خبر فوری

ساختار جهانی و اندیشه ایرانی شرط صدور سینمای دفاع مقدس است + صوت

یک کارشناس سینما و رسانه گفت: آثار دفاع مقدس اگر با اندیشه ایرانی و ساختار جهانی باشند در بازار جهانی نیز عرضه موفق خواهند داشت.

محمود گبرلو، کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: در سینما به گونه‌ها و موضوعات مختلف با فرم‌های مختلف سینمایی که برای جذب تماشاگر تلاش می‌کنند، ژانر گفته می‌شود. اگر بخواهیم اکثریت قشرهای مختلف جامعه از کودک و نوجوان تا بزرگسال و مسن را جذب کنیم باید به شکل‌های مختلف احساسات این تماشاگرها را تحت تأثیر قرار داده و به سالن‌های سینما بکشانیم.

وی افزود: یکی از ژانر‌هایی که اکثر جمعیت ایران را به سمت خود جذب می‌کند، ژانر جنگی است که در ایران دفاع مقدس نامیده می‌شود. در طول تاریخ سینما در تمام دنیا با ژانر جنگی سعی می‌کنند اکثریت تماشاگر جوان و نوجوان و بزرگسال را به سمت فیلم‌ها جذب کنند.

این برنامه‌ساز تلویزیونی ادامه داد: در ایران با وقوع جنگ تحمیلی، سینما به موضوعات متنوع در سال‌های دفاع مقدس پرداخت که بیشترین استقبال را در میان تماشاگران سینما داشت، بنابراین با توجه به استقبال چشمگیر از سینمای دفاع مقدس یا فیلم‌های جنگی می‌توان روی این ژانر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرد.

دانلود

گبرلو درباره شرایط جذابیت در سینمای جنگ تصریح کرد: معمولاً فیلم‌های سینمایی که در دنیا به سینمای جنگی معروف هستند، اگر ساختار درست و حرفه‌ای داشته باشند تماشاگر را به سمت خود جذب می‌کنند البته شیوه مبارزه در سال‌های جنگ ایران، بسیار متفاوت با جنگ‌های دنیا بود چون به ارزش‌هایی دست یافت که برایش از لحاظ اعتقادی مقدس بود.

وجه تمایز سینمای دفاع مقدی با ژانر جنگی

این پژوهشگر سینما با بیان اینکه اهداف در بین زرمندگان ایرانی متفاوت با نیروهای جنگی سایر کشورهاست، تصریح کرد: شخصیت‌های رزمنده در دفاع مقدس برای خاک کشورشان هم مبارزه می‌کردند ولی در وهله اول ملاک رزمنده‌ها خاک کشورشان نبود، بلکه آرمان‌ها و ارزش‌های دینی خودشان را مبنا قرار داده بودند و به همین دلیل به آن دفاع مقدس می‌گوییم.

وی تأکید کرد: سینمای دفاع مقدس یک ژانر سینمای بومی است اما نه اینکه بگوییم بومی جدا از سینمای جنگ در جهان، چون موضوعش بومی است اما درکی از مفاهیم جهانی با خود دارد. مثلاً دفاع از ناموس و یا تجاوز در کل جهان یک تعریف ثابت دارد.

گبرلو درباره عرضه جهانی فیلم‌ها نیز چنین توضیح داد: آثار دفاع مقدسی اگر با فرم درست و حرفه‌ای ساخته شده باشند، می‌توانند به دنیا معرفی شوند و جایگاه لازم را هم به دست آورند. در این راستا ضروریست یک فیلم دفاع مقدسی را با اندیشه ایرانی اما با ساختار جهانی بسازیم تا بتوانیم در بازار جهانی با موفقیت آن را عرضه کنیم.

نگاه جدید به جنگ

مجری سابق برنامه «هفت» تأکید کرد: سینمای دفاع مقدس می‌تواند یک نگاه جدید را به تماشاگر جهانی عرضه کند و تماشاگر نیز درباره آن فکر و تعمق کند؛ اندیشه‌ای فراتر از دفاع از مرزها و خاک، یعنی دفاع از آرمان‌ها و اعتقادات که بر مبنای اندیشه‌های دین اسلام تنظیم شده است.

وی در پایان تأکید کرد: ‌اگر بتوانیم بازارهای جهانی را با مدیریت و تدبیر داشته باشیم حتماً از سینمای دفاع ‌مقدس استقبال خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید