خبر فوری

صادقی: ما اصلاح‌طلبان سعی می‌کنیم با دولت رئیسی قهر نکنیم/ دولت جدید باید از آمریکا «بهانه‌زدایی» کند

تجربه دولت روحانی، بیش از پیش ثابت کرد که نوع مواجه با آمریکا و تروئیکای اروپا باید از موضع قدرت و اقتدار باشد. بهانه زدایی از آمریکا به هیچ عنوان جواب نمی دهد، چرا که صرفا بهانه ها تغییر می کند.

پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان – روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

**صادقی: ما اصلاح طلبان سعی می کنیم با دولت رئیسی قهر نکنیم

«محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «‌آقای صادقی اصلاح‌طلبان قرار است چه کار کنند؟ برخی اصلاح‌طلبان باور دارند باید با دولت تعامل شود، برخی می‌گویند باید منتقدان منصف دولت باشیم و برخی نیز چنین مناسبت‌هایی را باعث مخدوش‌شدن هویت اصلاح‌طلبی‌شان می‌دانند» گفت:«در وهله نخست باید توجه شود که حفظ هویت اصلاح‌طلبی مشخصا در مقطع کنونی برای اصلاح‌طلبان باید بسیار مهم باشد و اگر تعاملی هم می‌شود باید با حفظ هویت اصلاح‌طلبی باشد و هویت سیاسی‌مان نباید تحت‌الشعاع تعامل با دولت قرار گیرد. البته بخشی از این تعامل هم به رفتار دولت برمی‌گردد؛ اینکه دولت فضای تعامل را تا کجا باز می‌کند. ما ترجیح می‌دهیم قهر نکنیم و به‌عنوان ناصحان دلسوز کنش سیاسی خود را داشته باشیم».

صادقی در ادامه گفت:«ما سکوت، مسامحه و پرده‌پوشی نمی‌کنیم اما حتما جهت‌گیری‌مان سازنده خواهد بود و سنگی جلوی پای دولت نمی‌اندازیم و سعی می‌شود که هر نکته‌ای که خطاب به دولت مطرح می‌کنند، باعث کاهش دردی از دردهای بی‌شمار مردم شود. یکی از تعاریف روشنفکری هم تلاش برای کاهش رنج مردم است و حتما اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند در این مسیر قدم بردارند و کاری نکنند که به‌دلیل گرایشات سیاسی مانعی پیش‌روی دولت ایجاد کنند».

صادقی: ما اصلاح‌طلبان سعی می‌کنیم با دولت رئیسی قهر نکنیم/ دولت جدید باید از آمریکا «بهانه‌زدایی» کند

جریان اصلاح طلب تلاش می کند که همواره خود را طیفی بیرون از قدرت معرفی کرده و اینگونه القاء کند که هیچگاه در نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز حضور نداشته است.

این در حالی است که در حال حاضر بانی اصلی وضع موجود اقتصادی در کشور همین جریان اصلاح طلب است. طیفی که به مدت 8 سال دولت روحانی را دربست در اختیار گرفت و در سالهای اخیر مجلس دهم و شورای شهر پنجم و شهرداری پایتخت را نیز در اختیار داشته است.

جریان اصلاح طلب در مجلس و دولت و شورای شهر، سلفی حقارت، کمیته رفع حصر، برجام و توتال و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و حقوق های نجومی و شورای اسم و فامیل و انتصاب نجفی به عنوان شهردار تهران و…را در کارنامه خود ثبت کرده است.

طیف اصلاح طلب بانی اصلی دلار 32 هزارتومانی و مرغ 40 هزارتومانی و پراید 150 میلیونی و افزایش 700 درصدی قیمت مسکن است. بر همین اساس و بنابر دلایل متعدد دیگر این طیف به هیچ عنوان حق ندارد که ژست شاکی یا منتقد دلسوز به خود بگیرد. این جریان سیاسی بانی اصلی وضع موجود است و باید به دلیل کوچک کردن سفره مردم و ضربه به معیشت و اقتصاد کشور به افکارعمومی پاسخگو باشد.

** دولت جدید باید از آمریکا «بهانه زدایی» کند

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «جان تازه برجام» نوشت:«به‌طور کلی می‌توان گفت که رویه و رویکرد دولت ابراهیم رییسی برمبنای احیای برجام قرار نگرفته است و اساسا برجام اولویت دولت رییسی نیست. از این جهت است که طی یک ماهی که از تشکیل دولت رییسی می‌گذرد کمتر موضع «فعالی» از سوی این دولت درخصوص برجام و مذاکرات هسته‌ای اعلام شده است و نوعی سکوت در این حوزه بر دولت حاکم است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«به نظر می‌رسد دولت ابراهیم رییسی قصد دارد با افزایش ذخایر اورانیوم 20درصد و 60درصد و همچنین محدودیت در بازرسی بازرسان آژانس بر امریکا فشار وارد کند. اما باید مراقب بود، چراکه این رویکرد می‌تواند به صورت یک شمشیر دو لبه نیز عمل کند؛ به این ترتیب که امریکا این فرصت را به دست خواهد آورد که با متحدان اروپایی خود هماهنگ‌تر شده و فشار هماهنگ‌تری به ایران وارد کند».

روزنامه اعتماد در ادامه تصریح کرد:«به نظر می‌رسد بازگشت هرچه سریع‌تر ایران به میز مذاکرات یک اولویت اساسی برای دولت رییسی باشد. تنها به این ترتیب است که بهانه از دست امریکا گرفته می‌شود. در مرحله بعدی ایران باید با دستورکار مشخصی مبتنی بر منافع ملی و برداشته شدن تحریم‌های ضدایرانی، با ابتکارات و راه‌حل‌های شدنی و عملی پشت میز مذاکرات بنشیند. در غیر این‌صورت دست امریکا در ائتلاف‌سازی علیه ایران باز خواهد شد و پرونده هسته‌ای با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد».

صادقی: ما اصلاح‌طلبان سعی می‌کنیم با دولت رئیسی قهر نکنیم/ دولت جدید باید از آمریکا «بهانه‌زدایی» کند

دولت روحانی از سال 92 تا 1400 به مدت 8 سال رویکرد خود در سیاست خارجی را بر اساس تنش زدایی با غرب و بهانه زدایی از آمریکا و تروئیکای اروپا قرار داد.

بر همین اساس در قلب راکتور هسته ای بتن ریخته شد و غنی سازی 20 درصد متوقف شد. مقامات ارشد دولت روحانی تاکید داشتند که راه حل رفع مشکلات در بستن با کدخداست.

در دولت روحانی روسای جمهور ایران و آمریکا با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند و وزرای خارجه دو کشور نیز با یکدیگر به پیاده روی رفتند، در دولت تدبیر و امید، رئیس جمهور آمریکا فردی مودب و باهوش توصیف شد و امضای وزیر خارجه آمریکا نیز تضمین قلمداد شد.

اما همان دولت، نماینده دولت تدبیر و امید در سازمان ملل را تروریست! نامید و از ورود وی به آمریکا جلوگیری کرد و پولهای ایران را بلوکه کرد و تحریم ها را افزایش و مردم ایران را نیز یاغی! نامید.

تجربه دولت روحانی، بیش از پیش ثابت کرد که نوع مواجه با آمریکا و تروئیکای اروپا باید از موضع قدرت و اقتدار باشد. بهانه زدایی از آمریکا به هیچ عنوان جواب نمی دهد، چرا که صرفا بهانه ها تغییر می کند و هیچگاه نیز این بهانه ها تمام نمی شود.

آمریکا و تروئیکای اروپا فقط زبان زور و قدرت را می فهمند. بر همین اساس باید با دیپلماسی مقتدرانه با این دولت ها مواجه شد و از ضعف و رفتارهای منفعلانه پرهیز کرد.

** نگرانی مشترک اصلاح طلبان و مجریان تحریم درباره FATF

«محمود میرلوحی» فعال اصلاح طلب و عضو شورای شهر پنجم تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«امروز نقل و انتقال پول برای ما مشکل است چون FATF را نپذیرفتیم و بانک‌های دنیا با ایران کار نمی‌کنند  و به واسطه تحریم‌ها  نفتمان را نمی‌خرند و در نتیجه هزار گرفتاری داریم. این است که به نظر می‌آید به جای اینکه وعده بدهند باید تلاش کنند که درصدد حل این مشکلات بر آیند. هر چند که برخی راه‌حل‌ها نیز آزموده شده و تکراری است».

صادقی: ما اصلاح‌طلبان سعی می‌کنیم با دولت رئیسی قهر نکنیم/ دولت جدید باید از آمریکا «بهانه‌زدایی» کند

این فعال اصلاح طلب تاکید کرده که مشکل نقل و انتقال پول به دلیل نپذیرفتن FATF است. «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ- ۲۳ بهمن ۹۸- در توئیتی نوشته بود:«مدت‌هاست که ایران باید به تعهداتش عمل کرده و بر اساس قواعد جهانی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بازی کند. ایران باید همین حالا کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم(CFT) را تصویب کند».

به فاصله یک روز پس از این اظهارنظر، «لعیا جنیدی» معاون حقوقی دولت روحانی- ۲۴ بهمن ۹۸- در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت:«در صورت نپذیرفتن لوایح چهارگانه گروه اقدام مالی(FATF)، تقریبا تمامی روابط پولی و مالی بین المللی خود را با خطر مواجه خواهیم کرد».

سوالی که در آن مقطع پیش آمد این بود که آیا وزیر خارجه دولت تروریست آمریکا به دلیل نگرانی و دلواپسی از به خطر افتادن روابط بانکی ایران، گفته بود که ایران همین حالا به FATF بپیوندد؟!

FATF  ادعا می کند که هدف اصلی اش، مبارزه با پولشویی و تروریسم است. در حال حاضر و بنابر گزارش های رسمی منتشر شده توسط رسانه های غربی، ۷۰ درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF- رخ می دهد. از سوی دیگر، اف ای تی اف هیچگاه در مقابل اقدامات تروریستی اعضای خود کوچکترین واکنشی نشان نمی دهد.

بنابر مستندات متعدد، کارویژه اصلی FATF نه مبارزه با پولشویی است و نه مبارزه با تروریسم، بلکه مأموریت اصلی این سازمان، «هوشمندسازی» و به عبارتی «ایجاد قابلیت نقطه زنی» برای تحریم های آمریکاست.

کارگروه ویژه اقدام مالی- اسفند ۹۷- با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله بااشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.

 دولت روحانی حدود ۹۵ درصد دستورات FATF را اجرا کرد. اما این اقدامات نقد، نه تنها هیچ گشایشی در ارتباطات بانکی ایران ایجاد نکرده، بلکه سفره مردم را کوچکتر و زیرساخت تحریم ها را نیز گسترده تر کرد.

«محمدرضا پورابراهیمی»عضو کمیسیون اقتصادی مجلس چندی پیش گفته بود:«از شخص وزیر امور خارجه(محمد جواد ظریف) سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد».

ظریف پیش از این نیز در صحن علنی مجلس گفته بود: «نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF   مشکلات حل شود».

 ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ در لیست سیاه FATF بوده است و از سال ۱۳۹۵ از این لیست تعلیق شده است. تبادلات وسیع مالی ایران با کشورهای مختلف از جمله روسیه و چین در این دوران، نشان می‌دهد که حضور ایران در لیست سیاه FATF، منجر به قطع همکاری‌های مالی و بانکی با کشورهای دیگر نشده است.

منبع: مشرق نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید