۹ هزار و ۲۶۳ بازدید حضوری از مناطق تحت پوشش و ۳۲۶ هزار بازدید مجازی از ۳۴ هزار و ۸۶۷ مدرسه روستایی و عشایری و ۲۴۵۶ مدرسه شهری انجام داده اند. بیشترین تعداد راهبران مربوط به استان سیستان  و بلوچستان با ۲۲۵ نفر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید