خبر فوری

عباس گلرو: مجلس از دیپلماسی فعال دولت سیزدهم حمایت می کند/ گناه اروپا کمتر از آمریکا نیست

ایرنا نوشت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رویکرد دولت سیزدهم در قبال برجام را هوشمندانه ارزیابی کرد و گفت: رییسی با اتخاذ دیپلماسی فعال و استقبال از مذاکرات هسته‌ای، هوشمندانه عمل می‌کند تا مذاکرات طولانی، بی خاصیت و بی حاصل نشود. مجلس هم از این دیپلماسی فعال و درست حمایت می‌کند.

عباس گلرو درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم و اظهارات اخیر رییس جمهوری درباره برجام اظهار کرد: در ارتباط با موضوع برجام به نظر می رسد که وضعیت روشن است. به این معنا که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به تکالیف خود عمل کرده اما طرف مقابل یعنی آمریکا با خروج از برجام نقض بزرگی را در معاهده چندجانبه بین المللی مرتکب شده است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد اروپاییها هم گفت: گناه اروپا کمتر از آمریکا نیست زیرا آنها از برجام خارج نشدند و ادعا کردند برعهد خود ایستاده اند اما به تکالیف خود براساس برجام عمل نکردند. این موضوع بدتر ازآمریکا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: امروز باید آمریکا و اروپا به ایران پاسخگو بوده و به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه مذاکره‌ای که در آن عمل به تعهدات نباشد، هیچ مزیتی ندارد، گفت: ما به تعهدات خود در بحث غنی‌سازی، سانتریفیوژها، آب سنگین اراک و غیره عمل کردیم اما طرف مقابل در یک فریبکاری آشکار به تعهدات خود عمل نکرد.

گلرو با اشاره به 6 دور مذاکره در وین برای احیای برجام گفت: اگر این مذاکرات تعهد طرف اروپایی و آمریکایی را دربر نداشته باشد باز هم مذاکرات فایده ای ندارد. امروز ما طلبکار هستیم و طرف مقابل بدهکار است. مذاکره یک ابزار و ضرورت برای رسیدن به تفاهم در روابط دوجانبه و عرصه چندجانبه بین المللی است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری و رییس جمهوری بارها گفته و تاکید کرده‌اند، ما از مذاکره فرار نمی‌کنیم.

عباس گلرو: مجلس از دیپلماسی فعال دولت سیزدهم حمایت می کند/ گناه اروپا کمتر از آمریکا نیست

وی رویکرد دولت سیزدهم را دیپلماسی و تعامل فعال و هوشمندانه برای تامین منافع ملت ایران ارزیابی کرد و افزود: اگر با هوشمندی پای میز مذاکره می نشینیم برای این است که نخست فراتر از تعهدات خود امتیاز ندهیم و دوم آنکه مکانیزمی مبنی بر راستی آزمایی رفتار و گفتار برای طرف مقابل طراحی کنیم تا اگر به تفاهمی می‌رسیم، حتما طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند. نه اینکه ما ابتدا عمل کنیم و طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رییسی با انتخاب دیپلماسی فعال و تعامل هوشمند و استقبال از مذاکرات هسته ای، هوشمندانه عمل می‌کند تا مذاکرات طولانی، بی خاصیت و بی حاصل نشود. مجلس هم از این دیپلماسی فعال و درست حمایت می کند.

 وی خاطرنشان کرد: دولت مسیر درستی را انتخاب کرده است اما علائمی که از طرف مقابل یعنی آمریکا و اروپا در مذاکرات هسته ای دیده می شود، نشانی از حسن نیت در آنها دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره رویکرد آمریکا نسبت به برجام در دولت سیزدهم گفت: پیش بینی اینکه آمریکایی ها چه موضعی درباره برجام می گیرند، سخت است. زیرا دولت سیزدهم به تازگی روی کار آمده و همه به دنبال این هستند تا میزی را برای مذاکره مهیا کنند. یعنی الان خیلی نمی توان اعلام مواضع را مشاهده کرد.

گلرو با اشاره به اینکه چارچوب سیاست خارجی کلان ما درباره برجام برمبنای رویکرد حاکمیتی مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی مشخص است، تصریح کرد: اگر طرف مقابل بپذیرد که در این فضا وارد شود باید مذاکرات را جمع بندی کنیم تا به دنبال عمل به تعهدات خود باشند و دیگر مذاکره معنا ندارد و در غیر این صورت وارد شدن در بازی‌های وقت‌گیر، طولانی و فرسایشی اروپا و آمریکا فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه سیاست تهدید و فشار نتیجه نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: تاکنون باید برای طرف‌های مقابل کاملا مشخص شده باشد که ما برای تامین منافع ملی ایران کوتاه نخواهیم آمد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این دولت مذاکره را فقط برای مذاکره نمی‌خواهد و مجلس شورای اسلامی هم تکلیف مذاکره را در آن قانون راهبردی مشخص کرد. به این معنا که اگر طرف مقابل به تعهد خود عمل نکرد، دولت و سازمان انرژِی اتمی مکلف و موظف هستند که قانون راهبردی را اجرا کنند.

 نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی خواستار اتخاذ رویکرد شفاف و روشن از سوی اروپایی‌ها شد و گفت: طولانی کردن مذاکرات نشان دهنده این است که طرف مقابل حسن نیت ندارد.

23219

منبع: خبرآنلاین

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید