خبر فوری

موضوع سفرهای منطقه‌ای مقامات پاکستانی چیست؟

وزیر امور خارجه پاکستان، روز گذشته سفرهایی را به کشورهای همسایه افغانستان انجام داد. شاه محمود قریشی، در سفر به ترکمنستان در مورد خط لوله انتقال گاز از این کشور با رئیس‌جمهور ترکمنستان تبادل نظر کرد. وی در ادامه در سفر به ایران، با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دیدار و در مورد تحولات افغانستان گفتگو کرد. 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته در سفری رسمی وارد ترکمنستان شد. در این سفر، بحث‌هایی در مورد ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و اوضاع منطقه از جمله افغانستان و روابط خارجی انجام شد. خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان نیز یکی از بحث‌های جدید در این دیدار بود.

برخی از رسانه‌ها به نقل از خبرنامه دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری ازبکستان گزارش داده‌اند که در دیدار شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان با قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان بر اجرای پروژه خط لوله گاز «تاپی» از ترکمنستان، به پاکستان و هند از طریق افغانستان تاکید شد.

افغانستان محور دیدار مقامات ازبکستان و پاکستان

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین با سفر به ازبکستان با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

در این دیدار، طرفین به توسعه اوضاع افغانستان توجه خاص داشتند.

رئیس جمهور ازبکستان و وزیر امور خارجه پاکستان بر پایبندی به پیشبرد مشترک طرح ساخت خط ریلی «ترمذ- مزار شریف- کابل- پیشاور» تاکید کردند (فارس)

تاکید ایران و پاکستان بر صلح در افغانستان

شاه محمود قریشی در یکی دیگر از سفرهای منطقه‌ای خود وارد ایران شد و با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دیدار کرد. در این دیدار، رئیسی، خاطرنشان کرد: تقویت روابط دوجانبه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و پاکستان باشد.

رئیس جمهور، خروج آمریکا از افغانستان را نقطه عطفی برای تعامل همه اقوام و گروه‌های افغانستانی در راستای صلح و امنیت و ثبات در افغانستان دانست و گفت: بی تردید حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست و کشورهای منطقه باید کمک کنند تا گروه‌های مختلف در افغانستان یک حکومت فراگیر و مشارکتی تشکیل دهند.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار اهمیت همکاری و هماهنگی تهران و اسلام آباد را برای استقرار صلح و ثبات پایدار در افغانستان مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، نقش آفرین بزرگی در تحولات منطقه‌ای است لذا معتقدیم با همکاری یکدیگر می‌توانیم در ایجاد و تقویت صلح و ثبات در منطقه بویژه افغانستان همکاری‌های مثبت و مفیدی داشته باشیم (فارس).

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید