خبر فوری

جشن نمادین شکوفه‌ها در مهر کرونایی

تهران- هرمزبان – جشن غنچه‌ها و شکوفه‌ها برای شروع درس و مدرسه دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و کلاس اولی‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ فردا در مناطق مختلف شهری به صورت نمادین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، جشن شکوفه‌ها برای هر کودکی یکی از خاطره‌انگیزترین روزهای زندگی محسوب می‌شود. روزی پر از نشاط و انگیزه برای آغاز گذراندن ۱۲ سال تحصیلی در مدارس. کلاس اولی ها پس از گذر از مراحل ثبت نام برای آغاز سال تحصیلی، یک تابستان را به شوق یادگیری خواندن، نوشتن، دوستی‌های جدید با هم‌شاگردی‌ها و بازی‌های کودکانه در کلاس‌های درس و حیاط مدرسه گذرانده‌اند.

کودکان از ماه‌ها قبل چشم انتظار آمدن مهر ماه هستند که اولین گام و تجربه تحصیلی خود را با شنیدن زنگ مدرسه آغاز و برای آینده کشور تلاش کنند. فرزندان هر ساله در روز مهم جشن شکوفه‌ها برای شنیدن صدای زنگ مدرسه و نشستن بر نیمکت‌های کلاس درس و با شوق دیدن اولین معلم خود همراه با والدین و دوستان خود از خیابان‌های پاییزی می گذرند و با لبخندهایی مهربان به نشاط و زیبایی شهر می افزایند.

اما جشن شکوفه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس از اسفندماه ۱۳۹۸، به صورت نمادین برگزار شده است، می توان گفت امسال دومین سال تحصیلی است که نگرانی‌های ناشی از کرونا شوق دانش‌آموزان در مهرماه را کاهش داده است، معمولا دانش آموزان کلاس اولی و پیش‌دبستانی یک روز زودتر از سایر دانش آموزان مقاطع تحصیلی به مدرسه می ‌روند.

«جشن شکوفه‌ها» برای دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی و «جشن غنچه‌ها» برای نوآموزان پیش دبستانی برگزار می‌شود تا علاوه براینکه اولیا و مربیان مدارس به استقبال این دانش آموزان برود، کودکان نیز با محیط مدرسه آشنا شوند. در واقع  اولیا مدارس در این روز با یک شاخه گل برای هدیه به هر دانش آموز و نوآموز و تزیین فضای کلاس‌ها به ا ین فرزندان خوش‌آمد می‌گویند.

فرزندان کلاس اولی به همراه اولیا در محوطه تزیین شده مدرسه گرد هم می‌آیند تا شروع درس ومدرسه راجشن بگیرند. دانش آموزان در این مراسم از زیر قرآن می گذرند و همراه معلم خود با عبور از میان دود خوش اسپند زنگ شروع سال تحصیلی را به صدا در آوردند.

هرچند که آموزش دانش آموزان پس از شیوع ویروس کرونا به فضای مجازی از جمله شبکه شاد منتقل شد، اما این جشن خاطره انگیز همچنان برای دانش‌آموزان در بیشتر مدارس یا در فضای مجازی پابرجا مانده است.

براساس اعلام رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مطابق سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به مدرسه تاکنون یک میلیون ۴۳۲ هزار و ۶۱۷ نفر در این طرح که لازمه ثبت نام دانش‌آموزان کلاس اولی در مدارس است، شرکت کرده‌اند و به این میزان دانش‌آموز برای ورود به مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند و جشنی نمادین با جمعیت کم برای آنها در روز پنج شنبه اول مهرماه برگزار می‌شود.

همچنین براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، حضور دانش‌آموزان کلاس اولی و نوآموزان پیش دبستانی در مراسم شروع سال تحصیلی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و گروه‌بندی امکان پذیر است.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و مسوول بازگشایی حضوری مدارس در این وزارتخانه درمورد بازگشایی مدارس و برپایی جشن غنچه ها و شکوفه ها به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: جشن غنچه‌ها و شکوفه‌ها اول مهر ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جمعیت کم برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

وی افزود: امکان برگزاری کلاس برای این دانش‌آموزان در مدارس روستایی و عشایری وجود دارد اما برگزاری کلاس در روز جشن شکوفه‌ها برای دانش آموزان کلاس اولی و پیش دبستانی در مناطق شهری ممنوع است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برخی از مدارس در مناطق شهری جشن شکوفه‌ها را برای حفظ سلامت دانش آموزان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مجازی برگزار می‌کنند.

کمرئی یادآورشد: زنگ مدرسه نیز سوم مهر ماه با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری و سرپرست آموزش و پرورش نواخته می‌شود.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش مراسم جشن غنچه ها وشکوفه ها  صبح فردا (پنج شنبه) با حضور علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش وپرورش در دبستان منیره عاصمی واقع در منطقه ۹ تهران برگزار می شود.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید